– Vi hadde ikke hørt fra Møller siden juli, etter at vi ble uenige om hvem som skulle ta verkstedregninga. Vi har til og med koblet på Forbrukerrådet, men Møller holdt på sitt, sier Bjørnar Karlsen.

Det var en bilkyndig bekjent av ham som tilfeldigvis lånte Audien, som reagerte på en raklelyd fra motoren. Han sa at bilen kunne havarere når som helst på grunn av registerkjedet.

Karlsen reagerte med vantro. Han hadde nemlig hatt bilen til kontroll hos Møller tidligere, for å sjekke registerkjedet. Det var under 10.000 kilometer siden, mens nybilgarantien fremdeles gjaldt.

– Lyden minnet om et sykkelkjede, så vi ba verkstedet spesifikt om å sjekke registeret. Når verkstedet etter å ha undersøkt bilen sa at alt var i orden, kjørte vi videre i god tro, sier Karlsen.

På kvitteringen står det at verkstedet ikke klarte å gjenskape ulyden, og at kjedet er sjekket.

Havarerer

Audien blir levert på Møller-verkstedet igjen, og da hopper registerkjedet av i undersøkelsen. Møller mener Karlsen må ta reparasjonsregninga, og tilbyr en såkalt hyggelig pris på 18.000.

– For oss var det helt uforståelig at de ikke ville se noen sammenhengen mellom de to kontrollene, og ta ansvar for at de burde tatt tak i problemet før garantitiden gikk ut, sier Karlsen.

Så oppdager Karlsen at hans Audi A1 har en motor som har et omstridt problem.

MOTORTRØBBEL: Bjørnar Karlsen måtte vente nesten fem måneder før bilen ble reparert.
MOTORTRØBBEL: Bjørnar Karlsen måtte vente nesten fem måneder før bilen ble reparert. Foto: Hege Høpfner/TV 2 hjelper deg

Svenske Aftonbladet skriver at Motormännen, tilsvarende norske NAF, advarer mot å kjøpe biler med slike motorer. Årsaken er at Volkswagen ikke tar ansvar for problemene og lar kundene ta regninga.

I Danmark går VW-sjefen offentlig ut og beklager motorproblemene, ifølge Ekstrabladet.

– Det er åpenbart at Møller burde kjenne til registersvakheten. Derfor kan man stille spørsmålstegn ved om de ikke burde undersøkt bilen bedre og gitt et råd til kunden når bilen var inne til første kontroll med såpass lav kilometerstand, sier KNAs Børre Skiaker.

Klager til Forbrukerrådet

Møller og Audi rikker seg ikke, og oppfordrer Bjørnar Karlsen til å koble inn en tredjepart for å komme til en løsning. Han og kona velger å sende en klage til Forbrukerrådet i juli.

I løpet av høsten får Møller Asker og Bærum ny ledelse. Svaret de gir Forbrukerrådet i slutten av oktober, er likevel det samme; de står på sitt.

TV 2 hjelper deg hadde enda ikke kontaktet Møller når vi filmet intervju med bileier like ved Møllers verksted. Plutselig ser Karlsen en Møller-ansatt som kjører ut en bil like bak der vi står.

– En time senere blir jeg kontaktet av Møller. De sier at de har en ny ledelse som har en ny og raus goodwill-policy. De mener jeg har kommet uheldig ut av saken, og vil reparere bilen min gratis, sier han.

Vi spør Møller om hvordan det kan ha seg at de snur på timen når vi filmer, ettersom de ikke ville gi seg bare to uker tidligere.

– Det er helt tilfeldig, ja. Det er ingen Møller-ansatt som har sagt til meg at dere er ute og jobber med dette, så her har vi løst saken før dere tok kontakt med oss, sier kommunikasjonssjef Øyvind Rognlien Skovli fra Audi.

Bjørnar Karlsen er av en annen oppfatning.

– Jeg skulle ønske Møller-gruppen kunne tatt ansvar for at det er problemer med disse motortypene, og tatt tak i det med en gang istedenfor at en tredjepart må til for å få presset frem en løsning.

Han råder andre bileiere med TSI-motor på 1,2 og 1,4 liter til å være ekstra på vakt mot motorlyder.