– Den var litt for spesiell for min smak, sier Ronja Velten som er daglig leder på Ølakademiet.

Hun er en av tre testpersoner som fikk blindteste åtte ingefærøl for Matkontrollen. Med i panelet var også Marie Larsson som er daglig leder på Handverkerstuen, og Kim Daniel Bergersen som er daglig leder på Hopyard i Mathallen i Oslo.

Alle tre var enige om at Gravity Ginger Beer fra Hansa Borg bryggerier var testens taper.

– Den har altfor mye sødme, og jeg finner ikke noen friskhet eller syre, sier Marie.

– Det var den som skuffa mest i dag, sier Kim Daniel.

Populært og med økende salg

Alkoholholdig ingefærøl er populært i Norge, og Norgesgruppen merker en salgsvekst over hele landet, bortsett fra i Trøndelag.

Sterkest salgsvekst er det i Oslo, Hordaland og Akershus.

– Vi solgte godt over 300.000 liter ingefærøl i 2017, og det tilsvarer en vekst på femti prosent fra året før, sier Kine Søyland som er kommunikasjonssjef i Norgesgruppen.

– Vi har over 20 forskjellige typer ingefærøl i vårt sortiment, men det er ikke tvil om at det er noen av dem som er desidert størst. Stones Ginger Joe og Crabbies Ginger Beer er desidert mest solgt, sier hun.

– Bør ha en genuin ingefærsmak

Matkontrollens testpamel: Marie Larsson, Kim Daniel Bergersen, og Ronja Velten. Foto: Kari Nygard Tvilde.
Matkontrollens testpamel: Marie Larsson, Kim Daniel Bergersen, og Ronja Velten. Foto: Kari Nygard Tvilde.

Matkontrollens panel fikk smake på de fem mest solgte ingefærølene i Norge, og fikk i tillegg smake de tre mest solgte norske ingefærølene.

Før smakingen var panelet klare på hva de ser etter i en ingefærøl.

– Ingefærøl bør ha en genuin ingefærsmak, god balanse mellom sødme og syre, og krydder, sier Marie.

– Det bør ha en god munnfølelse, og så vil jeg det skal smake mye ingefær. Jeg vil ikke at det skal smake for kunstig, ikke altfor søtt, og så vil jeg ikke at det skal være for mye gjærsmak på det heller, sier Kim Daniel.

Ronja Velten sier seg enig i de andre i panelet.

– God balanse, ølet skal være friskt, ikke fremstå for søtt, og skal selvfølgelig ha en tydelig ingefærprofil, sier Ronja.

SE HELE TESTEN I MATKONTROLLEN TORSDAG KLOKKA 20.00!

Slik ble ingefærølene rangert:

1. Hoopers Ginger Brew (4,6)
2. Crabbies Ginger Beer (4,3)
3. Roscoe Ginger Beer (4)
4. Mack Ginger Beer (3,33) og Bryggerhuset Session Ginger Beer (3,33)
5. Stones Ginger Joe (3) og Hollows & Fentimans Ginger Beer (3)
6. Gravity Ginger Beer (2,3)

Ølene er rangerte etter gjennomsnittskarakteren fra de tre i testpanelet.

Én klar favoritt

– Hoopers var min klare favoritt. Den har god balanse, og jeg får lyst til å drikke en hel flaske mer enn å bare smake et lite glass, sier Marie.

Hoopers Ginger Brew fikk høyest gjennomsnittskarakter, og dermed slår den de to mest solgte ingefærølene i Norge.

– Den hadde godteritoner, og det var nesten så jeg fikk champagnebrusfølelse, uten at det var for søtt, for den hadde sitrus i avslutningen, sier Ronja.

– Den hadde gode aromaer, en del ingefær og nesten litt eplepreg. Jeg synes den hadde god fylde, og en syrlighet som balanserte litt for sødmen, sier Kim Daniel.

Kjente merker på topp

På pallplass: Førsteplassen gikk til Hoopers Ginger Brew (midten), andreplassen til Crabbies Ginger Beer (høyre), og tredjeplassen til Roscoe Ginger Beer (venstre).
På pallplass: Førsteplassen gikk til Hoopers Ginger Brew (midten), andreplassen til Crabbies Ginger Beer (høyre), og tredjeplassen til Roscoe Ginger Beer (venstre).

En av salgsfavorittene, nemlig Crabbies Ginger Beer, havnet på andreplass i Matkontrollens blindtest.

– Crabbies var veldig friskt og gav mersmak, og jeg tror det er en ingefærøl som mange også vil like. Den har en sterk ingefærprofil og er samtidig leskende, sier Ronja.

– Den var veldig spennende. Det var mye krydder, mye pepper, mye chili som prikka lenge på tunga, sier hun.

På tredjeplass kom Roscoe Ginger Beer.

– Den oppleves som frisk, er lett å like, og enkel å drikke, sier Marie.

– Den har ingen utoner, men blir mer som godteri for meg. Den mangler ingefær og litt syrlighet, sier Kim Daniel.

Favoritt på nest siste plass

Tre norske ingefærøl: Mack ginger beer, Gravity ginger beer, og Bryggerhuset Session ginger beer. Mack (venstre) og Bryggerhuset fra Aass (høyre) havnet på en delt fjerdeplass i testen, mens Gravity fra Hansa Borg (i midten) havnet på sisteplass.
Tre norske ingefærøl: Mack ginger beer, Gravity ginger beer, og Bryggerhuset Session ginger beer. Mack (venstre) og Bryggerhuset fra Aass (høyre) havnet på en delt fjerdeplass i testen, mens Gravity fra Hansa Borg (i midten) havnet på sisteplass.

To av de norskproduserte ingefærølene, Mack Ginger Beer og Bryggerhuset Session Ginger Beer, havnet på en delt fjerdeplass.

På en delt femteplass havnet Hollows & Fentimans Ginger Beer sammen med Stones Ginger Joe. Sistnevnte havnet altså, tross gode salgstall, på nest siste plass i testen.

– Det var ikke så sterk ingefærprofil, den var litt nøtral og litt tam på kullsyre, sier Ronja.

– Smaken var nesten litt for søt, sier Kim Daniel Bergersen, noe Marie Larsson er enig i:

– Den ble for søt for meg, sier Marie.

SE MATKONTROLLEN TORSDAG KLOKKA 20.00