Bare èn av fire kjøper brukt sportsutstyr:

Ber foreldre skjerpe seg

– La barna få sine første idrettsopplevelser med brukt utstyr! Det er den klare oppfordringen fra ski-toppene. Denne helgen ble det arrangert over hundre byttemarkeder.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I 2016 ble det solgt 400.000 nye sykler og 360.000 langrennsski, viser en oversikt fra sportsbransjen.

Samtidig svarer halvparten av de spurte i ny spørreundersøkelse at de har utstyr stående som de kunne solgt videre.

Undersøkelsen er gjennomført av Respons Analyse for SpareBank 1 og Norges Skiforbund Langrenn, som ønsker å dempe utstyrspresset i idretten i Norge.

For det kommer også fram at 1 av 3 barnefamilier dropper idrett fordi det er for dyrt.

– Når økonomi og høye kostnader blir en barriere for å delta i idretten er det grunn til bekymring, sier skipresident Erik Røste .

For tredje år ble det i helgen arrangert en felles «byttehelg» hos over hundre skiforeninger i landet – et loppemarked med kun sportsutstyr.

– Når verdens beste langrennsløpere kan vinne på godt brukte ski, har vi et slående bevis på at gjenbruk er smart. Vi må skape en kulturendring som sørger for gode holdninger til brukt utstyr, sier skipresidenten.

Oppfordringen går til foreldre som står for innkjøpene.

– Vi er opptatt av allsidighet og at barn og unge får prøve mange ulike idretter, og da er det svært viktig å få fram at brukt er like godt som nytt, slik at investeringene ikke blir større enn nødvendig, sier han.

Nysalget øker

Totalt omsatte sportsforretningene i Norge for over 15 milliarder kroner i 2016. En snøfattig vinter førte til at salget buttet litt, slik at det for første gang ikke var en markant omsetningsøkning i sportsbransjen i fjor, forklarer Trond Evald Hansen, administrerende direktør i Norsk sportsbransjeforening. Han mener det skyldes en snøfattig vinter og ikke større fokus på brukt utstyr, men han støtter fullt ut et fokus på å utnytte brukt utstyr, selv om bransjen lever av å selge nytt.

– Det er kjempebra. Barn som ikke får tilgang på sportsutstyr er jo mye verre for oss, fordi de da aldri kommer i gang med idrett, sier Hansen.

Han har selv ryddet i boden for å gi skiklubben i nærmiljøet gamle rulleski. Da kan folk få teste ut før de investerer selv, sier han.

– Hvis vi får enda flere nordmenn i aktivitet, så er det bra for både folkehelsa og lokalmiljø, så vi i styret som består av lederne for de største sportskjedene er veldig glad for fokus på brukt utstyr, sier han.

Flere brukt-tilbud

Flere steder i landet finnes det nå utlåns-kontorer for sportsutstyr. Her er BUA i Vinstra.
Flere steder i landet finnes det nå utlåns-kontorer for sportsutstyr. Her er BUA i Vinstra. Foto: Foto: BUA, Monica Vogt

I sosiale medier dukker det stadig opp nye muligheter for å få tak i brukt utstyr. I tillegg rulles en ny brukt-satsing ut i flere kommuner.

BUA er et permanent utlåns-kontor av sportsutstyr som har som mål å dempe utstyrspresset.

– Vi har nå 43 utlåns-ordninger i 34 kommuner. Du kan låne alt fra skiutstyr, sykler, telt og liggeunderlag sier Monica Vogt som er daglig leder for ordningen.

De jobber nå med å rekruttere flere kommuner til å bli med, slik at det blir et forutsigbart tilbud i hele landet.

– Poenget er jo at hvis du har lyst til å prøve noe, kan du låne før du investerer. Og hvis man drar på ski bare et par ganger i året, er det kanskje bedre å låne utstyr gratis, enn å kjøpe nytt, sier hun.

Utstyret lånes for en uke av gangen, og det er helt gratis. Det er ofte helt nytt utstyr, som blir vedlikeholdt forklarer Vogt.

– Det er alle typer folk som benytter tilbudet, alt fra pappaen som lurer på om han skal kjøpe rulleski selv, til innvandreres om ikke har garasjen full av utstyr men har lyst til å prøve seg, sier hun.

De jobber nå med å få tilbudet ut i hele landet.

– Vi rekrutterer flere og flere kommuner nå, og neste år får vi en helt ny nettside som gjør det enda lettere å finne fram til hvor de kan låne utstyr. Målet er at det skal bli lettere for mange å prøve, og samtidig er det bra for miljøet at man demper kjøpet av nytt.

Endring i bransjen

Flere kjeder finner nye veier for å dempe bruk og kast-mentaliteten. Patagonia var tidlig ute med å tilby pant på brukte klær for så å selge det videre i egne kanaler. Stormberg har i ti år tilbudt det samme, og i september i år lanserte Bergans en lignende ordning.

Brukt tøy som blir levert inn via panteordningen i Bergans blir enten solgt videre eller redesignet.
Brukt tøy som blir levert inn via panteordningen i Bergans blir enten solgt videre eller redesignet. Foto: Bergans

– Det er en tendens at flere får opp øynene for å kjøpe brukt. Vi håper at trenden fortsetter og vi kommer til å ha stort fokus på dette området, sier Anders Steen Nessem i Bergans.

Tidligere i år lanserte de ordningen «Bergans pantepose» som innebærer at kundene kan levere inn alt av fritidstøy, uansett merke, og få 20 prosent avslag på neste kjøp.

– Responsen har vært overveldende. Vi har ikke tall over hvor mye som har kommet inn, men det er snakk om flere hundre plagg så langt. De som jobber på systua jobber på spreng for å sy om produkter som går til bruktsalg.

I Norrøna vurderer de en lignende ordning, men har allerede stort fokus på reparasjon av klær. I fjor reparerte de mer enn 10.000 plagg, flest i Norge.

– Vi har med jevne mellomrom kampanjer for å få folk til å levere inn klær til reparasjon, men vi tar alltid imot klær som har en skade. Det meste av det blir reparert vederlagsfritt, sier Torbjørn Rodt, som har ansvar for kvalitet og samfunnsansvar i Norrøna.

Han sier særlig unge og eldre kunder er opptatt av tilbudet, men han tror det er grunn til å oppfordre middelaldrende utstyrsfreaker om å reparere heller enn å kjøpe nytt.

– Det er grunn til å oppfordre dem til å bli mer bevisste, sier han.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook