NYTT UTSEENDE: Alle snus- og sigarettpakker som selges i Norge, skal se slik ut. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
NYTT UTSEENDE: Alle snus- og sigarettpakker som selges i Norge, skal se slik ut. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix

Snusgigant tapte mot staten – må endre boksene

Begjæringen fra Swedish Match om å slippe å endre utsendet på sine snusbokser ble avvist av retten.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det går fram av en fersk kjennelse fra Oslo byfogdembete. Swedish Match må også betale 799.895 kroner i sakskostnader, slår kjennelsen fast.

Gusjebrune bokser

Snusprodusenten Swedish Match gikk til sak mot staten for å slippe å endre utseendet på sine snusbokser.

Regjeringen har bestemt at alle tobakkspakker skal få et nøytralt utseende. Alle pakninger med sigaretter, rulletobakk og snus skal få samme gusjebrune farge.

Alt av logoer og designelementer skal bort. Kun merkenavn og produktets variant skal stå på pakken, foruten en illustrert advarsel om tobakkens skadevirkninger. Tiltaket skal gjøre det mindre fristende for unge å bruke tobakk.

– Helsegevinst

Swedish Match er imidlertid sterkt uenig i at snus sammenlignes med røyketobakk når det gjelder skadevirkninger. Tvert imot mener selskapet at det er positivt for folkehelsen om folk dropper sigaretter og går over til snus. Derfor bør ikke snus omfattes av samme restriksjoner som røyketobakk, argumenterer snusprodusenten.

– Sigaretter tar livet av 6000 mennesker i Norge i året, snusen tar ingen liv, sa Swedish Match-advokat Morten Goller da saken var oppe i Oslo byfogdembete i september.

Selskapet mener dessuten at påbudet er basert på en rapport med store mangler. Rapporten fra Folkehelseinstituttet tar utgangspunkt i andre typer røykfri tobakk med til dels andre stoffer enn det svensk snus inneholder, hevdet Swedish Match i retten.

«Egnet og nødvendig»

I den 43 sider lange kjennelsen gjennomgås argumentasjonen punkt for punkt. Blant annet drøftes det om tiltaket er lovlig etter EØS-avtalen og om tiltaket er egnet til å oppnå det som er formålet – å redusere forbruket av snus og å få færre barn og unge til å bruke tobakk.

Oslo byfogdembete til grunn at det er helserisiko forbundet med bruk av snus. Uenigheten går på hvor stor risikoen er, og særlig spørsmålet om bruk av snus kan føre til kreft. Dermed kan det ikke sies at staten har fattet beslutningen om å innføre nøytrale tobakkspakninger på sviktende faktagrunnlag.

Retten mener det er greit at e-sigaretter ikke omfattes av kravet om nøytrale pakninger, selv om e-sigaretter også inneholder nikotin. Swedish Match trakk fram dette som et eksempel på forskjellsbehandling av sine produkter.

«Retten konkluderer med at påbudet om standard forpakning av snus oppfyller proporsjonalitetsprinsippet i EU-/EØS-retten. Tiltaket må både anses som egnet og nødvendig. Tiltaket innebærer ikke vilkårlig forskjellsbehandling eller noen skjult handelsbegrensning. Hovedkravet er etter dette ikke sannsynliggjort», skriver dommer Henning Kristiansen, og konstaterer at staten har vunnet saken.

Kald skulder fra Høie

Saken har også ført til en opphetet debatt i TV 2s spalter mellom Patrik Hildingsson fra Swedish Match og helseminister Bent Høie (H). I forrige uke åpnet Hildingsson døren for et samarbeid med helsemyndighetene.

«Tenk hvis det er sant det de seneste forskningsrapportene viser, at snus ikke gir økt risiko for hverken kreft eller hjerte/kar-sykdommer, men at det kun er gravide/ammende og mennesker med allerede påviste hjerteproblemer som bør unngå produktet. Da sitter man plutselig med et alternativt produkt til sigaretter som slår tradisjonelle røykesluttprodukter ned i støvlene, og som samtidig appellerer til folk», skrev Hildingsson.

Helseministeren virker imidlertid ikke spesielt interessert i å ha noe med Swedish Match å gjøre.

«Swedish Match, som tjener stadig mer på at stadig flere blir avhengig av snus, framstiller seg som en frontsoldat i folkehelsens tjeneste. Det fremstår som litt underlig. Ikke minst fordi snusprodusenten har gått til sak mot den norske stat for å stoppe forbudet mot stilige bokser som skal lokke unge til å begynne med snus», skriver Høie i sitt svar.

Swedish Match er Skandinavias største snusprodusent, med om lag 5000 ansatte i ni land. Selskapet står blant annet bak snusmerkene General, Ettan og Catch.