Se innslaget hos TV 2 hjelper deg på TV 2 Sumo!

Studenten Stian Nandrup elsker musikk, men setter lydkvaliteten minst like høyt.

– For meg så er god musikk helt avhengig av god lydkvalitet. Jeg hører på musikk overalt. Så fort jeg går ut av døra, så har jeg hodetelefonene rundt nakken som et slags halskjede, forteller han til TV 2 hjelper deg.

Sjenerende skurrelyd

For fire år siden bestemte derfor Nandrup seg for å virkelig investere i et par skikkelige hodetelefoner.

Lørenskog-karen la 3300 kroner på bordet for et par fra Beats by Dr. Dre hos Elkjøp, og forventet solid kvalitet.

– Jeg samlet sammen sparepengene mine for å få den musikkopplevelsen jeg hadde drømt om, forteller han.

Men etter bare et års bruk startet problemene.

Nandrup oppdaget en sjenerende skurrelyd i hodetelefonene, og leverte de til Elkjøp. Etter to måneder fikk han dem tilbake.

– Jeg trodde da at jeg hadde fått en velfungerende ledning tilbake. Men den gang ei, sukker Nandrup.

Problemer med knapphuset

For skurrelyden var der fortsatt, og Stian måtte levere de inn for andre gang. Denne gangen ble de reparert etter få dager.

TEKNISK SVIKT: De dyre hodetelefonene fra Beats by Dr. Dre ble returnert til Elkjøp hele seks ganger.
TEKNISK SVIKT: De dyre hodetelefonene fra Beats by Dr. Dre ble returnert til Elkjøp hele seks ganger.

– Så gikk det et år til. Ledningens knapphus hadde da falt helt av og det var umulig å styre musikken, forteller Nandrup.

Dermed ble hodetelefonene levert inn til Elkjøp for tredje gang. Men nok en gang kom problemene tilbake etter reparasjonen.

– Det var ledningen som igjen var problemet. Det skurret veldig og knapphuset fungerte ikke. Det var i det hele tatt de samme problemene som den første og andre gangen, sier han.

For fjerde gang tok derfor Nandrup med seg hodetelefonene tilbake Elkjøp. Denne gangen fikk han hevet kjøpet, og punget ut for helt nye hodetelefoner til samme pris.

– De fant ikke noe galt

Han valgte nok en gang å gå for et par hodetelefoner fra Beats by Dr. Dre.

– Tragikomisk nok så er dette det samme merket som jeg har hatt problemer med tidligere. Det var kanskje litt smånaivt av meg, sier Nandrup med et skjevt smil.

– Jeg trodde jeg hadde vært ganske uheldig de fire tidligere gangene. Det var sikkert bare tilfeldigheter. Men jeg begynner jo å lure, fortsetter han.

For bare noen måneder etter kjøpet oppdaget han en raslelyd i hodetelefonene.

– Jeg tenkte: Hva er det som skjer nå? Må jeg seriøst inn på Elkjøp på nytt igjen?

Og det måtte han. Der han fikk han rask beskjed om å hente hodetelefonene igjen.

– Da fikk jeg beskjed om at de ikke hadde funnet noe galt, forteller han.

Men da TV 2 hjelper deg setter en mikrofon inntil hodetelefonene høres raslelyden tydelig.

Så Nandrup måtte ta sin sjette (!) tur til Elkjøp. Nok en gang fikk han samme beskjed: De hadde ikke funnet noen feil.

– De sa det kanskje var hørselen min det var noe galt med. Da ble jeg oppgitt, sier han.

Vi ble med Nandrup til Elkjøp Megastore på Lørenskog for å finne ut om de virkelig ikke hører raslelyden.

Elkjøp legger seg flat

Kommunikasjonsansvarlig i Elkjøp Norge, Madeleine Schøyen Bergly, slet først med å høre lyden, men oppdaget den etter litt risting.

El-kjeden legger seg flat for hvordan Nandrups problemer er blitt håndtert.

– Det er veldig viktig at vi får en så grundig beskrivelse som mulig av hva feilen er, og det har du gjort her. Så her er det vi som ikke har gjort jobben vår skikkelig. Det beklager vi, Stian. Dette skal vi fikse opp i, sier Schøyen Bergly.

LEGGER SEG FLATE: Elkjøp, her ved kommunikasjonsansvarlig Madeleine Schøyen Bergly, beklager alle problemene og tilbyr Stian Nandrup helt nye hodetelefoner.
LEGGER SEG FLATE: Elkjøp, her ved kommunikasjonsansvarlig Madeleine Schøyen Bergly, beklager alle problemene og tilbyr Stian Nandrup helt nye hodetelefoner.

– Men Stian presiserte til dere at dere måtte riste på hodetelefonene for å høre raslingen.

– Verkstedet vil alltid gjøre sitt beste for å finne feilen på produktene som er inne til service. Det ble ikke gjort i dette tilfellet her, og det beklager vi, sier Schøyen Bergly.

– Hvordan kan hodetelefoner til 3300 kroner ha så mange feil?

– Det kan skje at produkter hos oss, uavhengig av pris, kan ha feil. Men det skal ikke skje. I dette tilfellet så fant vi ikke feilen, og det er vi veldig lei oss for. Men det skal vi ordne opp i nå, sier Schøyen Bergly.

Og det gjør også Elkjøp, som ønsker å tilby Nandrup helt nye hodetelefoner.

– Dette er som musikk i mine ører. Uten rasling, gliser han.

PS! Produsenten Beats har ikke besvart våre henvendelser angående saken.

Se alle våre innslag på TV 2 hjelper deg på TV 2 Sumo!