Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det siste året har vært tøft for Rema 1000 og Ole Robert Reitan. Kjeden fikk massiv kritikk for «bestevennstrategien», og heller ikke Æ-kampanjen ble tatt imot som forventet.

Både salgstall og omdømmet har fått seg en smell.

Torsdag entret Rema-sjefen scenen foran leverandørene i norsk dagligvare, under konferansen «høstjakten» i Tønsberg. Det skriver Aftenposten.

Her snakket Reitan blant annet om da Rema anmeldte Norgesgruppen i januar i fjor, for å ha mange ulovlige søndagsåpne butikker.

– Summen av dette er at jeg gikk fra å være verdens blideste kjøpmann til å bli en sutrepave. Før var jeg og Rema 1000 sett på som utfordreren, og selv om jeg selv fortsatt mente jeg var det, oppfattet alle andre oss som en gigant, sa han.

Knyttneve i magen

– I tillegg har vi tenkt at folk vet jo at vi har de laveste prisene. Så i stedet for å snakke mer om det, begynte vi å fortelle om at vi har de beste varene, at vi er best på økologi, at vi skal redde verden ved å kutte ut palmeolje, og så videre. En bekjent sa nettopp til meg at hvis du ser på Rema 1000 som en sykkel, så har støttehjulene nå blitt større enn selve sykkelen, innrømmet Reitan fra scenen, ifølge Aftenposten.

Han understreket under konferansen at det er doffen som har daua, og at Rema lever i beste velgående.

Rema-sjefen beskriver det siste året som å ha fått en knyttneve i magen etter 20 år med nesten bare medgang.