TV 2 vet at dette er en av nyhetene i statsbudsjettet som legges fram torsdag.

Regjeringen legger inn en vektkomponent i pris- og avgiftsfastsettelsen. Tesla er den eneste elbilen på det norske markedet som er så tung at den rammes av den nye avgiften.

De tyngste Teslaene får dermed et prispåslag på opptil 70.000 kroner. De letteste modellene blir 7000 kroner dyrere.

Alle de andre insentivene for elbiler blir videreført i budsjettet.

Forutsetter at avgiften droppes

Elbilforeningen er svært kritisk til den nye avgiften.

– Vi er rett og slett opprørt, for vi ser nå at regjeringen ønsker å tulle med hele politikken som har fungert så bra i en sårbar fase. Norge er en ledestjerne i verden, og ved å gjøre dette skaper man en uforutsigbarhet og usikkerhet hos kunder og produsenter som kan sette politikken og elbil langt tilbake, sier kommunikasjonsrådgiver Ståle Frydenlund i Norsk elbilforening.

– Mange ser på Tesla som luksusbiler. Er det riktig at akkurat disse bileierne skal slippe unna avgifter som alle andre må betale?

– Tesla er det eneste bilmerket som per i dag tilbyr modeller i de segmentene det er snakk om, som passer for familier. Vi vet at halvparten av bilmarkedet i dag er fra mellomklassen og opp, og der er det kun Tesla som er representert. Vi vet også at i de kommende årene vil det komme en rekke elbil-modeller i familiebilsegmentet som man nå risikerer å dra opp stigen for om man går videre med dette. Vi forutsetter at dette blir banket ned i budsjettforhandlingene.

– Ren taktikk

Leder av Miljøstiftelsen ZERO, Marius Holm, mener forslaget er ren taktikk fra regjeringens side, og har tillit til at Høyre kommer til å la Tesla og andre større elbiler få beholde elbilfordelene en stund til.

– Vi stoler på at Høyre og Nikolai Astrup ser behovet for forutsigbarhet for både næringsliv og forbrukere. Avgift på elbil må selvfølgelig komme en gang, men det må følge en forutsigbar plan, som sikrer at elbiler forblir konkurransedyktige mot de forurensende, ved at forurensende biler blir tilsvarende dyrere, sier Holm.

– Uklokt

NAF mener regjeringen sender et dårlig signal til folk som er usikre på hva slags bil de skal satse på i fremtiden.

– Elbilpolitikken i Norge har vært en suksess. Utslippene fra nye biler går raskt nedover. At elbiler har vært fritatt fra merverdiavgift og engangsavgift de siste årene har vært helt sentralt i dette, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i medlemsorganisasjonen NAF.

– Denne avgiftsøkningen sender et signal om at penger i kassa er viktigere enn flest mulig elbiler på veiene. Vi har hatt en suksess med elbilpolitikken, og hvor forutsigbarhet har vært et suksesskriterium. Dette må til for at vi skal lykkes med omstillingen til utslippsfri transport som de ønsker, sier Sagedal.

Elbil-eldorado

De svært gunstige norske elbil-reglene har sendt Norge rett i verdenstoppen i salg av batteribiler. I 2016 utgjorde hel- og delelektriske biler 40,2 prosent av det totale bilsalget, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken.

Fordelene er mange: Elbiler slipper engangsavgift og moms ved kjøp, det er halv firmabilbeskatning og årsavgiften er på behagelige 455 kroner.

Mye å spare

Elbil-eiere har stort sett også sluppet unna bompenger, mange steder kan de parkere gratis på kommunale plasser og de kan med visse forbehold bruke kollektivfelt. Til og med lading har staten spandert på elbil-eierne som bruker offentlige ladestasjoner.

Om hvetebrødsdagene for elbil-eierne ikke er over, så er det ingen tvil om at avgiftstrykket skjerpes. I tillegg til vektkomponenten som nå kommer gjennom statsbudsjettet, er det bestemt at elbiler skal begynne å betale i bomringen fra mars 2019.