STORE SKADER: Det ytre viftebladet og store deler av motordekselet løsnet i 37.000 fots høyde over Grønland. Bildet viser at også den fremre delen av vingen ble skadet under hendelsen. Foto: BEA
STORE SKADER: Det ytre viftebladet og store deler av motordekselet løsnet i 37.000 fots høyde over Grønland. Bildet viser at også den fremre delen av vingen ble skadet under hendelsen. Foto: BEA

Slik skal det ødelagte gigantflyet fraktes «hjem»

En Airbus A380-maskin fra Air France har vært strandet på en øde militær flyplass i Canada i en og en halv uke.

Underveis fra Paris til Los Angeles 30. september sviktet en av flyets fire motorer. Passasjerer fortalte om et høyt smell og kraftige vibrasjoner i maskinen da det ytre viftebladet og deler av motorhuset løsnet og falt mot isen på Grønland, 37.000 fot lenger nede.

Airbus A380-maskinen gikk mot nærmeste flyplass og landet trygt i Goose Bay i Canada. De 497 passasjerene ble etter hvert fraktet videre i andre fly, men det kjempestore flyet har ikke kunnet dra noe sted.

Flyet skal tilbake til Frankrike for reparasjoner. Men det kan ikke gjennomføre den 4260 kilometer lange reisen med en havarert motor.

Omfattende «redningsaksjon»

Nå har teknikere fra Air France lagt en plan for hvordan flyet skal komme seg trygt tilbake til Europa, skriver Reuters. Først må den ødelagte motoren demonteres. Motoren, som er av typen Engine Alliance GP7200, er av den voksne sorten. Viftebladet som forsvant har en diameter på 2,96 meter, og motoren veier 6,7 tonn. Jetmotoren skal fraktes til Wales hvor den skal undersøkes på verkstedet til General Electric i Cardiff, melder Reuters.

Deretter må en reservemotor festes på flyet. Motoren vil ikke bli koblet til slik at den fungerer under flyvningen, men den er nødvendig for å stabilisere flyet. Alle moderne fly kan fly trygt med én motor ute av drift.

Skal ikke skje

MOTORDELER I ISØDET: Vrakdeler sikres på Grønlandsisen. Foto: AIB Denmark/Air Greenland
MOTORDELER I ISØDET: Vrakdeler sikres på Grønlandsisen. Foto: AIB Denmark/Air Greenland

Selv om ingen kom til skade i hendelsen, er det svært viktig for den franske havarikommisjonen å finne ut av hva som forårsaket motorsvikten. Svære motordeler skal ikke løsne under flyvning, og skadepotensialet er stort.

Flere vrakdeler er funnet på Grønlandsisen, men etterforskerne jobber for fullt med å lete etter flere deler fra jetmotoren før alt blir dekket av snø.

TO ETASJER: Airbus A380 er verdens største passasjerfly. AFP PHOTO PIERRE VERDY
TO ETASJER: Airbus A380 er verdens største passasjerfly. AFP PHOTO PIERRE VERDY