Råte og asbest på den norske stasjonen på Jan Mayen

JAN MAYEN (TV 2): Bygningene var ment å vare i ti år. Nå har det gått 57 år og behovet for nybygg er skrikende.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bygningene som huser folk og utstyr på Jan Mayen, ble satt opp i 1960 og var ment å skulle vare i ti år.

57 år senere flikker man fortsatt på de samme bygningene, men det begynner å haste med å bygge nytt på den norske stasjonen nord i Atlanterhavet.

– Det har hastet i mange år, konstaterer major Torgeir Madsen, driftskoordinator på Jan Mayen.

Sammen med andre ansatte har han drevet førstehjelp på bygget over flere år, men det er utfordrende.

– Vi gjør det vi kan, men det vi sliter med er at vi kommer ikke under byggene. Og der begynner det å råtne på grunn av telen, sier Madsen.

Asbest i vegger og tak

Også i veggene er det oppdaget råteskader. Byggene er kledt med aluminiumsplater. Men luftingen mellom aluminiumen og selve veggen er for dårlig. Dermed råtner konstruksjonen på baksiden av platene.

– I innvendige vegger og tak er det brukt asbestplater. Så hvis takkonstruksjonen gir etter, så vil veggene og taket knekke. Da må vi evakuere herfra. Da er det slutt her ute, fastslår Madsen.

Byggene står på påler, men mange påler har råtnet og gitt etter. De pålene som det er mulig å nå, er skiftet. Men midt under byggene har det ikke vært mulig å komme til.

SETNINGSSKADER: De ansatte fikser og vedlikeholder så godt de kan, men skadene som her i messa er tydelige. Foto: Lars Barth-Heyerdahl/TV 2
SETNINGSSKADER: De ansatte fikser og vedlikeholder så godt de kan, men skadene som her i messa er tydelige. Foto: Lars Barth-Heyerdahl/TV 2

Setningsskader

Driftskoordinatoren viser rundt i messa i det som kalles Olonkinbyen. Her har gulvet seget 12-15 centimeter, og to massive jernbjelker måtte skyves inn under bygget for å rette det opp. En stor glippe i taklisten forteller sitt tydelige språk om at bygget er skjevt.

I 2011 begynte kjølerommene å bli dårlige. Den midlertidige løsningen ble å anskaffe kjølecontainere og sette opp et bygg rundt containerne.

I det gamle kjølerommet har gulvet gitt etter og etterlatt en stor glipe mellom gulvet og veggen. På kjøkkenet samlet vannet seg i et hjørne i stedet for å renne ned i sluket.

– Vi sliter med avtrekksviftene. Kjøkkenet er gammelt. Det kan vi gjøre noe med, men vi håper vi får en ny stasjon så vi slipper å gjøre noe med det.

STÅLBJELKE: Denne massive bjelken er brukt for å stabilisere og rette opp bygningen. Foto: Lars Barth-Heyerdahl/TV 2
STÅLBJELKE: Denne massive bjelken er brukt for å stabilisere og rette opp bygningen. Foto: Lars Barth-Heyerdahl/TV 2

Viktige funksjoner

Jan Mayen er en vulkansk øy i det nordlige Atlanterhavet, 950 kilometer fra det norske fastlandet og 600 kilometer nord for Island. På denne fjerne delen av Norge har det vært kontinuerlig norsk aktivitet siden den første meteorologiske stasjonen ble etablert i 1921.

Stasjonen drives av cyberforsvaret. Hovedoppgaven til de 18 ansatte er å drifte og vedlikeholde en rekke tekniske installasjoner. I tillegg til den meteorologiske stasjonen er det sendere for Telenors maritime radio, kalibreringsstasjoner for GPS og satellittnavigasjonssystemet Galileo og seismostasjoner for Universitetet i Bergen og for Norsar.

De ansatte har enkeltrom, men deler toalett og dusjer i fellesanlegg. Det er betydelig enklere standard enn det som er vanlig i militære anlegg på fastlandet, ifølge Madsen.

OLONKINBYEN: 18 personer bor og jobber på Jan Mayen. Foto: Lars Barth-Heyerdahl/TV 2
OLONKINBYEN: 18 personer bor og jobber på Jan Mayen. Foto: Lars Barth-Heyerdahl/TV 2

Staten har bestemt at det skal være norsk tilstedeværelse på øya, både for å hevde norsk suverenitet og for å ivareta de viktige funksjonene som utføres på øya. Men de gamle bygningene er overmodne for utskifting, og uten bygninger kan ingen være der.

– Skal vi ha tilstedeværelse, må fasilitetene legges til rette for det, konstaterer Madsen.

Starter planlegging av ny stasjon

I det ferske statsbudsjettet er det satt av 5 millioner kroner til å prosjektere nytt hovedbygg på Jan Mayen.

– Det trengs, både for å sikre norsk tilstedeværelse, men også for at de som er der oppe har gode forhold å bo og jobbe i, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) til TV 2.

– Når kan de som jobber på Jan Mayen forvente at en ny stasjon er på plass?

– En sånn prosess tar noen år fra du begynner til det står ferdig. Men nå har vi signalisert at det arbeidet skal starte, og da tror jeg mange kan vente på at det bygget som har stått 50 år på overtid nå kan skiftes ut.