Søndag så hygieneprodusenten Dove seg nødt til å beklage for en reklame som på sosiale medier har blitt kritisert for å være rasistisk.

I en twitter-melding skriver de ifølge Independent:

«Et bilde vi nylig postet på Facebook feilet når det gjelder å representere fargede kvinner med respekt. Vi beklager på det dypeste krenkelsen dette har skapt.»

Marissa Solan, talsperson i Dove, legger seg langflat og sier til The New York Times at kampanjen ble fjernet fra Facebook og at de nå skal evaluere hele kampanjearbeidet.

– Reklamen var ment å vise at Dove er for alle kvinner og en feiring av mangfold, men vi gjorde det feil, og som et resultat har vi fornærmet mange, sier Solan.

Tonedøvt

Kampanjen viser en sort kvinne som tilsynelatende blir hvit etter å ha brukt en av merkets dusjsåper.

Videre i reklamen tar også den hvite kvinnen av seg t-skjorten og blir til en asiatisk kvinne.

Makeupartisten Naythemua postet bildet først på Facebook.

– Hva forteller Amerika sorte mennesker? At vi dømmes etter fargen på huden vår og det inkluderer hva som blir ansett å være vakker i dette landet, skriver hun.

Naythemua kaller kampanjen «tonedøv».

– Å vite at diskriminering på bakgrunn av farge er et problem i verden – og det inkluderer å bleke huden sin – og de lager denne reklamen uten å ofre det en tanke, skriver hun.

Ikke første gang

Dette er ikke første gang selskapet blir kritisert for å lage en rasistisk reklame.

I 2011 ble en reklame kritisert fordi det så ut som to kvinner ble lysere i huden jo renere de ble.

Over kvinnene står «before and after» eller «før og etter». Dove sa den gang at reklamen ikke var ment slik mange tolket den.

– Det er meningen at alle de tre kvinnene skal demonstrere «etter-versjonen» av å ha brukt produktet. Vi tolererer ingen form for aktivitet eller bilder som med viten og vilje krenker publikum, sa de i en uttalelse.