– Skal ikke være dyrere å ringe sykehuset enn kundeservice

SLUTT PÅ DETTE: Forbrukerrådet vil avvikle bruken av femsifrede telefonnumre.
SLUTT PÅ DETTE: Forbrukerrådet vil avvikle bruken av femsifrede telefonnumre. Foto: Angelica Hagen
Nå vil Forbrukerrådet at offentlige aktører også går bort fra bruken av dyre spesialnumre.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En EU-dom har gjort det ulovlig for bedrifter å kun tilby dyre telefonnumre til sin kundeservice. Private aktører har dermed fått frist til søndag 15. oktober med å avskaffe spesialnumrene.

Men det er fortsatt lov for det offentlige.

Det vil si at sykehus og politi fritt fram kan velge å kun tilby disse numrene til forbrukerne. Det mener Forbukerrådet er helt bak mål.

– Dette er tjenester mange er enda mer avhengig av, og vi pusher dermed på for å få avviklet dette også hos det offentlige, sier Anne Kristin Vie i Forbrukerrådet.

Godt eksempel

Hun mener at etter forbudet for private aktører, mot å ta i bruk disse numrene for kundeservice, burde det offentlige fulgt etter som et godt eksempel.

Vie forklarer at de femsifrede numrene ble tatt i bruk fordi de er lette å huske, men nå som smarttelefonene har gjort det mulig å lagre numre og de er lett å søke opp på internett, er det ikke behov for dem lenger.

– Operatørene opererer med høye kostnader. Vi betaler allerede skatt, så hvorfor skal vi belastes ekstra? Det er ganske uhørt, og ikke den dialogen vi skal tilstrebe i det offentlige i dag.

Forbrukerrådet håper det offentlige nå vil følge etter det private.

– Dette er ofte sårbare forbrukere som ikke har all verden fra før, sier hun.

Omfattes ikke av loven

Forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth er tydelig på at lovverket ikke omfatter det offentlige, så de har fullt lov til å bruke spesialnumre.

– Men det er ikke nødvendigvis klokt å gjøre alt som er lov. Det er pussig å betale dyrt for å ringe sykehus, når næringsdrivende ikke kan bruke numrene utenom ordinær takst, sier hun.

Hun viser til at flere har gått bort fra de dyre numrene på eget initiativ, som jo viser at det er fullt mulig å ta innbyggerne på alvor.

– Det kan bli ganske store beløp i løpet av et år. De ble tatt i bruk fordi de var lette å huske, og det er ikke et vektig argument lenger, nå som vi har alle numrene liggende på mobilen, sier hun.

Skjer endringer

Flere offentlige bedrifter har valgt å gå bort fra femsifrede numre, til tross for at de ikke må. Blant dem finner vi Bergen kommune og Oslo kommune.

Noen har også valgt å tilby et alternativt nummer. Det er ulik praksis i å opplyse forbrukeren om hva det koster å ringe.

Seksjonssjef for telefoni og nummerforvaltning Hans Jørgen Enger i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet bekrefter at flere bedrifter har sagt opp spesialnumrene sine.

Han har ikke oversikt over hvor mange helsetjenester det er snakk om, men kan fortelle at de har mottatt en oppsigelse på et spesialnummer fra blant andre Helse Fonna HF.

Likevel er det flere som fortsatt opererer med de dyre numrene, blant dem er Akershus universitetssykehus.

Priser

TV 2 har sjekket prisene på hva det koster å ringe såkalte spesialnummer hos noen utvalgte mobiloperatører. Vi har valgt å se på ordinære abonnement.

Telia: 0,89 kroner i oppstartpris. 2,49 kroner per minutt.

Telenor kontant: 0,59 kroner i startpris. 2,99 kroner per minutt.

Chess: 0,89 kroner i oppstartpris. 2,35 kroner per minutt.

OneCall: 0,69 kroner i startpris. 2,35 kroner per minutt.

Talkmore: 0,99 kroner i oppstartpris. 1,99 kroner per minutt.

Vurderer å fjerne

Direktør Janne Pedersen for diagnostikk og teknologi ved Akershus universitetssykehus sier de har tatt i bruk femsifret nummer for å ha et enkelt nummer som er lett å huske for pasienter og pårørende. Men legger til at de har et alternativt nummer som kan ringes.

– Femsifret nummer ga oss samtidig noen flere muligheter knyttet drift og sikkerhet, sier hun.

Sykehuset vurderer imidlertid for tiden å fjerne muligheten til å benytte det femsifrede nummeret.

– Vi ser på de ulike konsekvensene for alle parter, inkludert service, sikkerhet og kostnader. En beslutning vil bli tatt om kort tid, sier Pedersen.

Dette alternative nummeret Pedersen viser til har imidlertid ikke TV 2 klart å finne på Ahus' «Kontakt oss»-sider. Vi får senere opplyst at nummeret befinner seg inne på de diverse avdelingenes nettsider.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook