Ifølge Byrådet ble åtte prosent av hverdagsreisene i Oslo gjennomført med sykkel i 2016. Denne andelen skal opp.

Byrådet har som mål at 25 prosent av hverdagsreisene i 2025 skal gjennomføres på sykkel.

For å få til dette, vil byrådet både lage nye sykkelveier og sette av mer penger til drift av sykkelveinettet. 12 kilometer ny sykkelvei skal bygges i 2018, ifølge byrådets budsjettforslag.

På lengre sikt vil byrådet tilrettelegge åtte byruter for sykling. For å få til dette, må om lag 1300 parkeringsplasser fjernes, går det fram av budsjettdokumentene.

Må håndtere elbil-boom

Det blir dyrere å bruke bil. Bompasseringer blir dyrere, og prisen på beboerparkeringen tidobles fra 300 til 3000 kroner, skrev Aftenposten denne uken.

Samtidig vil byrådet styrke tilskuddet til kollektivselskapet Ruter og håper på denne måten å unngå økte billettpriser. Byrådet har også varslet utbygging av 1500 ladestasjoner for elbiler og støtte utbygging av inntil 8000 ladepunkter i borettslag.

– Byrådet gjør det stadig lettere for byens innbyggere å velge kollektivt, sykle eller gå til skole og arbeid. Det gir færre køer, bedre byluft og lavere klimagassutslipp, sier byrådsleder Raymond Johansen (Ap) til NTB.

Bekymret opposisjon

Samtidig er det klart at kommunen legger opp til å ta opp mer lån i årene som kommer. I 2021 vil gjeldsgraden være over 100 prosent. Budsjettet er veldig nær uansvarlighet, mener opposisjonspartiet Høyre.

– Jeg er veldig bekymret over at gjelden øker så mye. Det skjer samtidig med at inntektene er høyere enn noen gang. I tillegg ser vi at de klarer å kutte i skolen og nedprioritere kollektivtrafikken. Så det de har gjort, er å bruke mange penger, men de smører det tynt utover uten noen skikkelig profil og prioritering, sier Høyres gruppeleder Eirik Lae Solberg til TV 2.

Solberg mener også det er svært uheldig at byrådet legger opp til å bruke mindre penger på skolen.

– Slik det ser ut nå, kutter byrådet 40 millioner kroner i skolen til tross for at de har høyere inntekter enn noen gang. Høyre kommer til å foreslå å øke bevilgningene til skolen når vi skal behandle budsjettet.

Ikke grønt nok

Byrådet, som består av Ap, SV og MDG, omtaler budsjettforslaget som både grønt og miljøvennlig. Men tidligere samferdselsbyråd Guri Melby fra Venstre mener budsjettet er langt fra grønt nok.

– For eksempel har byrådet sagt at man skal kutte biltrafikken med 20 prosent. Men så legges det opp til en årlig vekst i kollektivtrafikken på bare 5 prosent. Jeg frykter at dette frykter redusert framkommelighet, at det blir vanskeligere for folk å komme seg fram i byen, sier Melby til TV 2.