– Facebook må begynne å ta ansvar

Facebook solgte reklame rettet mot «jødehatere»

Mange bruker Facebook som nyhetskilde, men få kjenner til formlene som bestemmer hvordan din nyhetsstrøm ser ut. Illustrasjonsfoto: Jan Haas / NTB scanpix
Mange bruker Facebook som nyhetskilde, men få kjenner til formlene som bestemmer hvordan din nyhetsstrøm ser ut. Illustrasjonsfoto: Jan Haas / NTB scanpix
Selskapet som oppfordrer folk til å dele alle aspekter av livet sitt med verden, er ikke like ivrig på å gjøre det samme tilbake.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ikke noe selskap i verden kan gi annonsører tilgang til så mange mennesker som Facebook.

Det er ikke lenger bare et sosialt verktøy, på mange måter er det også en slags moderne mediebedrift. Mange bruker facebookfeeden sin som kilde til nyheter og informasjon. Men det er et nyhetsmedium helt uten redaktøransvar som forsikrer at det som kommer ut der stemmer med virkeligheten.

Det gjør at Facebook er av enorm verdi for politiske grupper og regjeringer som har propaganda de ønsker å spre.

Noen av algoritmene til Facebook er hemmelige. Algoritmer er formlene som blant annet styrer hvem du får opp i listen av «personer du kanskje kjenner», hvilke annonser du får se eller hvilke saker som dukker opp i nyhetsstrømmen din.

Hensikten er å gjøre Facebook mer relevant for hver enkelt bruker, og ikke minst tjene gode penger på at annonsører kan skreddersy målgruppene for annonser og sponset innhold de ønsker å spre.

Algoritmer utnyttes

Baksiden er at det er umulig for Facebook å kontrollere hva slags innhold de tjener penger på.

Høyreekstreme grupper sprer antisemittisk propaganda, fremmede makter kan påvirke nasjonale valg, og du og jeg kan bli regelrett lurt av sensasjonspregede «nyheter» av folk som tjener seg rike på å skrive rent oppspinn.

Forskingsdirektør ved Tow Center for Digital Journalism ved universitetet i Columbia, Jonathan Albright, har forsket på «Fake News».

Han avdekket hvordan propaganda rettes mot visse målgrupper på Facebook.

Han mener Facebook og andre nettgiganter kan være ved et vendepunkt. De kan bli nødt til å ta ansvar for all den falske informasjonen som spres over nettstedet.

– Nå har Facebook gått inn i noe som muligens påvirket utfallet av valget (i USA, red.anm), men de klarer ikke gjøre rede for hvordan. Det kan være at de nå må begynne å stå til ansvar for viSrksomheten sin, sier Albright til nyhetsbyrået AP.

Tilbød annonsører «jødehatere»

Verdens største sosiale nettverk lar annonsører, også politiske aktører, selv hake av kategorier av målgrupper de ønsker å nå. Kategoriene dannes automatisk ut fra algoritmer blant annet basert på geografi, hobbyer, alder, og hva vedkommende vanligvis trykker «like» på.

I forrige uke avslørte ProPublica at annonsører blant annet kunne velge kategorier som «Jødehatere», «Hvordan brenne jøder», eller «Historien om hvordan jøder ødelegger verden».

Facebook fjernet «jødehat-kategoriene» etter å ha blitt kontaktet av ProPublica.

Zuckerberg sier han skal forsøke å møte disse bekymringene, gjennom mer åpenhet rundt hvem som annonserer på Facebook og hvordan de gjør det, men advarer mot å tro at Facebook vil klare å kontrollere alt innhold og annonser før det publiseres.

Demokratisk problem

Facebook har uten å være klar over det tillatt grupper støttet av den russiske regjering å nå amerikanske brukere under den amerikanske valgkampen.

Nylig har Facebook lagt fram tall som viste at de solgte annonser for 800.000 kroner til grupper som viste seg å ha tilknytning til Russland. Annonsene skal ha tatt for seg temaer som rase, homofiles rettigheter og innvandring.

Nå er Facebook under angrep. Mange krever at selskapet må fortelle brukerne sine hvordan de kan ha blitt påvirket av propaganda.

Man spekulerer i om Kongressen i USA vil kalle inn Facebook til høring.

Da vil flere facebooksjefer, trolig også direktør Mark Zuckerberg, måtte vitne, og det kan føre til nye lover selskapet må forholde seg til.

«Facebook synes å ha gjort seg medskyldig i en fremmed makt sitt forsøk på å undergrave demokratisk selvstyre i USA», skriver tidligere leder av den føderale valgkommisjonen, Trevor Potter, i et brev til Zuckerberg.

Potter er nå leder av en partiuavhengig valggruppe; Campaign Legal Center. De vil at Facebook skal offentliggjøre de russisk-sponsede annonsene.

Facebook gir etter

Inntil nå har Facebook nektet, og begrunnet det med juridiske begrensinger og forretningshemmeligheter.

Fredag kom imidlertid et vendepunkt. Mark Zuckerberg sier han skal vise Kongressen russiskkjøpte annonser som ble brukt til å fyre opp under politiske spenninger da valgkampen raste i USA.

– Det er en helt ny utfordring for nettsamfunn å måtte håndtere nasjoner og stater som forsøker å påvirke valg, sier Facebook-sjefen i en videopresentasjon natt til torsdag.

Han sier også at Facebook vil være mer på vakt mot forsøk på å manipulere sosiale medier med falske eller skjulte annonser som søker å påvirke valg i USA og andre steder.

Putin nekter

Russland benekter å ha hatt noen som helst form for befatning med de aktuelle annonsene.

– Vi vet ikke hvem som setter ut annonser på Facebook og hvordan de gjør det. Vi har aldri gjort det, og den russiske siden har aldri hatt noe med dette å gjøre, sier Vladimir Putins talsmann Dmitrij Peskov.

USAs president Donald Trump kom også med en kort kommentar.

– Russland-bløffen fortsetter. Nå er det annonser på Facebook. Hva med den fullstendig skjeve og uærlige mediedekningen i favør skurken Hillary?, skrev presidenten på Twitter fredag.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook