Her er vegprosjektene som kan bli stoppet

Hvis det blir rødgrønt flertall vil Miljøpartiet De Grønne og SV forsøke å presse Arbeiderpartiet til å flytte milliarder fra planlagte vegprosjekter til kollektivutbygging.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I Nasjonal transportplan (NTP) bestemmer stortingsflertallet hvilke samferdselsprosjekter som skal prioriteres de kommende årene.

Mens storpartiene Høyre, Frp, Arbeiderpartiet er mer eller mindre enige om de store prosjektene, er SV og MDG kritiske til transportsatsingen.

– Vi synes at den er gammeldags og bærer preg av at man forsøker å løse fremtidens utfordringer ved å fortsette å gjøre det man har gjort hele tiden, sier stortingskandidat for MDG, Arild Hermstad.

Se nyhetsreportasje i videovinduet øverst

Han får støtte fra Heikki Holmås (SV).

– Jeg mener at satsingen på gigantiske motorveier og stormannsgale fjordkrysningsprosjekter på Vestlandet er en politikk som hører fortiden til.

Flere prosjekter

Verken SV eller MDG har sittet i Transportkomiteen i denne perioden, men de har begge laget sine alternativer til Nasjonal Transportplan.

Stortingsrepresentant for SV, Heikki Holmås.
Stortingsrepresentant for SV, Heikki Holmås. Foto: NTB Scanpix

Der fremgår det at de er kritiske til flere planlagte vegprosjekter, blant annet:

  • Fergefritt E39. Her er det planlagt å lage flere broer med dyre flerfeltsveier som skal erstatte fergetrafikken. SV og MDG vil beholde fergene, men jobbe for å elektrifisere dem slik at de blir utslippsfrie.
  • E6 i Mjøsregionen og i Trøndelag. Både SV og MDG er kritiske til utbygging mellom Kolomoen og Moelv i Hedmark og mellom Ranheim og Åsen i Trøndelag.
  • E18 vest for Oslo. Begge partiene er skeptiske til å bygge nye motorveier som vil generere mer trafikk inn i byene. Det innebærer at de stiller seg kritiske til planene for nytt E18 vest for Oslo og Riksvei 862 mellom Tromsø Havn og flyplassen.

Vil bygge jernbane

Svaret til småpartiene er å omprioritere store summer fra vegbygging til kollektivprosjekter i byene og jernbaneutbygging.

– Med våre planer har vi 80 milliarder mer til jernbane. Det er gjør at vi bygge alle de planlagte jernbaneprosjektene i hele landet, sier Heikki Holmås.

MDG vil øke bevilgningene til jernbane med 128 milliarder kroner. Blant prosjektene som både MDG og SV vil gjennomføre er følgende:

  • Dobbelspor mellom Arna-Voss med oppstart i 2021.
  • Å ferdigstille dobbelspor mellom Halden, Skien, Hønefoss og Lillehammer innen 2030 (Ytre Intercity).
  • Elektrifisere Rørosbanen og Solørbanen.
  • MDG vil også ha dobbelspor på Trønderbanen og forkorte reiselengden mellom Oslo og Bergen.
  • Begge partier lover også flere titalls milliarder ekstra til kollektivutbygging i byer som sliter med køproblematikk. Dette gjelder også mindre byer.

Giske vil bygge vei

Høyre rister på hodet over planene til MDG og SV om å gå bort fra vegsatsingen.

– Vi er enige med SV og MDG i at man må satse på kollektivutbygging i de store byene, men vi bor i et langstrakt land. Det betyr at vi må bygge veier. Dårlige veier er ikke god miljøpolitikk, sier lederen for Transportkomiteen, Nikolai Astrup.

Høyre er bekymret for at småpartiene kan tvinge Arbeiderpartiet til å bortprioritere vegsatsing i eventuelle budsjettforhandlinger etter valget. Det er ingen grunn til bekymring, svarer Ap-nestleder Trond Giske.

– Hvis vi vinner valget, kommer vi til å samarbeide med ulike partier fra sak til sak for å få gjennomslag for vår politikk. Både ferjefritt E39 og E6 langs Mjøsa var prosjekter som ble lansert under den rødgrønne regjeringen, og velgerne kan være trygge på at vi står fast ved de prosjektene, sier Giske.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook