Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Medieselskapet Kampanje har fulgt valgkampen tett og kårer SV til vinneren av årets valgkamp.

Vinneren ble annonsert direkte på Nyhetskanalen søndag morgen.

– Vi synes SV har klart å føre en helhetlig, skikkelig valgkamp. De har vært konsentrert om saker, spesielt innenfor helse, fordeling og fattigdom. De har hatt et budskap som har nådd fram, sier juryleder Terje Svabø.

Blid partileder

Han peker også på at SV erobret det ledige rommet som oppsto da Arbeiderpartiets flørt med KrF tok mye oppmerksomhet under valgkampen.

– Og så skader det ikke at partiet har en leder som både har begynt å smile og med godt humør og korte, konsise setninger har fått fram budskapet, sier Svabø.

Siste sjanse: Ta TV 2s partitest!

Stor stas

SV-leder Audun Lysbakken var også på plass i TV 2s studio for å motta diplomet.

– Det er stor stas å få denne prisen, for det er en anerkjennelse fra dyktige folk, sier Lysbakken.

– Vi har hatt et håp om at vi skulle kunne bli den positive overraskelsen i denne valgkampen, og det er mandagen som bestemmer det. Det er klart at å vinne valget er viktigere enn å vinne denne prisen, men det er gøy etter mange år med motgang, fortsetter partilederen.

– Mange eksperter mener du har fått SV til å gjenoppstå fra skyggenes dal. Hvordan har du klart det?

– Jeg tror det handler om at det finnes et politisk rom for oss. Mange er urolige over at de store partiene snakker så lite om den økende ulikheten med makt og rikdom, handlingslammelsen i møte med klimaproblemene. Jeg tror mange føler at de store partiene mangler svar og oppmerksomhet om det som er viktigst.

Intens valgkamp

Kampanje-redaktør Knut Kristian Hauger mener årets valgkamp har vært intens og spennende.

– Det har skjedd så mye, det har vært flere partier på sperregrensen som har ligget og vippet og fått mange uklare regjeringskonstellasjoner. Dette har gjort at dette har vært en veldig levende og intens valgkamp, oppsummerer Hauger.

Se kåringen her: