Matblogger Fru Timian og mannen hennes Øystein Westlie ble utfordret av Matkontrollen til å dandere og ta gode bilder av ferdigretter fra produsentene Fjordland, Fersk & Ferdig og Toro.

Av rettene fotograf Øystein tok bilder av, var Toros Stroganoff med potetstappe den retten som lignet aller minst på emballasjebildet.

– Det er et eksempel på det som ikke er innafor. Det er altfor stor forskjell mellom bildet og retten, sier produktutvikler og kokk i Orkla Foods Norge, Kenneth Melsom Johansen.

SE MATKONTROLLEN TORSDAG KLOKKA 20.00.

Forsvinner fra hyllene

Johansen forteller at ferdigretten Stroganoff nå forsvinner fra butikkhyllene.

– Retten forsvinner nå i høst. Den har hatt for lavt salg, og det kan ha en sammenheng med at det i det tilfellet her er åpenbart at forskjellen mellom bildet og den faktiske retten er for stor, sier Johansen.

– Har dere dratt reklamebildet for langt i dette tilfellet?

– Vi har nok gjort det, svarer Johansen.

(Saken fortsetter under bildegalleriet)

Se bilder av alle rettene her:S

De oppvarmede ferdigrettene fra Toro, Fjordland og Fersk & Ferdig sammen med emballasjen. FOTO: Øystein Westlie/Kari Nygard Tvilde

Viser samme innhold på bildet som i retten

En pastarett, en kjøttbollerett, og en stroganoff-rett fra de tre produsentene ble det tatt bilde av. Når produsentene selv tar bilder av rettene bruker de gjerne god tid.

– En absolutt grense går ved at du viser det samme på bildet som du har i retten. Hvis du jukser med blandingsforholdet og ikke leverer det som er på bildet, så er det jo feil. Det gjør vi aldri, sier direktør for marked og innovasjon i Fjordland AS, Sturle Brustad.

– Det du ser på pakken finner du i retten. Så er det jo det med å ta bildet så fint du kan, men å ikke begynne å manipulere bildet. Altså å bruke tid på å ta bildet, ha en flink fotograf, ha riktig lyssetting, men ikke jukse etterpå, sier han til Matkontrollen.

Kan pynte med urter

Brustad i Fjordland får medhold av sin konkurrent i Fersk & Ferdig når det gjelder måten bildene tas.

– Men, så er det en balansegang mellom at det skal se innbydende ut, og at du skal ha en tydelig kommunikasjon ut om hva retten inneholder, sier markedsjef i UNIL og Norgesgruppen, Nina Brendsrud Andersen.

– Man kan kanskje tilsette en urt eller noe for at det skal pynte litt opp på asjetten, men da skriver vi alltid serveringsforslag på bildet på pakningen, sier hun.

Når det gjelder det å trekke frem noen ingredienser på et bilde, så sier Johansen i Toro at det er viktig for dem å få frem hva en rett inneholder. Det er noe Andersen i Fersk & Ferdig sier seg enig i.

– Hvis du ikke liker mais så er det litt ålreit å vite om retten inneholder mais eller ikke. Det synes for eksempel ikke så godt hvis den ligger i brun saus, sier hun.

Se hele saken på Matkonrollen torsdag klokka 20.00.