«Tenk hvis bedrifter var like gode til å ta imot sine medarbeidere, anerkjenne at alle gjør feil, at resultater skapes i fellesskap, og at alle har noe å bidra med», skriver danske Charlotte Holm på LinkedIn.

Holm har lagt ut bilde av et brev sønnen Thor fikk første skoledag på Kornmod Realskole i Silkeborg.

Elevene fikk streng beskjed fra læreren sin, Maiken Gustaffson, om å ikke åpne brevet før de kom hjem.

Dette skriver Maiken i brevet, som nå går sin seiersgang i sosiale medier i Danmark:

«I dette lille startbrevet har jeg lagt med noen ting til deg. Dette er ting du kan få bruk for når du starter på skolen. Det er også ting som forklarer hvordan ting fungerer på skolen.

SKREV BREVET: Lærer Maiken Gustaffson står bak brevet som nå spres i Danmark. Foto: Kornmod Realskole
SKREV BREVET: Lærer Maiken Gustaffson står bak brevet som nå spres i Danmark. Foto: Kornmod Realskole

Først og fremst får du et klistermerke for å vise at vi holder sammen i klassen. Vi er et lag som skal jobbe sammen, og vinne med samarbeid.

Du får et viskelær fordi alle gjør feil. Det er av våre feil vi lærer og utvikler oss. Hvis dere allerede visste alt, så hadde dere ikke trengt å begynne på skolen.

Du får også en puslespillbrikke for å vise hvor godt vi alle passer sammen, at alle er forskjellige, og at alle trengs for at vi skal være best.

Bokmerket forteller at det alltid er en plass til deg her i klassen. Plassen er der uansett hvordan du har det den dagen.

Til slutt sender jeg deg en stjerne. Den får du fordi den symboliserer DEG! For meg er du en stjerne som vil være klarere og lysere for hver dag som går. Velkommen til ditt skoleår. Jeg gleder meg til vi ses igjen i morgen:-)»

Les hele brevet under:

KLOKE ORD: Maiken Gustaffson håper at brevet hennes kan lære barn om viktigheten med samhold. Foto: Charlotte Holm
KLOKE ORD: Maiken Gustaffson håper at brevet hennes kan lære barn om viktigheten med samhold. Foto: Charlotte Holm

Bedre sammen

Maiken sier til danske TV 2 at hun ønsker at elevene hennes skal trives godt sammen, og ikke dyrke det hun kaller en «meg-kultur».

– Det er en tendens til at man i dag blir en del av en meg-kultur. Men for meg er det viktig å fortelle mine elever at det er fint å bli en del av en vi-kultur i stedet for, sier hun.

– Det er viktig å ha et bra samhold i klassen, og det er viktig å sette pris på de helt små tingene, som for eksempel et lite viskelær eller et klistermerke.

Inspirert av svensk lærer

Hun forteller at ideen til brevet ikke helt var hennes egen. Hun sier at hun ble inspirert av en svensk lærer som i fjor gjorde noe lignende.

– Jeg ga brevet til barna og sa til dem at de måtte åpne det sammen med foreldrene når de kom hjem. Det er viktig for meg å fortelle foreldrene at dette er mine verdier, og at de trygt kan avlevere barna sine hos meg hver dag. Det betyr mye for meg, det at det er plass til alle i klassen, og at det er et godt samhold, sier hun.

Hun sier at allerede etter en uke etter skolestart, kunne hun referere til brevet og bokmerket.

– En av guttene i klassen hadde en skikkelig kjip dag, hvor han var trøtt og hang litt med hodet. Da sa jeg til ham at han skulle huske på bokmerket, for at selv om han hadde en dårlig dag, så var det helt ok – det kan vi alle ha, sier hun.