Det er 1259 dager siden flyet MH370 fra Malaysia Airlines brått forsvant i Det indiske hav på vei til Beijing fra Kuala Lumpur.

Flyet, som hadde 239 personer om bord, er aldri blitt funnet, og teoriene om hvor det har blitt av, og hva som egentlig skjedde før det styrtet, har vært mange.

Onsdag publiserte Australian Transport Safety Bureau (ATSB) ut en rapport, hvor det blir konkludert med at flyet «med hittil usett presisjon og sikkerhet» befinner seg på koordinatene 35.6°S, 92.8°Ø mellom Australia og Madagaskar.

Analyserte satelittbilder

ATSB opplyser at de har funnet frem til flyets siste «hvilested» ved hjelp av fire satellittbilder, skriver australske News.

Det er GeoScience Australia som har undersøkt satellittbildene, som viser objekter som flyter rundt på et bestemt område i Det indiske hav.

Også i fjor ble dette stedet vurdert som et sted flyet kan befinne seg.

ATSB-direktør Greg Hood understreker at de ikke er helt sikre på at vrakrestene virkelig har tilhørt MH370.

– Vi bør jo være forsiktige, for objektene er aldri definitivt blitt identifisert som vrakrester fra MH370, opplyser byråets direktør Greg Hood overfor News.

MENER FLYET ER HER: ATSB mener at MH370 befinner seg mellom Madagaskar og Australia. Foto: Google Maps
MENER FLYET ER HER: ATSB mener at MH370 befinner seg mellom Madagaskar og Australia. Foto: Google Maps

Fant vrakdeler langs Afrikas østkyst

Det har tidligere blitt gjort flere vrakfunn langs Afrikas østkyst etter styrten. Også i slutten av juni 2016 ble det gjort funn av en vingedel utenfor Pemba-øya ved Tanzania.

LETER: Det nederlandske skipet M/S Fugro Equator leter etter mysterieflyet sør i Det indiske hav 29. september 2014.
LETER: Det nederlandske skipet M/S Fugro Equator leter etter mysterieflyet sør i Det indiske hav 29. september 2014. Foto: AFP

Én av vrakdelene tilhørte med sikkerhet MH370, mens de fire andre «med stor sikkerhet» tilhørte det savnede flyet, opplyste australske myndigheter.

Her er teoriene

Det verserer flere teorier om hva som skjedde med MH370.

Det siste pilotene sa til flygelederne var «Good night, Malaysian three seven zero».

Hemmeligstemplede dokumenter fra malaysisk politi viser at piloten kan ha styrtet flyet med vilje. En måned før styrten, fløy han en mistenkelig rute i sin personlige flysimulator.

Ruteflypilot Ewan Wilson, som deltok i bokprosjektet «Good Night Malaysia 370: The Truth Behind the Loss of Flight 370», mener det ikke er noen annen mulighet enn at flyet ble styrtet med vilje.

Andre teorier er at flyet kan blitt kapret, at det var et kraftig trykkfall om bord eller at en brann brøt ut om bord i flyet.

Mener det ble styrtet

Flere bøker har blitt skrevet om forsvinningen.

Ruteflypilot Ewan Wilson, som deltok i bokprosjektet «Good Night Malaysia 370: The Truth Behind the Loss of Flight 370», mener det ikke er noen annen mulighet enn at flyet ble styrtet med vilje.

– Det som skjedde med MH370 var ingen ulykke. Det ble gjort med vilje og det var kalkulert og det skulle aldri ha kunnet skje, sa Wilson til nettstedet Stuff på New Zealand i forbindelse med utgivelsen.

Germanwings-styrten i de franske Alpene i mars 2015 viste seg å skyldes nettopp en slik handling. Da copilot Andreas Lubitz ble alene i cockpit, styrte han Airbus A320-maskinen rett i bakken og tok 149 mennesker med seg i døden.

Kort tid etter innførte en rekke flyselskaper regler om at én person aldri skal være alene i cockpit.