
Tine-produkter er kastet ut av Kiwi
Norgesgruppen har sluttet å selge Tine lettmelk med 1,5 liter, etter at de fikk et bedre tilbud fra Q-meieriene.
Kiwi, som er eid av Norgesgruppen, har kvittet seg med flere produkter fra Tine.
Det var Nettavisen som først omtalte saken.
Endringen skjedde i februar.
– Når det gjelder melk er det én størrelse som er byttet ut med Q-meieriene, fordi vi fikk et bedre tilbud fra dem, sier kommunikasjonssjef i Kiwi, Kristine Arvin, til TV 2.
Tines kartong med halvannen liter lettmelk er det som ikke lenger er å finne hos Kiwi. Noe annet som er borte er Tine kremfløte 0,6 liter.
– Tine er en viktig leverandør og fortsatt den største leverandøren for oss. Men det har skjedd store ting innenfor norske meierier. Med Røros-meieriene og Q-meieriene har det blitt økt konkurranse, som vi ønsker i alle varegrupper. Det blir mer produktutvikling og mer innovasjon, og det kommer kundene til gode, sier Arvin.
Kommunikasjonssjefen sier melken er billigere for kunden som følge av melkekonkurransen.
Konserndirektør i Norgesgruppen, Per Roskifte, skylder blant annet på plassmangel når han forklarer hvorfor produktene kuttes ut.
– Av plasshensyn kan vi ikke ha alle produkter fra alle leverandører inne. Vi valgte å bytte ut 1,75 liter lettmelk, fordi vi fikk et bedre tilbud fra Q-meieriene. Totalt har vi økt salg på melk til stor glede for våre leverandører, sier Roskifte til Nettavisen.
Produktene som skal forsvinne fra Kiwi betyr flere hundre millioner kroner i omsetning.
– Tines lettmelk er det eneste melkeproduktet som har hatt vekst i norsk dagligvare de senere årene, som del av økt forbruk av lettere melk. Hvorfor Kiwi valgte å ta ut denne artikkelen må nesten kjeden selv svare for, skriver kommunikasjonsdirektør Lars Galtung i Tine i en e-post til Nettavisen.