Kjos-faste passasjerer tilbrakte mandag kveld ventetiden på flyplassen i Oakland.
Kjos-faste passasjerer tilbrakte mandag kveld ventetiden på flyplassen i Oakland. Foto: Sunita Kahlon/tips@tv2.no

Boeing sendte feil reservedel – 280 passasjerer fortsatt «Kjos-fast» i Oakland, USA

Hjemreisen blir over to døgn forsinket.

Søndag fortalte TV 2 om Norwegians Dreamliner-fly, som måtte nødlande i USA etter to timer i luften.

Flyet som var på vei fra San Francisco til Oslo, ble strandet med flere hundre passasjerer på flyplassen i Oakland.

Flere passasjerer meldte at de ikke hadde fått hjelp til å skaffe hotellrom, og mange måtte sove på gulvet på flyplassen.

Søndag ble det gitt beskjed om at flyet var satt opp med ny flygning mandag morgen klokken 07.30, lokal tid.

Men klokken 23.30 kom det ny melding. Flyet blir ytterligere et døgn forsinket. Det er booket 280 passasjerer på flighten, opplyser presseansvarlig Daniel Kirchhoff til TV 2.

Utsatt til tirsdag morgen

Familien Lunde fra Sørum, som har vært på USA-rundreise, forteller om manglende informasjon siden natt til søndag. Det viste seg umulig å få tak i mat og drikke på en nattestengt flyplass, forteller Trond Lunde og datteren Lise til TV 2.

Norwegian opplyser at forsinkelsene skyldes at flyprodusenten Boeing hadde levert feil reservedel. Trond Lunde mener at Norwegian burde informert de strandede passasjerene langt mer detaljert.

Alle passasjerene er oppfordret til å skaffe hotellrom, og kanselleringen natt til mandag betød at de på nytt måtte finne overnatting. Den første natten tilbrakte familien sittende på gulv og stoler i ti timer.

Sunita og de andre passasjerene må vente til tirsdag morgen lokal tid.
Sunita og de andre passasjerene må vente til tirsdag morgen lokal tid. Foto: Sunita Kahlon

– Hvis vi hadde fått samme beskjed som hos et bilverksted, kunne vi ordnet med hotellbooking i forhold til det. Hadde jeg fått vite at det ville ta to døgn å reparere et fly som vi skal hjem med, ville jeg nok klart å godta det, sier Trond Lunde.

– Fikk feil reservedel

Presseansvarlig Daniel Kirchhoff i Norwegian beklager på det sterkeste situasjonen.

– Avgangen er dessverre blitt utsatt til i morgen lokal tid. Dette skyldes at Boeing ikke klarte å levere riktig reservedel til oss, derfor er vi beklageligvis nødt til å vente ytterligere med å frakte passasjerene til Oslo.

Sunita Kahlon er i likhet med familien Lunde «Kjos-fast» i Oakland. Også hun er misfornøyd med manglende hjelp på flyplassen, forteller hun til TV 2:

– Det virker som det er ingen på flyplassen som kan hjelpe, vi får ingen hjelp.

– Våre samarbeidspartnere på flyplassen skal ha forsøkt å finne ledige hotellrom til passasjerene, men dette har vært ekstremt vanskelig. Derfor har vi oppfordret passasjerer til å selv finne hotell mot senere refusjon. Overfor passasjerene som er berørt, beklager vi på det sterkeste situasjonen, sier Norwegians pressekontakt Daniel Kirchhoff til TV 2.