Høyre endrer reklame etter faktafeil

Høyres kommunikasjonssjef Rune Alstadsæter innrømmer at reklamen kan misforstås.

Konklusjonen til nettstedet Faktisk er at arbeidsledigheten har økt og at den økonomiske veksten har gått ned. Foto: Larsen, Håkon Mosvold
Konklusjonen til nettstedet Faktisk er at arbeidsledigheten har økt og at den økonomiske veksten har gått ned. Foto: Larsen, Håkon Mosvold

Partiet Høyre endrer innholdet i en valgkampreklame på radiokanalen P4 etter at det ble funnet faktafeil.

I radioreklamen for Høyre har inntrykket av budskapet vært at «Høyre i de siste fire årene i regjering har fått arbeidsledigheten ned, og den økonomiske veksten opp», ifølge nettstedet Faktisk.no, som slår fast at dette er «stikk i strid med fakta».

Konklusjonen til nettstedet er at arbeidsledigheten har økt og at den økonomiske veksten har gått ned.

Høyres kommunikasjonssjef Rune Alstadsæter innrømmer at reklamen kan misforstås og skriver at det ikke var meningen. Reklamen blir nå endret.

– Vi kommer derfor til å endre radiospotten slik at denne nyansen fanges opp, opplyser han.

Faktisk.no AS er en ideell organisasjon og uavhengig redaksjon for faktasjekk av samfunnsdebatten og det offentlige ordskiftet i Norge.

(NTB)