Svindler utga seg for å være Elisabeth – forsøkte å få utbetalt 470.000

SVINDLER BRUKTE ELISABETHS NAVN: Elisabeth Tindre skjønte ingen ting da hennes regnskapsfører begynte å stille spørsmål ved mailen hun angivelig hadde sendt. Foto: Breeze AS
SVINDLER BRUKTE ELISABETHS NAVN: Elisabeth Tindre skjønte ingen ting da hennes regnskapsfører begynte å stille spørsmål ved mailen hun angivelig hadde sendt. Foto: Breeze AS
Sjefen for vaskerikonsernet Breeze AS vil nå advare andre mot det frekke svindelforsøket.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Breeze AS er et vaskerikonsern med hovedkontor i Bodø. Onsdag formiddag fikk regnskapsføreren i bedriften en mail som tilsynelatende kom fra hennes sjef, administrerende direktør Elisabeth Tindre. I mailen bes regnskapsføreren om å godkjenne en «presserende internasjonal overføring» på 38.950 euro.

Selskapet handler mye med utlandet, så i utgangspunktet kunne transaksjonen virke tilforlatelig. Personen som utga seg for å være Elisabeth Tindre oppga navnet på personen som skulle motta pengene og konto- og bankinformasjon til mottakerens bank i Tyrkia.

Fattet mistanke

Men regnskapsføreren fattet mistanke om at noe var galt. I mail nummer to hadde beløpet økt med 10.000 euro. På spørsmål om hvilket firma som skulle belastes, svarte svindleren «enhver av våre kontoer med tilstrekkelige midler».

– Jeg var et annet sted på huset, og regnskapsføreren kom og spurte hva jeg mente med det. Jeg forsto ikke hva hun snakket om, og så sa hun at hun hadde fått mail fra meg. Vi gikk på hennes kontor, og da så jeg mailene med mitt navn, men som ikke var sendt fra min mailadresse, forteller Tindre til TV 2.

Hun kontaktet bedriftens IT-leverandør for å forsøke å spore opp de som utga seg for å være henne. Tindre kontaktet også politiet.

PRESSERENDE UTBETALING: Dette var den første mailen regnskapsføreren fikk.
PRESSERENDE UTBETALING: Dette var den første mailen regnskapsføreren fikk.

– IT-leverandøren hadde vært borti tilsvarende saker der deres kunde hadde gått på svindelen og betalt penger, sier Tindre.

Velkjent metode

Seniorrådgiver Vidar Sandland i Norsk senter for informasjonssikring NORSIS sier denne typen svindel er så vanlig at den har et eget navn: CEO-svindel (CEO=Chief Executive Officer, eller administrerende direktør).

– Dette er veldig vanlig og har pågått over lang tid, sier Sandland.

– Det er ingen sikkerhet i mail eller sms. Jeg kan når som helst sende en mail eller sms som utgir seg for å være fra hvilken som helst person, sier Sandland.

LEDELSESTRÆNING: Pengene skal sendes til Tyrkia. Beløpet har vokst til 48.950 euro.
LEDELSESTRÆNING: Pengene skal sendes til Tyrkia. Beløpet har vokst til 48.950 euro.

Det er i hovedsak to måter å manipulere mailkontoer på. Den ene måten er å sende mail hvor avsenderadressen er korrekt. Med andre ord kan en svindler sende en mail som ser ut til å komme fra denne reporterens jobbmail, lbh@tv2.no.

Den andre måten er å opprette en egen mailkonto i offerets navn. Mailadressen vil da ofte ligne på offerets adresse. I tilfellet med Breeze AS i Bodø opererer svindleren med en aol.com-adresse. Breeze bruker domenet breeze.as.

– Det er mange som har tapt mange penger på denne typen svindel. Jeg har snakket med enkeltfirmaer som har tapt bortimot en million kroner, sier Vidar Sandland.

Flere rammet

Politiet i Bodø opplyser fredag at de mottatt flere henvendelser de siste dagene fra selskaper i Bodø som er forsøkt utsatt for direktør-svindel.

Ved et tilfelle har et firma i Bodø blitt lurt av gjerningsmennene og betalt ut cirka 35.000 euro til en utenlandsk bankkonto.

Politiet ble fredag formiddag varslet om saken hvor det var foretatt en utbetaling, og har i samarbeid med firmaet og bankforbindelsen forsøkt å få stoppet overføringen. Saken etterforskes og vil også bli fulgt opp gjennom politiets ulike internasjonale samarbeidskanaler.

Ber andre være på vakt

Elisabeth Tindre vil advare andre selskaper og ber dem være på vakt for falske mailer. Hun forteller at deres bedrift har lagt om rutinene etter hendelsen så ingen beløp skal utbetales bare på bakgrunn av en mail fra sjefen.

Tindre synes det var ekkelt å oppdage at noen har operert under hennes navn.

– Jeg ble skikkelig skjelven. Dette er jo nesten id-tyveri, sier hun.

Direktørsvindel

Målet med direktørsvindel er å lure en økonomimedarbeider til å betale en faktura eller overføre penger til en konto, vanligvis i utlandet. Kjennetegn man må være oppmerksom på :

  • Er det en e-post eller SMS hvor du blir bedt om å overføre penger uten videre dialog og at dette haster, kan dette være et svindelforsøk
  • Les e-posten nøye å se etter unormale elementer. Dette kan eksempelvis være manipulert fra-felt og svar-felt, bruk av .com i stedet for .no.
  • Formuleres e-posten med en fremtoning i retning av tillit, trussel eller fristelser, så er dette kjente tegn på svindelforsøk
  • Se godt på og kontroller betalingsinformasjon og/eller faktura mot tidligere transaksjoner

Kilde: nettvett.no

– Det virker også som om svindlerne må ha drevet noe research rundt deres firma?

– Det er helt tydelig. Etter det jeg har fått opplyst fra politiet, er dette noe som skjer rundt omkring i landet. Jeg synes andre bedrifter må advares mot dette.

Svindleren ba om en utbetaling på 48.950 euro. Det tilsvarer 470.000 kroner. Tindre sier at deres firma hadde tålt et sånt tap, men at det kunne vært katastrofalt for en liten bedrift.

– Dette er sannsynligvis penger man aldri vil se igjen, sier hun, og priser seg lykkelig over at hun har oppegående og flinke ansatte som ikke lot seg lure av svindleren.

  • En egen veiledning om direktørsvindel finnes hos nettvett.no.
Lik TV 2 Nyhetene på Facebook