ADVAREr MOT seriesvindler!

Flere titalls hevder de er lurt: – Hun er kynisk

SLIK: Til venstre i bildet ser du et eksempel på hvordan den angivelige svindelen fungerer. Skjermdumpen er hentet fra en Facebook-samtale mellom et angivelig offer, Martha Sofie Eide, og den 28 år gamle kvinnen fra Oppland. Til høyre ser du kvinnen sladdet
SLIK: Til venstre i bildet ser du et eksempel på hvordan den angivelige svindelen fungerer. Skjermdumpen er hentet fra en Facebook-samtale mellom et angivelig offer, Martha Sofie Eide, og den 28 år gamle kvinnen fra Oppland. Til høyre ser du kvinnen sladdet Foto: Privat
Ei kvinne bosatt i Oppland er nå i politiets søkelys etter at flere titalls personer har klaget henne inn for bedrageri.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Over 100 personer har skrevet under på en kampanje, adressert Innlandet politidistrikt, med ønske om å straffeforfølge en 28 år gammel kvinne bosatt i Oppland. De mener kvinnen i «flere år har svindlet og bedratt folk for store pengesummer», og de vil nå advare henne mot andre.

På Facebook er det opprettet to grupper, med flere titalls personer, som hevder de er blitt lurt av kvinnen. Jevnt tikker det inn nye medlemmer. Sammen overvåker medlemmene sosiale medier, og går aktivt inn for å advare andre dersom en ny sak mot henne dukker opp.

Forbrukerrådet har i skrivende stund fem klagesaker mot 28-åringen, og Innlandet politidistrikt bekrefter overfor TV 2 at de har startet etterforskning etter en rekke anmeldelser mot kvinnen.

Plutselig borte
En av dem som hevder seg lurt, er Martha Sofie Eide. Hun ønsket seg billetter til musikkfestivalen Bergenfest, som gikk av stabelen i midten av juni.

– Jeg ble lurt da jeg skrev et innlegg på Facebook-siden til Bergenfest, hvor jeg ytret et ønske om å kjøpe noen billetter. Da var det mange som henvendte seg, og ved en tilfeldighet valgte jeg henne, sier Eide til TV 2.

MELDINGSLOGGEN: Slik var kontakten mellom kvinnen mange beskylder for svindel og Martha Sofie Eide, som ønsket seg billetter til Bergenfest. (Del én). Foto: Privat.
MELDINGSLOGGEN: Slik var kontakten mellom kvinnen mange beskylder for svindel og Martha Sofie Eide, som ønsket seg billetter til Bergenfest. (Del én). Foto: Privat.

Eide forteller at hun overførte 3600 kroner for fire billetter, men da hun hadde overført pengene, ble det stille fra kvinnen:

– Da jeg skjønte at hun ikke hadde billettene så ringte jeg banken. Banken opplyste at jeg var en av flere som hadde ringt og fortalt om det samme, hevder Eide.

Flere metoder
TV 2 har vært i kontakt med en rekke personer som mener de er svindlet. Beløpene varierer fra noen hundrelapper, til flere titalls tusen kroner, og metodene skal være mange.

Kvinnen bruker angivelig flere alias, og skal ha stor aktivitet på Finn.no.

MELDINGSLOGGEN: Slik var kontakten mellom kvinnen mange beskylder for svindel og Martha Sofie Eide, som ønsket seg billetter til Bergenfest. – Etter den siste meldingen hørte jeg ikke noe mer, og ble blokkert på Facebook, sier Eide til TV 2.  (Del to). Foto: Privat.
MELDINGSLOGGEN: Slik var kontakten mellom kvinnen mange beskylder for svindel og Martha Sofie Eide, som ønsket seg billetter til Bergenfest. – Etter den siste meldingen hørte jeg ikke noe mer, og ble blokkert på Facebook, sier Eide til TV 2.  (Del to). Foto: Privat.

Eksempelvis tilbyr hun å selge produkter som: elektronikk, sminke, garn, bunader eller smykker, til relativt lav pris, mot et ønske om å motta penger på forskudd, forteller flere TV 2 har snakket med.

Hun beskrives som «hyggelig, imøtekommende og troverdig», i det hun tar kontakt, men så fort pengene er inne på hennes konto, så blir det stille.

– Det hun gjør er forkastelig. Vi gir ikke opp før dette er satt en stopper for. Jeg kommer stadig i kontakt med folk som etterlyser henne for svindel. Dessverre er summene ofte så lave at politiet ikke gjør noe med det, sier Vanja Olsen til TV 2.

Lang liste
Olsen er initiativtakeren bak en av Facebook-gruppene kun for personer som hevder de er lurt av 28-åringen. Gruppen teller nå over 50 personer.

FØLER SEG LURT: Vanja Olsen hevder hun ble lurt av 28-åringen bosatt i Oppland, og har nå startet en gruppe for å advare mot henne. Foto: Privat.
FØLER SEG LURT: Vanja Olsen hevder hun ble lurt av 28-åringen bosatt i Oppland, og har nå startet en gruppe for å advare mot henne. Foto: Privat.

– Jeg kjøpte «bare» fem bøker av henne for noen hundrelapper, som jeg aldri fikk. Jeg var kanskje «heldig» som ikke ble lurt for så mye. Men da jeg søkte litt rundt i etterkant, oppdaget jeg at mange etterlyste henne. Jeg har blitt kontaktet av ei som ble lurt for 18.000 kroner, for en bunad. Hun er kynisk, hevder Olsen.

Listen over folk som mener de er lurt, er relativt lang. Enkelte forhold strekker seg angivelig tilbake flere år. Her er noen eksempler:

  • Jeanette Evensen. Skal ha kommet i kontakt med 28-åringen via Finn.no, for å kjøpe en mobiltelefon av typen «Samsung Edge S7». – Jeg overførte 4000 kroner til kvinnen via appen «Vipps» 27. mai i 2016, men har ikke hørt noe siden, hevder hun til TV 2. Saken er anmeldt til politiet, og Evensen har kontaktet Forbrukerrådet.
  • Katrine Auflem: Hevder hun er svindlet for 1600 kroner, for billetter til Bergenfest som hun aldri fikk. Saken er anmeldt til politiet, og Forbrukerrådet er kontaktet, forteller Auflem til TV 2.
  • Anja Totland: Angivelig svindlet for 1000 kroner. Saken ble anmeldt til politiet, forteller hun til TV 2.
SKAL HA BLITT LURT: Jeanette Evensen hevder hun ble lurt for flere tusen kroner, og har anmeldt saken. Foto: Privat. 
SKAL HA BLITT LURT: Jeanette Evensen hevder hun ble lurt for flere tusen kroner, og har anmeldt saken. Foto: Privat. 

I skrivende stund har Oppland-kvinnen fem saker mot seg i Forbrukerrådet, viser tall TV 2 har fått. En sak går på bunad som aldri kom frem til kjøper, tre mobiltelefon-kjøp og Karpe Diem-billetter som ikke kom frem til kjøper etter betaling.

Dette kommer på toppen av en rekke anmeldelser til politiet.

Vil ikke stille opp
Da TV 2 konfronterte den 28 år gamle kvinnen, var hun reservert. Kvinnen tok ikke mobiltelefonen, men hun svarte via Facebook, og følgende er et utdrag fra intervjuet:

TV 2: – (...) Jeg skulle gjerne snakket med deg. Har du tid?

Kvinnen: – Hvorfor i all verden skulle jeg det?

  • Tlf/SMS/MMS: 02255
  • E-post: tips@tv2.no
  • Fra utlandet: +47 915 02255

TV 2: – Fordi det er flere som anklager deg for å ha svindlet dem (...).

Kvinnen: – Ellers takk:) Da har du nok feil person.

TV 2: – Det er jeg helt sikker på at det ikke er. Du har nå muligheten til å si noen ord, slik at din side av saken kommer frem (...).

Kvinnen: – Men uansett så er det vel en slags lov mot å publisere en sak med navn? Hvis jeg har forstått rett.

TV 2: – (...) Ønsker du få frem din side av saken?

Kvinnen: – Når sakene mine henlegges?

Deretter ble det stille fra kvinnen. Før hun igjen svarte på Facebook 20. juni, etter nye spørsmål fra TV 2. Her er et utdrag av samtalene:

TV 2: – Flere hevder å ha gitt deg penger for ting, som du ikke har har gitt til dem. (...) Er det sant?

Kvinnen: – Nei dette er ikke sant, og det er en grunn for at de fleste anmeldelsene enten er henlagt, eller sendt (...) til min eks-forlovede. (...) Han trodde han var smart og brukte min Facebook/Finn etc. Men så dum å bruke sine bankkontoer ...

Forsøkte å komme seg unna
28-åringen påstår at det var to av hennes ekskjærester som, frem til 23. september i fjor, brukte hennes Facebook- og Finn-konto, til å «lure penger ut av andre». Derfor er anmeldelsene «henlagt eller sendt videre», ifølge kvinnen.

Oppland-kvinnen forteller at siden 23. september i fjor er det ingen andre som har brukt hennes kontoer. Likevel har TV 2 fått tips om en rekke svindler som skal være gjort etter denne tidsperioden.

TV 2: – Hvem mener du da står bak alle bedrageriene folk hevder du har gjort siden 23. september i fjor? Det er flere tilfeller.

Kvinnen: – Jaha, okei ... Vet jeg ingenting om.

Da TV 2 fulgte opp dette med et nytt spørsmål, ble det stille fra kvinnen, som siden ikke har svart på TV 2s henvendelser.

Politiet på saken
Flere som har anmeldt kvinnen har klaget til TV 2 på at sakene deres er «henlagt etter manglende bevis». Men nå opplyser Innlandet politidistrikt at etaten jobber med en omfattende sak på kvinnen.

– Vi har opprettet sak på henne. Det dreier seg om bedrageri, og saken er omfattende fordi det er flere forhold. Hun er avhørt av politiet, sier politiadvokat ved Innnlandet politidistrikt, Ingveig Nøkleby, til TV 2.

Kvinnen har ikke oppnevnt noen forsvarer. Nøkleby forteller at det snart vil komme en avgjørelse hvorvidt det vil bli tatt ut en siktelse mot kvinnen:

– Saken vil bli påtaleavgjort i løpet av relativt kort tid, sier politiadvokaten.

– Hvordan skal man unngå å bli lurt av denne kvinnen?

– Jeg kan ikke svare konkret i denne saken, men generelt er denne formen for kriminalitet utbredt. For å unngå å bli lurt for penger bør man enten betale samtidig som du mottar og sjekker varen, ved et fysisk møte, eller ved å bruke Finn sin betalingsgaranti, sier Nøkleby.

Slik unngår du å bli lurt
Over 250.000 har blitt rammet av svindel i forbindelse med netthandel, viser tall fra Forbrukerrådet. Hvert år er det omtrent 60.000 nye tilfeller av nettsvindel og ID-tyverier, viser tall fra politiet.

Forbrukerrådet er klare på at du må ta forholdsregler når du kjøper av privatpersoner over nettet.

– Fordi en privatperson ikke er en profesjonell selger vil det alltid være en større risiko at hun eller han ikke er seriøs. Det er laget regler for næringsdrivende og nettbutikker, som skal oppgi kontaktinformasjon som inkluderer adressen og informasjon om firmaet. Dette gjelder ikke for privatpersoner sier kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet, Martin Halsos, til TV 2.

Forbrukerrådet har fem tips, for at netthandelen skal bli så sikker som mulig:

1. Sjekk på nettet hva andre skriver om selger.
2. Populære statussymbol som dyre mobiltelefoner, vesker og gullsmykker og sølvtøy bør man sjekke selger godt – er det tyvegods eller fake? Spør etter kvittering.
3. Aldri betal kontant på forhånd. Da har du all risiko. Bruk kredittkort eller sikre betalingsløsninger som paypal.
4. Kjøp i nærmiljøet ditt – da kan du sjekke varene på forhånd og du kan se an selger.
5. Forbrukerrådet kan gi råd, veiledning og mekle, men har du først kommet ut for en svindler er det ofte lite å gjøre ut over å ikke bli lurt igjen. De vet hva de gjør, dekker sine spor og som oftest er pengelens når namsfogden står på døra.

Kjenner du noen som skal være utsatt for svindel? Kontakt oss på tips@tv2.no

  • Tlf/SMS/MMS: 02255
  • E-post: tips@tv2.no
  • Fra utlandet: +47 915 02255

Dette gjør du om du blir svindlet på nettet:

Dersom du har kjøpt en vare eller en reise som ikke har blitt levert, så kan du kreve pengene tilbake fra banken din, hvis du har betalt med et betalingskort.

På tross av en sterk økning i netthandelen, er det et stort underskudd på å bruke de rettighetene som finnes. Forbrukerne taper millioner ved ikke å benytte seg av muligheten til erstatning fra banken, dersom de blir lurt av selger etter å ha handlet på nettet med betalingskort, opplyser Forbrukerrådet.

Godt over en kvart million nordmenn har blitt rammet av svindel i forbindelse med netthandel.

Forbrukerrådet stiller tre krav til bankene, slik at du som forbruker blir opplyst som dine rettigheter:

  • Gi klar og tydelig informasjon om kortgaranti på nettsiden.
  • Kortselskapenes vilkår skal være tatt inn i kundeavtalen.
  • Kundene skal bli informert om kortgaranti ved første henvendelse til banken.

    Kilde: Forbrukerrådet.no
Lik TV 2 Nyhetene på Facebook