Foreldre raser mot Legoland: «Rike barn får snike i køen»

ENTRÉ: Hovedinngangen til den svært populære fornøyelsesparken Legoland i Billund i Danmark. 
ENTRÉ: Hovedinngangen til den svært populære fornøyelsesparken Legoland i Billund i Danmark.  Foto: Scanpix
Blar du opp, kan barna dine løpe forbi de lange køene i Legoland. Det får både norske og danske foreldre til å rase.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I Legoland kan man kjøpe seg et såkalt quick pass for å slippe å stå i kø.

Det har satt sinnene i kok hos mange foreldre, som mener at muligheten er «udansk», skriver Berlingske Tidende.

Inngangsbilletten for et barn koster 339 danske kroner. Betaler man ytterligere 599 kroner, slipper man å stå i kø og dermed sikrer seg direkte adgang til 11 av de mest populære attraksjonene i parken.

Nettstedet skriver at selv om muligheten har vært tilgjengelig i flere år, er det først nå danskene raser mot ordningen.

– Det er forkastelig

Det er på Legolands i Billund sine Facebook-sider av parken får passet sitt påskrevet:

«Jeg gir dere karakter 1 for deres system med quick pass. Vi har ikke vært der på fem år, og vil heller ikke tilbake hvis dette fortsetter», skriver en norsk kvinne på siden.

«Flott, Legoland. Jeg tror jeg drar til et vannland i stedet, bare fordi jeg av prinsipp synes at det er forkastelig at man kan betale seg til bedre behandling. Det vil jeg ikke være med å støtte», skriver danske Peter Rasmussen.

«Før opplevde vi altfor lange køer til attraksjonene, og nå kan man altså betale et beløp for å gå forbi køen sånn at de som står der og venter må vente ENNÅ lenger? Er dere riv ruskende gale?» skriver en småbarnsmor.

En annen skriver at det er «ulækkert» å forskjellsbehandle kunder, og da spesielt barn.

«Så forferdelig det er å dele opp folk på den måten. Skal altså barna fra fattige familier eller vanlige familier stå og føle seg mindre viktige i en fornøyelsespark hvor det er meningen at de skal ha det morsomt?», spør hun.

Hva mener du? Delta i debatten på våre Facebook-sider.

Sølv, gull og platina

Pressekontakt i Legoland, Julie Sloth Blumensaat sier at de har hatt quickpass siden 2011. I fjor gjorde Legoland om papirbillettene om til en liten robot som kalles Q-bot, som gjestene tar med seg og viser frem ved attraksjonene slik at de kan gå rett forbi køen.

Legoland selger tre forskjellige typer Q-bots; gull, sølv og platina.

  • Sølvpasset koster 149 danske kroner, og lar kunden reservere tid til én av de 11 attraksjonene.
  • Gullpasset koster 299 danske kroner, og lar kunden komme 50 prosent kjappere forbi køen. Q-boten beregner køtiden ved de enkelte attraksjonene, og gir deretter beskjed når det er kundens tur.
  • Platinapasset koster 599 kroner, og lar kunden alltid går rett forbi køen.

Hun sier at de ikke tar seg påvirke av kritikken.

– Dette påvirker ikke gjestene våre. Man vil ikke oppleve at man ikke får turen sin hvis man ikke har Q-bot. Vi har hatt systemet lenge, og det er noe vi også vil ha i fremtiden.

Dyreparken vurderer VIP-pass

VURDERER QUICK PASS: Kristiansand Dyreparks salgs- og markedssjef Anniken Bjørnstad Schjøtt. 
VURDERER QUICK PASS: Kristiansand Dyreparks salgs- og markedssjef Anniken Bjørnstad Schjøtt. 

Quickpass er svært vanlig i amerikanske fornøyelsesparker, mens det er mer uvanlig i Europa.

I Norge tilbyr ingen av de store fornøyelsesparkene, som Kristiansand Dyrepark, Bø i Sommarland, Tusenfryd, eller Hunderfossen quick pass.

– Per nå har vi ikke quick pass, slik som de gjerne har i USA, og vi har tenkt at det norske markedet ikke er modent for dette, sier Kristiansand Dyreparks salgs- og markedssjef Anniken Bjørnstad Schjøtt til TV 2.

Og:

– Vi har likevel merket en etterspørsel fra våre kunder om dette, så det er noe vi vurderer. Flere kunder ønsker å få med seg alle attraksjonene i parken, sier hun.

Vraket quick pass etter protester

LISEBERG: Den svenske fornøyelsesparken lanserte i 2010 quickpass, men det førte til et rabalder blant svenske foreldre. To år senere var tilbudet borte. Foto: Scanpix
LISEBERG: Den svenske fornøyelsesparken lanserte i 2010 quickpass, men det førte til et rabalder blant svenske foreldre. To år senere var tilbudet borte. Foto: Scanpix

I 2010 innførte Liseberg i Göteborg et system som innebar at man kunne betale 50 svenske kroner for å bruke hurtigkøen til de mest populære attraksjonene, skriver Sveriges Radio.

Dette vakte sterke reaksjoner blant svenskene.

Mange mente at det var upassende at de mest bemidlede barna skulle få slippe kø, og sa at det sendte feil signaler til barna.

Foreldre truet med å boikotte parken frem til ordningen ble avviklet.

– Skal det være likt på sykehus – at folk som kommer til akutten skal kunne betale for å gå foran i køen? Skulle det vært ok? At man kan betale for å gå foran er feil signaler å sende barna, sa den svenske legen og samfunnsdebattanten Arvin Yarollahi til Göteborgs-Posten.

Etter alt rabalderet, valgte Liseberg i 2012 å slutte med ordningen. De tilbyr nå gratis quick pass til alle som bestiller billettene sine på nett.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook