– Det vitner om liten eller ingen respekt for trafikkreglene. Når man blir tatt så mange ganger burde det vært reagert langt strengere enn bare forelegg, sier politioverbetjent Rune Svensen - leder for trafikk og sjøseksjonen ved Stavanger politistasjon.

Svensen tror ikke 1650 kroner i forelegg er avskrekkende nok.

– Det burde vært prikkbelastning for ulovlig mobilbruk. Slike sjåfører må lukes ut av trafikken når de har samlet nok prikker. De er en stor fare for seg selv og andre, sier Svensen til TV 2.

Statens innkrevingssentral i Mo i Rana har på forespørsel fra TV 2 utarbeidet en oversikt over de personene som er tatt flest ganger for bruk av håndholdt mobiltelefon under kjøring siden 2004:

1 person med 18 krav

1 person med 16 krav

2 personer med 13 krav

2 personer med 12 krav

2 personer med 11 krav

9 personer med 10 krav

18 personer med 9 krav

– Samtlige her er menn og alle har betalt bøtene, opplyser rådgiver Jon Norum hos Statens innkrevingssentral.

Forbudet mot håndholdt mobiltelefon ble innført 15. mars 2000. Databasen til innkrevingssentralen har registrert bøter fra 2004, og i løpet av disse 17 årene har over 207 000 bilister fått forelegg. Disse har pådratt seg bøter og gebyr for over 304 millioner kroner.

– De fleste bøtene blir betalt. Vi har utestående 6,8 millioner, forklarer Jon Norum.

Rune Svensen synes det er merkelig at folk ikke lærer etter så mange år med forbud - og påminnelser over hvor farlig dette er.

– Ulovlig mobilbruk har skyld i så mange ulykker - langt flere enn det vi er klar over. Det er spesielt mange påkjørsler bakfra som følge av at folk er mer opptatt av telefonen enn trafikken, sier politioverbetjent Rune Svensen.

I forrige uke ble det offentliggjort en ny rapport fra Transportøkonomisk institutt som har gransket 544 dødsulykker i perioden 2011 til 2015. Her kommer det frem at 22 dødsulykker skyldes tasting på mobiltelefon.

– I en av ulykkene er det snakk om at personen sendte en snapchat-melding. I det andre tilfellet var det tasting i forbindelse med en tekstmelding, sier seniorrådgiver i Statens vegvesen, Roar Olsen, til TV 2.

Og trenden er nå at sjåførene taster mer enn de snakker under kjøringen.

– Det er jo helt hårreisende, konkluderer Svensen.

Men tro ikke at du slipper unna politiet selv om du har telefonen liggende på låret.

– Vi tilpasser nå kontrollene og stiller oss opp der vi har oversikt over det som skjer inne i bilen. Det er lett å se når sjåførene har ansiktet vend ned mot telefonen i stedet for i kjøreretningen. Mobilsynderne skal ikke slippe unna, advarer Rune Svensen i trafikkpolitiet i Stavanger.