Legger seg flate etter treningsturen som fikk sjåfører på E39 til å rase

Yrkessjåfør Jørgen Egenes er lei av syklister som ikke tar hensyn på E39.

Jørgen Egenes kjører tungtransport og kjører daglig flere turer på E39 i Lyngdalsområdet. Søndag ble han liggende bak en gjeng med syklister. Etter å ha kjørt bak dem i to minutter tar han fram kameraet.

– Det er ikke første gang det skjer, og denne gangen tenkte jeg at jeg ville filme det så andre kan få se hvordan det er, sier Jørgen Egenes til TV 2.

20 km/t

På filmen som først ble omtalt i Fædrelandsvennen viser Egenes farten på på sitt speedometer. I perioder ligger farten på 50 km i timen. Noen ganger er farten nede i 20 kilomter i timen.

Først fem minutter seinere kommer han forbi.

– Jeg lever av å kjøre tungtransport, og når farten blir så lav skaper det problemer for meg. Jeg må tenke sikkerhet først, sier Egenes.

Sykkelvei

Egenes mener syklistene ikke er flinke nok til å bruke busslommer og andre muligheter til å slippe trafikken forbi.

– På denne strekningen finnes det en sykkelvei de kunne brukt i stedet. Det er en grusvei, men de er jo ute og trener og så vidt jeg vet er sykling på grusvei god trening det også, sier Egenes.

Avisen Fædrelandsvennen har snakket med en av syklistene som irriterte Ægenes, og de beklager nå det som har skjedd:

– Vi legger oss helt flate. Som videoen viser var det flere anledninger til å svinge av. Det burde vi selvfølgelig ha gjort, sier Leif Magnar Borten til Fædrelandsvennen.

– Kan du si noe om hva dere tenkte? La dere merke til at det var trafikk bak dere, eller tenkte dere ikke på det?

– Jeg har ikke lyst til å begi meg inn på noen forklaring. Det ble som det ble. Det ser ikke bra ut og det er ikke sånn vi skal oppføre oss, sier Borten til lokalavisa.

Flere tar selvkritikk
E39 er hovedveien mellom Sørlandet og Stavanger. Deler av denne veistreningen er smal. Ofte blir det lange køer her.

– Mange irriterer seg også over sjåfører som deg som heller ikke slipper trafikken forbi?

– Det er det helt sikkert. Vi kan helt sikkert bli bedre vi og. Vi kjører med 50 tonn og fyller ikke fartsgrensene i oppoverbakke, sier Egenes.

Oppfordrer til samarbeid

Dag Otto Lauritzen sier til Fædrelandsvennen at han er opptatt av å dele veien med bilistene når han er myk trafikant.

– Det er jo en del konflikt mellom syklister og bilister, og når en stor gruppe hindrer trafikken, bør de jo prøve å komme seg ut av veien. Det har vært en del dødsulykker med syklister den siste tiden nedover i Europa, og senest på 17. mai ble en syklist påkjørt med vilje i Arendal, sier Lauritzen til Fædrelandsvennen.