GREI: 27-foteren er fra 1986, men er ifølge selgeren i grei stand. Det er imidlertid noen ting en eventuell kjøper bør kjenne til. Foto: Privat
GREI: 27-foteren er fra 1986, men er ifølge selgeren i grei stand. Det er imidlertid noen ting en eventuell kjøper bør kjenne til. Foto: Privat

Anders fra Østfold forsøker å selge båten med i overkant ærlig annonse: – Da slipper jeg et helvete med klager

Småbarnsfaren er kjent for sine humoristiske – og i overkant ærlige – annonser på nett. Nå forsøker han å selge familiebåten fra 1986.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Anders Haaby fra Rakkestad i Østfold ønsker seg ny båt, men da må han først selge den gamle.

«Vurderer båtskifte, og da må steinknusern selges først», skriver småbarnsfaren i annonsen, og sikter til motoren i cabincruiseren fra midten av 80-tallet.

Deretter følger en kort beskrivelse av båten, en Master 820, som rakstingen håper å få 300.000 kroner for. For pengene får man en båt med god plass, og som er i grei brukstand, ifølge selgeren. For fire år siden fikk båten også en sårt tiltrengt oppgradering.

Men Haaby er åpen om at han har spart noen feil og mangler til neste eier. Han vil sørge for at han er på bølgelengde med kjøperen.

ANNONSE: Dette er annonsen som Haaby har lagt ut på Finn.no. Foto: Skjermdump/Finn.no
ANNONSE: Dette er annonsen som Haaby har lagt ut på Finn.no. Foto: Skjermdump/Finn.no

– Folk dytter oss nesten vekk

Først og fremst legger han ikke skjul på at vasking og polering er et relativt ukjent farvann.

– Jeg hater å gnikke og gnu, polere og sånt. Jeg får anfall bare med tanken. Jeg bare setter den ut, så ordner regnet med sånt, sier Haaby til TV 2.

– Når vi kommer med disse greiene, den er så svartmøkete og jævlig. Folk dytter oss nesten vekk når vi legger inntil, fortsetter han.

Men du må ikke tro at båten aldri er blitt ordentlig rengjort i løpet av tiden i Haabys eie. I annonsen forteller Rakkestad-mannen at han for et par år siden leide inn to mann til å gjøre jobben.

– Da de var ferdige, fikk jeg høre at det var siste gang de skulle gjøre et slikt oppdrag for fastpris, utdyper han – og skyter inn at de to «kællene» brukte ettermiddager og kvelder i en hel uke på jobben.

Det også flere andre ting som en kjøper bør vite før vedkommende kaster loss:

Starteren bør byttes. Men er du ikke klar for den jobben, kan du bare bruke skiftenøkkelen i nederste kjøkkenskuff til å «tørne» svinghjulet en halv runde. Det har visstnok fungert helt fint de siste seks årene.

Og så er det lekkasjen på toalettet da:

– Det er en gammeldags dass med pumpe. Den suger inn saltvann fra sjøen, men det er en lekkasje fra pumpen, så det blir noen dråper i løpet av en sesong, sier Haaby.

Ifølge han er det omtrent et fingerbøl med vann som må tørkes opp i løpet av sommersesongen, altså ikke noen store mengder.

– Kjerringa har ikke lagt merke til det, men nå får hun vite det og vil lage et styr, sier båtselgeren.

– Den verste sosseøya jeg har vært på

Det første punktet på «fikselisten» i annonsen er imidlertid å montere den nye TV-en som følger med. Den gamle la nemlig inn årene mellom Hvaler og svenske Käringön.

Käringön ligger i den svenske skjærgården utenfor Uddevalla, og om sommeren er øya en populær destinasjon for båtfolket. Haaby kan imidlertid styre sin begeistring.

I annonsen skriver han følgende:

«Käringön er forøvrig den verste sosseøya jeg har vært på, plassen innerst mellom 50-70 foterene er ikke å anbefale da fruene iført stilett og tigertights finner lukten og blårøyken fra forden lite tilfredstillende.»

SVENSK PERLE: Käringön er et ferieparadis for mange, men småbarnsfaren kan styre sin begeistring. Foto: Privat
SVENSK PERLE: Käringön er et ferieparadis for mange, men småbarnsfaren kan styre sin begeistring. Foto: Privat

På spørsmål fra TV 2 forteller han gjerne om sin utflukt til det svenske skjærgårdsparadiset.

– Jeg har vært på sjøen siden jeg ble født. Vi er fra selve bondelandet, og så kommer vi til Käringön. Der var de største båtene jeg har sett i min levetid på sjøen, sier han.

– Så kommer vi med beistet vårt som stinker eksos, og får tredd oss innimellom, legger Haaby til.

Men størst inntrykk gjorde nok synet som møtte han ved ankomst.

– Det første som møter oss er kjerringer som går i stiletthæler og tights, og har homohund i veska.

Samtidig lå folk og solte seg på flybridgene på båtene som allerede var på plass.

– Båten vår var så liten at den kunne ha vært jolla deres, mimrer han.

– Hvor lenge var dere der?

– Jeg hadde lovt kjerringa å dra dit, og kjørt nesten et døgn for å komme frem, så vi måtte overnatte.

Ikke noe fartsmonster

Da familien neste dag skulle forlate øya, fikk de seg en annen overraskelse.

– Da jeg startet motoren og røykla hele området, så kom selvfølgelig den første ferja fra fastlandet. Folk «bælma» ut, forklarer han.

Haabys bedre halvdel har for lengst forstått hva hun bør gjøre når cabincruiseren startes opp.

– Når jeg starter beistet, så gjemmer hun seg til vi kommer oss unna.

REGLER: Haaby la spesielt merke til reglene for sykling. Foto: Privat
REGLER: Haaby la spesielt merke til reglene for sykling. Foto: Privat

Vil du raskt bort fra Kjeringön og andre «sossesteder», så bør du nok ikke forvente mirakler fra Masteren.

«Med det samme du får sleppa kjerringa med sminkeveska, håkkilag med unger, bademadrasser, yatzi og matforåd i tilfelle 3. verdenskrig, så detter hastigheten til 12 knop mars. Da ligger den fint. 10 knop er flodbølge, 12 er strøkent. Da bruker den også ti ganger så mye diesel som å putre i 8 knop. Men er det søndag og kjerringa er sur og utilpass, er ti ganger så mye diesel helt greit.» heter det i annonsen.

Ifølge Haaby er dette et lite spark til alle båtselgere som forsøker å skryte på seg så rask båt som mulig.

FAMILIETUR: Anders Haaby og barna på Käringön. Foto: Privat
FAMILIETUR: Anders Haaby og barna på Käringön. Foto: Privat

Vil slippe klager

Småbarnsfaren fra Østfold bør nemlig være et kjent navn for flere som frekventerer rubrikknettstedet Finn.no. Dette er nemlig ikke første gang han får oppmerksomhet for sine kreative annonser.

– Jeg solgte en båt som het Bente Båt, og fikk 270.000 treff på den annonsen. Men det var bare én som ringte, og han kjøpte den, sier han.

Om mulig ble det enda mer oppmerksomhet da han for to år siden skulle selge en sykkel.

«Diamant til halv pris. Fæl å sykle på», var overskriften den gang.

Annonsen gikk sin seiersgang i sosiale medier, noe som holdt til hederlig omtale i blant annet Aftenposten.

– Jeg fatter ikke at det blir så mye oppmerksomhet hver gang. Jeg skriver bare det jeg tenker på, fortsetter han.

Haaby opplyser at han fått flere tusen treff på annonsen for cabincruiseren fra 1986, men så langt har ingen tatt kontakt.

– Folk begynner å få penger mellom hendene. Det er mange som ser etter nyere båt, sier rakstingen.

Han forklarer også et annet motiv for annonsen, som mange nok vil mene er i overkant ærlig. Da slipper kanskje kjøperen å ta seg vann over hodet.

– Det er verdt å nevne alt slik, alt som er feil. Da slipper jeg et helvete med telefoner og klager.

– Jeg må vise og forklare alt. Da vet man hvor skiftnøkkelen er, og man slipper å ringe, legger han til.

BESKRIVELSE: Dette er deler av annonseteksten til Haaby fra Rakkestad. Foto: Skjermdump/Finn.no
BESKRIVELSE: Dette er deler av annonseteksten til Haaby fra Rakkestad. Foto: Skjermdump/Finn.no