STRAMMER INN: Nå kan du ikke lengre ha syklene i tre timer av gangen.
STRAMMER INN: Nå kan du ikke lengre ha syklene i tre timer av gangen. Foto: Scanpix.

Vil rette opp i sykkelflausen: Nå får du mindre tid på bysykkelen

I fjor var det så få sykler at det ble bråk ved stativene. Nå endrer Oslo Bysykkel praksis – det kan bli dyrere for deg.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Oslo Bysykkel strammer nå til etter fjorårets sykkelflause.

Under fjorårets sesong fikk ordningen relativt mange klager, fordi det var for få sykler ledige. 32 000 kunder måtte sloss om 865 tilgjengelige sykler, og tilbud ble kansellert.

På det meste hadde ordningen til Oslo Bysykkel 46.000 aktive brukere i fjor.

Oslo Bysykkel innrømte at det ikke var optimalt. Nå ønsker de å få bukt med problemet, og praksisen er endret.

– Antall sykler er bare én komponent, det er hvor mange turer anlegget leverer vi styrer etter. I fjor økte det med 40 prosent flere per bruker enn året før, sier kommunikasjonsansvarlig i Oslo Bysykkel, Nora Holmen, til TV 2.

Ikke medlemstak
Om tendensen er lik fra i fjor, kan det i år bli 3000 sykler, til 45 000 kunder.

Flere brukere ønsket medlemstak for å unngå kaotiske scener som det var i fjor, men dette blir ikke innført:

– Vi har ikke satt noe medlemstak for sesongen, men vi jobber kontinuerlig for å optimalisere anlegget slik at størrelsen og hvordan det funker gir best mulig effekt for byen og medlemmene, sier Holmen.

Dyrere for deg
Og det blir flere endringer på ordningen i år.

I fjor kunne du låne én sykkel i tre timer.

Den praksisen er nå endret til at du kan ha den blå tohjulingen i 45 minutter av gangen.

Skal du ha sykkelen i mer enn tre kvarter, så koster det fem kroner per kvarter, og man kan ha den i opptil seks timer og tre kvarter av gangen.

– Den vanligste turen i Oslo er på 9 minutter. For å øke sirkulasjonen og få flere til å parkere en sykkel i stativet når den ikke brukes, er den inkluderte tiden satt til 45 minutter, sier Holmen.

Flere endringer
Dette er et av flere tiltak som Oslo Bysykkel nå har satt i gang for å effektivisere ordningen. I tillegg blir disse endringene innført:

  • Flere sykler i sirkulasjon. I løpet av 2017-sesongen er ambisjonen å øke antall sykler til 3000, hvor det er 6000 låser på 300 stativer. 1600 vil være ledig fra mandag.

  • Det vil komme et nytt lager på St. Hanshaugen som skal sørge for kortere tid i reparasjon, og kortere vei for å laste av og hente sykler.

  • Alle sykler har fått egne navn. Det vil bli et tverrsnitt av de vanligste navnene som ble brukt i 2017.