Slik gjør du sykkelen sommerklar: – En skvett med diesel gjør susen

Sykkelekspert Stig-Ronny Holter viser hva du bør sjekke før du starter sykkelsesongen.

Stig-Ronny jobber på Oslo Sykkelverksted og har skrudd på sykler i 30 år. Han deler gjerne sine beste råd for hvordan man skal få en god sykkelopplevelse når sesongen starter.

1: Sjekk dekkene

Det første man må gjøre når man henter sykkelen ut fra vinterdvalen, er å sjekke at dekkene er ok og at det er nok luft i dem.

– De aller fleste kjører med for lite luft i dekkene. Hvis du treffer dumper med for lite lufttrykk, så klemmer du dekket i felgen og du får en punktering, forklarer Holter.

Ulike typer dekk er laget for å brukes med forskjellig lufttrykk. Anbefalt lufttrykk står alltid trykket på siden av dekket.

Typisk kan det stå at anbefalt lufttrykk er 3,5-6,0 bar eller 50-85 psi. De ulike verdiene representerer ulike måleenheter.

– Hvis du sykler mye på grusveier, så er du på 50. Sykler du mye asfalt, så går du opp til 85 psi, tipser Holter.

For å være sikker på at du har passe mye luft i dekkene, kan det være lurt å kjøpe en god pumpe med en måler som viser lufttrykket. Noen sykkeldekk har dessuten samme type ventiler som bildekk har. I så fall kan man dra på en bensinstasjon og fylle luft.

2: Stopp i tide!

Det er absolutt nødvendig å teste bremsene før man begir seg ut i trafikken. Sjekk at bremsene tar ordentlig og har god effekt.

BYTT UT ØDELAGTE KLOSSER: Utslitte bremseklosser ødelegger felgen. Foto: Lars Barth-Heyerdahl/TV 2
BYTT UT ØDELAGTE KLOSSER: Utslitte bremseklosser ødelegger felgen. Foto: Lars Barth-Heyerdahl/TV 2

Skivebremser krever ikke så mye vedlikehold. Har sykkelen V-bremser med klosser som griper om felgen, må man sjekke at klossene treffer felgen riktig. Treffer de over eller under felgen, risikerer man at dekket blir ødelagt eller i verste fall en bråstopp.

Utslitte bremseklosser gir dårlig bremseeffekt og ødelegger felgen.

– Er klossene utslitt, er det bare å bytte dem, understreker Stig-Ronny Holter.

3: En skvett diesel gjør susen

Kjede, gir og drivverk trenger litt omsorg for å fungere som det skal. Et åpent girsystem baserer seg på fjærbelastning og er ømfintlig for skitt og smuss.

DIESEL: Litt diesel, en tannbørste og en fille gjør samme nytten som dyre rensemidler. Plasthansker kan være lurt. Husk å smøre opp kjedet etterpå. Foto: Lars Barth-Heyerdahl/TV 2
DIESEL: Litt diesel, en tannbørste og en fille gjør samme nytten som dyre rensemidler. Plasthansker kan være lurt. Husk å smøre opp kjedet etterpå. Foto: Lars Barth-Heyerdahl/TV 2

Punkt én er derfor å sørge for at kjede og drev er ordentlig rengjort. Bruk tannbørste.

– Det beste å vaske drivverk og kjede med, er diesel. Det vil jeg anbefale å bruke. Etterpå må man så klart smøre opp kjedet, sier Holter.

Det finnes en rekke forskjellige typer olje for ulik type bruk, men en universalolje vil fungere for de aller fleste. En flaske sykkelolje koster noen tiere på sykkelbutikken.

4: Sjekk lagrene

For at sykkelen skal fungere godt, må lagrene være i god stand. Sykkelens viktigste lager er hjullager, kranklager og styrelager. Har du slark i lagrene, får du en dårlig sykkelopplevelse og risikoen er stor for at du ødelegger dyre deler.

SLARK MÅ FIKSES: Styrelageret sjekkes ved å holde inne forbremsen og rugge sykkelen fram og tilbake. Foto: Lars Barth-Heyerdahl/TV 2 
SLARK MÅ FIKSES: Styrelageret sjekkes ved å holde inne forbremsen og rugge sykkelen fram og tilbake. Foto: Lars Barth-Heyerdahl/TV 2 

Hjullagrene sjekker du ved å ta tak i felgen og prøve å bevege hjulet i sideretningen.

Du skal ikke merke slark eller dødgang i lageret. Styrelageret sjekker du ved å holde inne forbremsen og rugge sykkelen fram og tilbake mens du holder tak i koppen på den øvre delen av styrelageret.

– Så sant det ikke er noe slark i denne koppen, så er lageret tight og fint. Hvis det er for mye strammet, så får du nesten ikke dreid styret. Det er et tegn på at lageret er gåent, sier Holter.

Om kranklageret er ødelagt, merker du slark eller ulyder når du tråkker på pedalene. Å fikse et lager er noe de fleste bør overlate til et sykkelverksted.

BLI SETT: Refleks skal være på plass. Foto: Lars Barth-Heyerdahl/TV 2
BLI SETT: Refleks skal være på plass. Foto: Lars Barth-Heyerdahl/TV 2

5: Husk refleks

Refleks er faktisk påbudt utstyr på sykkel. Sykler skal ha rød refleks bak og hvit refleks foran. I tillegg skal det være reflekser på pedalene. Om du sykler i mørke, skal sykkelen ha hvitt lys foran og rødt lys bak. Ringeklokke er også påbudt.

Hjelm er ikke påbudt, men er noe Stig-Ronny Holter anbefaler sterkt.

– Vi har blitt bedre med årene, men vi er nok for sløve med å bruke hjelm. Vi har nok litt kontroll på oss selv, men ikke på han gærningen som kommer bak. En hjelm er en billig investering.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook