Nå styrer robotene forsikringssaken din

Fra du melder inn en skade til forsikringsselskapet til du har pengene på konto er det ikke et eneste menneske som har sett på saken din.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tryg forsikring er et av de første selskapene i verden og det første i Norden som har startet med helautomatisk skadebehandling.

– Vi har kjørt gjennom flere hundre saker siden 1. mars og har fått gode tilbakemeldinger fra kundene, sier skadedirektør Steffen Gjørva i Tryg.

Så langt er det kun innen reiseskade saksbehandlingen gjøres uten at saksbehandlere ser på saken, men selskapet regner med at inntil 50 prosent av alle skade vil bli automatisk behandlet etterhvert.

– Bare starten

– Dette er bare starten. Vi lever midt i det som kalles den fjerde industrielle revolusjon, sier skadedirektøren i Tryg.

– Dere gjør vel dette for å tjene mer penger?

– Det er helt klart en effektiviseringsgevinst. Vi gjør dette for å tjene penger, men også fordi vi lever av fornøyde kunder. Med noen tastetrykk får man nå svar på om man får utbetalt forsikring, sier Steffen Gjørva i Tryg.

Betyr dette at folk vil miste jobbene sin?

– Det er ingen umiddelbare planer om nedbemanning, men hva som skjer på sikt vet vi ikke, sier han.

– Når blir du erstattet av en robot?

– Jeg pleier å si at skadedirektøren er den siste som går. Vi kan nesten ikke sende roboter i møter, og jeg er ofte i møter, ler skadedirektøren.

Forbrukerrådet positive

Forbrukerrådet er i utgangspunktet positive til automatiseringen.

– Vi ser for oss at dette er framtiden for kunder i norske banker og forsikringsselskap, så dette må vi belage oss på, sier fagdirektør Jorge Jensen.

Likevel vil rådet følge med på om robotene er strengere og gir flere avslag enn menneskene.

– Det er selvsagt utfordringer her. Særlig hvis robotene er satt opp på en slik måte at de genererer avslag, men her vil forbrukerne ha mulighet til å klage inn vedtakene, sier Jorge Jensen.

Kontrolleres

Tryg opplyser om at alle avslag i startfasen automatisk blir sendt videre til en menneskelig vurdering.

– Så langt ser det ut til å fungere veldig bra, sier skadedirektør Steffen Gjørva.