Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Høyt frafall og mye fravær i den virderegående skole krevede politiske tiltak.

Gjennom en fraværsgrense på ti prosent ville regjeringen motivere elevene til jevn innsats og få ned skulk og udokumentert fravær.

– Det har funket, men ...

– Det har jo funket, og det holder jo folk på skolen, sier Morten Langeid, elev ved Kongsbakken VGS i Tromsø til TV 2.

– Tanken er god, men samtidig så fungerer det kanskje ikke like godt i praksis, sier klassekompis Markus Hansen.

For fraværet har gått ned, men samtidig har antallet elever som ikke vil få karakterer på grunn av for høyt fravær steget dramatisk. I Vestfold hele 75 prosent. Dette overrasker ikke de tillitsvalgte i Elevorganisasjonen.

– Det gikk som vi fryktet

– Selv om fraværet kanskje gikk ned, så var vi redd for at dette kom til å påvirke karakterene til elevene. Og det ser vi nå at det har gjort, sier Sarah Solheim, leder for EO i Troms.

Elevorganisasjonen krever tiltak. Frafallet er allerede stort nok. Bare en av tre gjennomfører nå videregående skole på normert tid.

– Det er en god rekke andre tiltak som man kan innføre i stedet for å ha en så rigid fraværsgrense, mener Solheim.

Også i Rogaland, Buskerud, Hedmark, Finnmark og i Trøndelagsfylkene får TV 2 bekreftet en sterk økning i antall elever som ikke fikk karaktervurdering ved siste terminoppgjør på grunn av dokumentert fravær.

I Troms var økningen på 48 prosent, og her tror Roar Sollied, fylkesråd for utdanning, at en løsning ligger i svaret på følgende spørsmål.

Minister med ris bak speilet

– Hvordan kan man raskere få kvittert ut dokumentasjon for faktisk sykdom? Vi må gjennom et nærmere samarbeid med helsemyndighetene søke en løsning, sier han.

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) minner om at det fortsatt er noe tid før semesterslutt, og han tror åpenbart på det berømmelige riset bak speilet.

– Hvis de da ikke skjerper seg, dokumenterer fraværet, så vil de risikere å stå tilbake til sommeren uten karakter, sier han og konkluderer med at det kan gå svært mange ille om de ikke får ned fraværet.

Guttene på Kongsbakken har tro på en bedre oppfølging av hver enkelt elev.

– Folk har forskjellige behov, forskjellige interesser og ting man sliter med – så det kunne så absolutt vært noe å tenke på, sier Tor-Magnus Pettersen.