HOMSER OG KVINNFOLK: Her er etiketten som vekker oppsikt. Foto: Haaheim Gaard.
HOMSER OG KVINNFOLK: Her er etiketten som vekker oppsikt. Foto: Haaheim Gaard.

Øl-etikett skaper reaksjoner:

– Kan underbygge en idé om at kvinner og homofile er svakelige

Etiketten på ølen Haaheim Gaard Blond Ale opplyser om at ølen passer for homser og kvinnfolk. – Selvironi og humor, sier mannen bak etiketten.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Jeg tror dette er et forsøk på humor med gode intensjoner. Problemene med humor er at man ikke alltid har kontroll på hvem mottakerne er. Det er uheldig om etiketten er med å bygge opp under fordommene han ønsker å spille på, sier Ingvild Endestad, som er leder i FRI til TV 2.

FRI arbeider for likestilling og mot diskriminering av personer som bryter med normer for kjønn og seksualitet.

Ifølge Aperitif, som først omtalte saken, har øl-etiketten skapt sterke reaksjoner på en lukket Facebook-gruppe. På etiketten til Lysefjorden Mikrobryggeri står det: «Ein lettare type øl, som høver særskilt godt til homsar og kvinnfolk».

– Litt teit

Endestad sier teksten på etikett kan være humor i en gitt kontekst, men at det også kan være med på å underbygge en idé om at kvinner og homofile er svakelige.

Leder i FRI Ingvild Endestad skjønner at etiketten er ment som humor, men mener den kan misforstås. 
Leder i FRI Ingvild Endestad skjønner at etiketten er ment som humor, men mener den kan misforstås. 

– Man vet ikke hva humor man bruker fører til. Jeg opplever her at man kan underbygge disse fordommene ved å prøve å spøke med det, sier Endestad.

Hun sier hun ikke skjenker etiketten mange tanker, men at hun synes det er litt teit å bygge opp under en forestilling om at feminitet er svakt og at homofile alltid er feminine.

– Av det vi vet blir stort sett heterofile menn mer aggressive i fylla enn kvinner og homofile, så sånn sett burde lettøl rettes mot heterofile menn, ler Endestad.

– Vi må flytte grenser

Torstein Hatlevik bruker sin egen legning som humor for å skape mer aksept rundt homofili.
Torstein Hatlevik bruker sin egen legning som humor for å skape mer aksept rundt homofili.

Det er Torstein Hatlevik som står bak etiketten på ølflaska. Han er selv homofil, og forklarer at det hele handler om å skape aksept. Hatlevik synes bare det er fint at ølflaska skaper debatt.

– Jeg bruker humor og selvironi for å prøve og skape mer aksept. Mange tror det politisk korrekte er å bare tie og nikke, i frykt for å støte noen. Det stemmer ikke, sier Hatlevik til TV 2.

Ifølge Hatlevik er det viktig å stille fordommer til veggs. Han sier han aldri har opplevd at gjester har brukt ølet til å harselere med andre.

– Hvis vi skal flytte grensene for hva som er akseptert, vil det alltid være noen som ikke synes det er greit.

Les også: Torstein Hatlevik fikk hjelp av venninne til å bli enslig pappa

Hatlevik mener folk er altfor hårsåre når det handler om slike ting, og mener det er veldig på moten å bli støtt på andres vegne.

– Jeg har sett mange homofile som bare synes dette er morsomt. De fleste av dem som har reagert negativt er ikke støtt på egne vegne, men på andres.

Forstår reaksjonene

Øl-kjenner Lasse Lukacs, som skriver for Ølportalen, sier han skjønner spøken fordi han kjenner bakhistorien.

– Jeg vet hvem han er, og skjønner med en gang at dette er en spøk. Men hadde jeg ikke visst om alle faktorene, ville jeg nok tenkt det var litt tvilsomt å skrive, sier Lukacs til TV 2.

Øl-eksperten beskriver etiketten som en spøk som er litt på kanten som man sier til vennene sine, men som kan misforstås av utenforstående.

– Jeg forstår at folk reagerer. Setningen i seg selv er jo gæren, og kanskje hadde flere forstått den om det sto litt mer på flaska som kunne forklare.