Lanserer kampanje for troverdig journalistikk

Norske medier og medieorganisasjoner stiller seg bak kampanjen #ETTMINUTT, som setter fokus på viktigheten av redaktørstyrte medier.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Jeg er skikkelig bekymret for alle de usannheter og løgner som spres via sosiale medier og useriøse nettsteder. Tøv som framstilles som om det er harde fakta eller nyheter uten på noen som helst måte å være det. Det er viktig at folk forstår forskjell på journalistikk og oppspinn, sier TV 2s utenriksreporter Fredrik Græsvik i en av filmene TV 2 har produsert som del av kampanjen.

En rekke mediehus pluss Norsk journalistlag, Redaktørforeningen, Fagpressen og Mediebedriftenes landsforening støtter kampanjen. Bakgrunnen er framveksten av såkalte falske nyheter og økende mistro til etablerte, redaktørstyrte medier.

– Vi er oppe i en spennende og skummel tid. Vi ser nå over til USA og hvor krevende det blir når man får innslag av falske medier og falsk informasjon, hvor ekstremt forvirrende og usikkert alt blir da, sier Kjersti Løken Stavrum til TV 2.

Frykter «amerikansk» valgkamp

Stavrum er nylig gått av som generalsekretær i Norsk presseforbund. Nå er hun administrerende direktør i Stiftelsen Tinius, en av initiativtakerne bak kampanjen.

Kjersti Løken Stavrum mener årets valgkamp i Norge kommer til å bli helt annerledes enn det vi har sett tidligere.

– Jeg tror vi får se et betydelig innslag av USA-smitte. Kampen om informasjon og undergraving av mediene har vist seg å være en strategi som har vært vellykket for Trump, og den strategien er jeg sikker på at flere vil forsøke seg på, sier Stavrum.

Fake news

President Donald Trump ligger i åpen strid med flere store amerikanske mediehus. CNN og New York Times har spesielt fått smake Trumps vrede.

I februar ble CNN, New York Times. The Guardian og flere andre medier nektet adgang til en pressebriefing i Det hvite hus. Sjokkerte redaktører trodde knapt det var sant.

– Noe lignende har aldri skjedd i Det hvite hus i vår lange historie med å dekke en rekke administrasjoner, uttalte New York Times-redaktør Dean Baquet.

Valgfusk

Trump har også flere ganger demonstrert en lettvint omgang med fakta. I 2015 uttalte han at «tusener» av folk i New Jersey jublet da World Trade Center kollapset under terrorangrepene i 2001. At ingen andre har noen kjennskap til dette, avfeide Trump med at «han så det på TV».

Etter at han ble valgt som president, har det tydeligvis falt Trump tungt for brystet at Hillary Clinton fikk flere stemmer enn ham. Clinton fikk 2,9 millioner flere stemmer, ifølge offisiell statistikk. Trump har senere flere ganger hevdet at dette skyldtes valgfusk, en meget alvorlig beskyldning som verken valgobservatører eller noen andre kjenner seg igjen i.

Klager ikke for sin syke mor

André Støylen er sjef i Amedia-stiftelsen, som også står bak kampanjen som rulles ut mandag. Støylen sier det er vanskelig å ha en meningsfull samfunnsdebatt om man er uenige om fakta.

– Det betyr ikke at det ikke skal være mediekritikk eller at alle skal mene det samme, men at mediene er med på å definere en slags felles plattform å debattere fra, sier Støylen til TV 2.

Amedia-stiftelsens formål er å drive med eierskap av medier. Støylen sier imidlertid at kampanjen ikke handler om frykt for at tradisjonelle medier skal gå under i kamp med sosiale medier og nettsteder som utgir seg for å være seriøse nyhetsorganisasjoner.

– Det er ingen tvil om at lavere annonseinntekter og opplagsnedgang har gitt grunn til bekymring. Men det siste året har den økonomiske utviklingen snudd i en positiv retning. Våre aviser har fått 6 prosent flere abonnenter, og med det resultatet vi la fram før helgen ser det tryggere ut enn for et år siden, sier Støylen.

Utreder finansiering

Kampanjen starter dagen før Mediemangfoldsutvalget skal levere sin rapport. Utvalgets mandat er å utrede hvilke mål staten skal ha for mediemangfoldet og hvordan økonomiske virkemidler skal stimulere til det.

Mens utvalget henvender seg til politikere, retter kampanjen seg mot folk flest, forklarer Kjersti Løken Stavrum.

– Vi har tenkt at det er viktig at folk bruker i hvert fall ett minutt på å tenke gjennom hvor de egentlig får informasjonen fra. Hvordan ønsker de egentlig å bli opplyst? Hva er forskjellen på redaktørstyrte medier og all annen informasjon? spør Stavrum.

En rekke medier vil publisere sine bidrag til kampanjen på trykk og på eteren. Alle bidragene samles på nettstedet ettminutt.no.

Trenger høy bevissthet

TV 2s sjefredaktør og administrerende direktør Olav T. Sandnes sier TV 2 stiller seg bak kampanjen for å sette fokus på hvor viktig det er å beholde frie, redaktørstyrte medier også i fremtiden.

– Det som vi for et år siden anså som en selvfølge, er vi mer og mer bevisste på at vi ikke kan ta for gitt når vi ser utviklingen i land vi identifiserer oss med, sier Sandnes.

Han sikter til at frie, redaktørstyrte medier må ha fornuftige rammebetingelser for å kunne utføre sitt oppdrag, og at samfunnsoppdraget til mediene nå er viktigere en noen sinne.

– Det er ikke mindre etterspørsel etter journalistikk, men det er forretningsmodellene som tradisjonelt har finansiert journalistikken som nå er kraftig utfordret. Jeg mener derfor det er viktig å bidra til en høy bevissthet rundt medienes samfunnsrolle og oppdrag, sier Sandnes.