kjemper for sitt norske statsborgerskap:

Slik forklarer Mahad (30) hvorfor han fikk toppkarakterer i fransk

FORKLARER SEG:.Mahad Abib Mahamud startet onsdag sin forklaring i søksmålet han har rettet mot Staten for å få tilbake sitt norske statsborgerskap.
FORKLARER SEG:. Mahad Abib Mahamud startet onsdag sin forklaring i søksmålet han har rettet mot Staten for å få tilbake sitt norske statsborgerskap. Foto: NTB scanpix/Berit Roald.
OSLO TINGRETT (TV 2): Regjeringsadvokaten mener Mahad Mahamuds franskkunnskaper skyldes at han kommer fra Djibouti, og at han lyver om at han var analfabet da han kom til Norge.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

30-åringen som har saksøkt staten for å få tilbake sitt norske statsborgerskap inntok tirsdag vitneboksen i Oslo tingrett.

I 2016 ble han fratatt sitt norske statsborgerskap etter nye undersøkelser gjort av Utlendingsdirektoratet og Utlendingsnemda, som konkluderer med at Mahad Mahamud ikke er somalier, men fra nabolandet Djibouti.

Hadde han opplyst at han kom fra Djibouti, ville han ikke hatt krav på opphold og senere fått statsborgerskap.

Ett av argumentene regjeringsadvokaten bruker for å underbygge at Mahamud er fra Djibouti er hans gode franskkunnskaper. I Somalia snakkes ikke fransk – det gjør det derimot i Djibouti.

– Hvordan kan det ha seg at et barn som er analfabet to år senere får toppkarakterer i fransk på ungdomsskolen, spør regjeringsadvokat Erik Bratterud, som i sitt innledningsforedrag blant annet la frem et djiboutisk pass han mener tilhører Mahads bror som bevis.

Mahads advokat Elise Nygård brukte første del av Mahads forklaring på å grave i nettopp franskkunnskapene til sin klient. Hvorfor fikk han femmere og seksere i fransk bare to år etter at han ifølge seg selv kom til Norge som analfabet uten andre språkkunnskaper enn somali og litt koran-arabisk?

– Pusset sko utenfor fransk skole

Det begynte i Etiopia, forklarer Mahad. I byen Dire Dawa, der han hevder han bodde sammen med sin mor og søsken etter at de hadde flyktet fra Somalias hovedstad Mogadishu frem til han tok seg alene til Norge som fjortenåring.

– Jeg og broren min jobbet med å selge peanøtter og å pusse sko rundt i byen. Det hendte at vi pusset sko utenfor den franske skolen i byen, og der plukket jeg opp noen ord og fraser, forklarte Mahad.

Han beskriver seg selv som en nysgjerrig gutt, og at han stusset på dette språket han ikke hadde hørt før.

– Ikke var det somali og ikke var det ett av de etiopiske språkene, så jeg begynte å spørre de som gikk på skolen hva de ulike ordene betydde, sier han.

– Hvordan var fransknivået ditt da du kom til Norge?

– Ikke særlig høyt. Jeg kunne hilse og spørre hvordan det går, men ikke noe mer enn det.

– Lærte av fransk FN-arbeider

Mens han bodde i den etiopiske byen Dire Dawa spilte han også fotball på løkka med provisoriske fotballer laget av plast, forklarte Mahad fra vitneboksen. Også i forbindelse med fotballen tilegnet han seg noe fransk, sier han.

– En FN-arbeider som hjalp oss flyktningene med å aktivsere oss, hjalp oss også med fotballen. Han var fransk, og barna hans var franske - så der lærte jeg også noen ord fransk.

Han fremholder at han ikke hadde annet enn noe koranundervisning og betegner seg selv som analfabet ved ankomst til Norge. Da han begynte på ungdomsskolen på Brummundal, valgte han fransk som valgfag. Der, og senere på videregående, fikk han både seksere i muntlig og femmer i skriftlig fransk.

– Hva skal jeg si. Jeg har et godt språkøre, men så var også kravene til gode karakterer i fransk mye lavere enn for eksempel norsk og engelsk og realfagene, sier Mahad.

– Hva skulle til for å få toppkarakter i fransk, spør advokat Nygård.

– At man kunne si og skrive noen ord og forklare betydningen av dem. Jeg snakket ikke flytende fransk, og gjør det heller ikke nå, selv om jeg har blitt bedre.

– Skulle heller ønske de ba om IQ-test

Mahad forklarte videre om hvordan han gjennom god hjelp fra en navngitt lærer og at han brukte mye tid på skolearbeidet klarte seg godt gjennom skolegangen, og kunne begynne på Høgskolen i Østfold rett etter videregående.

Der fullførte han utdannelse som bioingenør på normert tid, og jobbet fast på et laboratorium inntil han mistet retten til å arbeide i Norge siden han ble fratatt statsborgerskapet.

– Jeg skulle ønske at regjeringsadvokaten heller ba om å få ta en IQ-test av meg enn å angripe meg for det gode jeg har fått til, sa Mahad oppgitt.

Dokumentmengden i søksmålet mot Staten er omfattende. I denne artikkelen kan du lese hvorfor UNE og UDI mener Mahad løy om hvem han var og hvor han kom fra da han ankom Norge for første gang i 2000.

– Jeg er hundre prosent somalier og jeg er stolt av å være norsksomalier. Jeg ber retten om at jeg ikke blir dømt til å være en statsløs mann, sier Mahad.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook