2 av 10 nordmenn lider av søvnsykdom:

– Dette har blitt et folkehelseproblem

TRØTT? Søvnproblemer er et voksende problem, viser ny forskning fra Nasjonal kompetansetjeneste for søvnsykdommer.
TRØTT? Søvnproblemer er et voksende problem, viser ny forskning fra Nasjonal kompetansetjeneste for søvnsykdommer. Foto: NTB Scanpix
Her er ekspertens tre enkle tips for perfekt nattesøvn.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I en ny studie, utført av Nasjonalt kompetansetjeneste for søvnsykdommer, kommer det frem at 20 prosent lider av søvnsykdommen insomni. Forskerne undersøkte 1000 voksne fra ulike steder i landet.

– Det er en sykdom som innebærer at man sover dårlig – enten fordi man sliter med å sovne, at man våkner flere ganger om natten eller at man har problemer med for tidlig morgenoppvåkning.

– For å kunne kalle det for insomni, må søvnproblemene kunne settes i sammenheng med at pasienten får problemer på dagtid fordi nattesøvnen er dårlig. Det er en subjektiv diagnose, noe som betyr at det er pasienten selv om definerer om de har plager eller ikke, sier Bjørn Bjorvatn, professor i medisin og leder av Nasjonal kompetansetjeneste for søvnsykdommer i Bergen.

Ikke alltid åpenbar årsak

Det er ikke alltid en åpenbar forklaring på søvnproblemene, forteller Bjorvatn.

– Insomni kan være arvelig, og noen opplever slike plager uten spesielle utløsende faktorer. Mange med insomni sliter imidlertid samtidig med psykiske plager, for eksempel depresjoner.

– Men vi har gått litt vekk fra å se på psykiske lidelser fordi det er en «høna eller egget»-problematikk. Det er ikke så lett å vite om depresjonen forårsaker søvnproblemer eller om søvnproblemene har ført til depresjon, forklarer Bjorvatn.

Han betegner søvnproblemer som et voksende folkehelseproblem.

– Forekomsten er økende og det er bekymringsfullt. Det er flere årsaker til det, blant annet at folk har et hektisk liv. Mange sitter og jobber til langt på kveld, andre aktiverer hodet sitt ved å se på PC eller nettbrett sent om kvelden.

Økt fare for sykdom

Hjerneforsker Torbjørn Elvsåshagen ved Nevrologisk avdeling og Norsk senter for forskning på mentale lidelser (NORMENT) publiserte i 2016 en forskning som ser på hva som skjer med hjernen om man sover for lite.

– Vi undersøkte derfor om hjernen kan endre seg i løpet av én dag og én natt, med eller uten søvn. Resultatet fra vår og andres forskning tyder på at hjernen kan forandre seg litt i løpet av en dag, og at søvnen tilbakestiller forandringene, sier Elvsåshagen.

Tidligere forskning har vist at enkelte hjerneområder kan bli mindre om man får for lite søvn. Konsekvensen av dette kan være at hjernen på sikt fungerer dårligere.

– Og så vet man at mennesker som får for lite søvn over flere år, har litt økt risiko for hjerte- og karsykdommer, diabetes og overvekt.

Løsningen er ikke en tablett

Men det er ikke nødvendigvis medisiner som må til for å sove godt.

– Tabletter virker bare for en kort periode, sier Bjorvatn.

Han mener at det som kalles for kognitiv adferdsterapi er en god og varig løsning. Det handler blant annet om ikke å bruke for mye tid i sengen.

– Blir mange liggende timesvis i senga, risikerer man at senga blir en fiende, noe som kan medføre at man gruer seg til å legge seg.

Bjørn Bjorvatn har tre enkle tips som vil forbedre søvnkvaliteten:

1. Unngå å bruke for mye tid i sengen – ikke legg deg før du er søvnig.

2. Stå opp til faste tider hver dag – også i helgene.

3. Vær forsiktig med å drikke koffeininnholdig drikke etter klokken 17.00.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook