PÅGREPET: Her blir tidligere daglig leder Amir Spjøtvold Mian pågrepet av politiet sør for Trondheim. Nå innrømmer han svindel. Foto: TV 2
PÅGREPET: Her blir tidligere daglig leder Amir Spjøtvold Mian pågrepet av politiet sør for Trondheim. Nå innrømmer han svindel. Foto: TV 2

bedragerisiktet innrømmer å ha lurt bedrifter:

Politiet sjekker hundrevis av kunder som kan være fakturasvindlet

Tidligere daglig leder Amir Spjøtvold Mian (35) innrømmer overfor Adresseavisa at telefonselgere fra 1801 Nummeropplysninga ga falske opplysninger overfor kunder.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

35-åringen er nå siktet for grovt bedrageri og grovt underslag.

Amir Spjøtvold Mian innrømmer at telefonselgerne fra 1801 Nummeropplysninga ga falske opplysninger til bedrifter og organisasjoner, for at de skulle kjøpe katalogtjenester hos firmaet.

– Det var ikke det vanlige, for vi startet ikke bedriften med mål om å lure folk. Men så startet noen med å si at vi ringte fra Telenor, mens noen sa gamle Televerket. Så ballet det på seg, og det ble så vanskelig å stoppe det. Det kom inn salg, og det ble bra penger av det, sier Mian til Adressavisa.

Politiet ringer svindelkunder

Samtidig setter politiet i Trondheim i gang et omfattende prosjekt for å komme til bunns i fakturasvindelsaken. Hundrevis av kunder som hevder seg misbrukt av 1801 Nummeropplysninga blir nå ringt opp.

– Vi er nå i full gang med å ringe rundt, bekrefter politibetjent Christian Eriksen som er etterforskningsleder i den store fakturasvindelsaken.

Eriksen bekrefter at det er et omfattende etterforskningsprosjekt politiet har satt i gang.

– Vi har en klar målsetting om å komme i kontakt med flere hundre personer og bedrifter som har betalt inn penger til 1801 Nummeropplysninga, sier Eriksen.

Innrømmer egen løgn

Amir Spjøtvold Mian innrømmer også at han selv har utgitt seg for å ringe fra Telenor.

I midten av oktober i fjor ble han varetektsfengslet i fire uker, på bakgrunn av politietterforskningen mot selskapet.

Styreleder Jonas Myrvold derimot, nekter fremdeles for at selskapet har drevet med bedrageri i stor stil.

Gjennom en rekke reportasjer har TV 2 avslørt hvordan kataloghaiene rundlurte bedrifter og selvstendig næringsdrivende.

Pengene er brukt opp

Politiet har en ambisjon om å være ferdig med etterforskningen i løpet av våren og at påtalespørsmålet er avgjort før sommeren.

– Mange hevder at det har blitt lurt og mange har betalt for å bli kvitt problemet. For oss er det viktig å se omfanget her og hvilke avtaler som er inngått, grunnlaget for den og om den har vært frivillig eller ikke, forklarer etterforskningsleder Eriksen.

– Hva har dere funnet ut om pengene som ifølge siktelsen er svindlet?

– Vi har fulgt pengesporet og gjennomgått kontoer. Pengene er brukt opp, opplyser Christian Eriksen.

Et hav av klager til Virke

Det siste året har Hovedorganisasjonen Virke mottatt over 1000 klager fra fortvilte bedrifter som opplever seg svindlet av norske og utenlandske kataloghaier.

Kravene de har fått tilsendt har ligget på alt fra 2000 til 100.000 kroner.

– De ringer bedriftene på tidspunkt hvor de vet at det er lett å lure de ansatte. Gjerne midt på dagen, når de er alene på jobb, og trykket fra kundene er størst. Da er det ikke så enkelt å få med seg hva telefonselgeren sier. De er kanskje pliktoppfyllende, og tror ikke de gjør noe galt. Så blir de lurt. Mange føler seg rett og slett ført bak lyset, forklarte sikkerhetsrådgiver Thor Martin Bjerke i Virke til TV 2 i høst.

I løpet av et halvt år i 2016 fikk Virke over 50 klager fra medlemmer som mener 1801 Nummeropplysninga har svindlet dem.

– Det er et av de selskapene med desidert flest klager, sa Bjerke.