Et varselskilt over E-18 ved Hjortneskaia i Oslo viser at på grunn av akutt luftforurensing er det innført et generelt forbud mot å bruke dieselbiler i hovedstaden tirsdag.
Et varselskilt over E-18 ved Hjortneskaia i Oslo viser at på grunn av akutt luftforurensing er det innført et generelt forbud mot å bruke dieselbiler i hovedstaden tirsdag. Foto: Erik Johansen / NTB scanpix

mener diesel-forbudet rammer feil:

– En pasient med en legetime får unntak, men legen selv kommer seg kanskje ikke på jobben

Forsker Lasse Fridstrøm mener at et så firkantet tiltak som dieselforbud på alle kommunale veier vil ha store konsekvenser.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fra tirsdag blir det dieselforbud på kommunale veier i Oslo mellom klokken 6 og 22.

Foreløpig er det lagt opp til dieselforbud i Oslo på tirsdag og onsdag på grunn av akutt luftforurensning.

Kjøreforbudet gjelder frem til Bymiljøetaten vurderer at det akutte behovet ikke lenger er til stede. Kjøreforbudet gjelder hele det kommunale veinettet. Det vil si at forbudet ikke vil gjelde på veier som er statlige.

– Vi ønsker på ingen måte å bagatellisere helsesiden av et slikt tiltak, men dette vil føre til store kostnader for samfunnet, sier forsker Lasse Fridstrøm ved Transportøkonomisk institutt (TØI) til TV 2.

Han viser til at et så firkantet tiltak som forbud på alle kommunale veier vil ha store konsekvenser. Det vil føre til at mange får store problemer med å komme seg på jobb, og mange arbeidsdager vil gå tapt. Noen kan nok greit klare seg med kollektivtransport, men det kan bli ekstremt fullt på busser, tog og t-baner.

Et langt smidigere tiltak ville være å tidoble bompengesatsen.

– Da vil ingen risikere å tape mer enn økt bompengepris – cirka 300 kroner hver dag, sier Fridstrøm.

Problemet er likevel at dette bare vil gi en beskjeden reduksjon i NO2-nivåene. Ifølge Norsk institutt for luftforskning er det nødvendig med en reduksjon på 30 til 35 prosent.

TØI-forskeren mener at dieselforbudet fra Oslo kommune viser at det trengs en tydeligere grenseoppgang for hvem som skal rammes av reglene.

– Det fremstår som relativt uklart og inkonsekvent hvem som omfattes av kjøreforbudet. En pasient med en legetime får unntak, men legen selv kommer seg kanskje ikke på jobben, sier Lasse Fridstrøm.

Politiet i Oslo vil bøtelegge dem som bryter dieselforbudet i hovedstaden med 1.500 kroner.

– I den grad politiet kommer over klare overtredelser av forbudet på kommunale veier i Oslo, kan vi reagere med muntlig tilrettevisning og pålegg eller et gebyr på 1.500 kroner. Oslo politidistrikt kommer ikke til å sette inn ekstra mannskaper for å håndheve dieselforbudet. Vi ber derfor bilister med dieselbiler å rette seg etter forbudet av hensyn til de innbyggere som plages helsemessig av luftkvaliteten, opplyser visepolitimester Roger Andresen til NTB.

Byrådets biler kan brukes

Luftmålestasjoner og trafikktelling skal beregne effekten av dieselforbudet i Oslo. Bilister som bryter forbudet risikerer gebyr, men byrådets svarte biler er unntatt: De bruker nemlig bensin.

– Vi foretar målinger av luftkvaliteten på tolv ulike stasjoner rundt om i Oslo. I tillegg skal vi ha trafikktellinger på ulike punkter, sier presseansvarlig Monica T. Olsen i Bymiljøetaten i Oslo til NTB.

Handelsstanden i Oslo støtter tiltaket, men forventer å se om det har en effekt og krever at byrådets medlemmer lar bilen stå. Dieselforbudet vil uansett ikke ramme de to bilene som Rådhusets forvaltningstjeneste av sikkerhetsgrunner tilbyr byrådene, ordfører, varaordfører samt bystyrekomiteenes ledere og nestledere. De kjører nemlig på bensin.

Øker bussberedskapen

Nettbuss øker sin bussberedskap som følge av dieselforbudet i Oslo tirsdag. NSB og Ruter har foreløpig ikke planer om å sette inn ekstra ressurser.

– Foreløpig ser det ut som den normale kapasiteten på ekspressbussene våre skal holde, men for å være sikre har vi økt beredskapen fra i morgen tidlig, sier administrerende direktør Ståle Nistov i Nettbuss Travel.

Den økte beredskapen omfatter linjer fra Vestfold, Buskerud og Østfold inn til hovedstaden.

NSB opplyser til NRK at de ikke vil sette opp ekstra tog i forbindelse med dieselforbudet. Heller ikke Ruter planlegger ekstraruter, men begge kollektivselskapene venter økt pågang.

– For å utnytte kapasiteten best mulig, oppfordrer vi alle som har anledning til å reise før eller etter rushtiden, til å gjøre det. Husk å beregne ekstra god tid, skriver Ruter på sitt nettsted. (TV 2/NTB)