Storebrand stengte nettsted om islamske lån

På en nyopprettet nettside loddet Storebrand, som eneste norske bank, stemningen for islam-godkjent finansiering til boligkjøp. Nå er nettsiden stengt.

HOVEDKONTOR: Bildet viser Storebrand sitt hovedkontor ved Lysaker. Foto: Åserud, Lise/NTB Scanpix
HOVEDKONTOR: Bildet viser Storebrand sitt hovedkontor ved Lysaker. Foto: Åserud, Lise/NTB Scanpix

Før jul ble en nettside som markedsfører islamsk, rentefritt lån opprettet. Nettstedet etisklaan.no reklamerer med å være «forutsigbart, rentefritt og etisk», og har også en egen Facebook-side, skriver Vårt Land, som først omtalte saken.

På nettsiden kan folk søke om boliglån «som oppfyller kravene til rentefrihet i islam». Det opplyses ikke hvem som står bak, annet enn at prosjektet er støttet av en større norsk bankaktør.

Storebrand bekrefter imidlertid i en pressemelding at nettsiden tilhører dem.

Stengte nettsiden

Tirsdag formiddag skrives det på etisklaan.no at nettsiden er stengt.

«I stedet for renter, betaler kunden leie frem til de etter hvert står som eier alene. Vi ønsket å finne ut om dette kan være en annen måte å komme inn i et boligmarked med stadig høyere priser. Produktet kan være aktuelt for unge, for nyutdannede og personer som ikke kan ta opp ordinære boliglån av religiøse hensyn.»

Storebrand understreker at låneideen kun er på prosjektstadiet, og at det foreløpig ikke er mulig å søke om islamsk lån.

– Dette er en pilotside for å lodde interessen for et mulig fremtidig produkt, sier kommunikasjonssjef Bjørn Erik Sættem til Vårt Land, og avviser at det allerede nå er mulig å ta opp slike lån hos dem.

Jensen skeptisk

Finansminister Siv Jensen (Frp) er lite villig til å legge til rette for denne typen lån.

– Det er ikke aktuelt å endre regelverket for å gi særlige fordeler til religiøse grupper, skriver hun i en epost til avisen.

I pressemeldingen avviser Storebrand at islamsk lån vil gi slike fordeler.

– Ideen vi tester, innebærer ikke særfordeler for noen. Det er en tilpasning til endrede behov i samfunnet og gir muligheter for en bredere del av befolkningen til å eie sin egen bolig, sier Kristin Nøkleby Holth, konstituert kommunikasjonsdirektør.

Så langt har 50 potensielle kunder meldt sin interesse, og Storebrand avventer noen uker til før de avgjør om de skal gå videre med prosjektet.

(NTB/TV 2)