Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Politiet flere steder i landet har de siste dagene advart mot det de omtaler som dopapirsvindel.

Folk som verken har bestilt eller forsøkt å kjøpe dopapir har plutselig fått regninger, hentelappper eller levering av større mengder dopapir på døren.

Politiet i Øst-Finnmark sier de har fått svært mange henvendelser de siste dagene.

– Vi har fått en god del henvendelser, uten at jeg har et konkret antall. Men dette har skjedd både i Kirkenes, Batsfjord, Tana og Varanger, sier operasjonsleder Svein-Erik Jakobsen til TV 2.

Politiet oppfordrer folk til å ta kontakt med firmaet som sender ut dorullene.

– De har lovet at henvendelsene som kommer skal returneres uten omkostninger. Nå gjenstår det å se om de blir etterfulgt, sier han.

Hentelapp og levering

Blant de som er mektig lei av svindelen er Heino Letzing (67) fra Hammerfest.

– Det er så irriterende! Tenk å lure folk på denne måten. Jeg går snart til politiet, sier Letzing til TV 2.

Saken ble først omtalt på iFinnmark.no.

Heino har blitt forsøkt svindlet hele tre ganger de siste ukene.

Like før jul fikk han en hentelapp i posten. Han hadde ikke bestilt noe på nett, og ventet ingen pakker i posten. Da han møtte opp på butikken for å se på pakken så han at det var 20 doruller.

– Jeg hadde jo ikke bestilt noen doruller. Gjennom pakken så jeg regningen, som var på utrolige 1100 kroner. Da tenkte jeg – hallo? Aldri i verden. Så jeg ga klar beskjed om jeg ikke skulle ha den, og at den bare måtte sendes tilbake, sier Letzing.

Et par dager senere mottok 67-åringen en ny hentelapp i posten. Han dro nok en gang på postkontoret, så at det var doruller, og ga beskjed om at han ikke hadde bestilt det.

– De på posten sa de hadde forsøkt å sende det tilbake, uten hell. Jeg fant et telefonnummer til avsender og spurte hva de holdt på med! Jeg sa jeg aldri hadde bestilt noe, og at de måtte slutte å sende meg det, sier han.

– Går til politiet

For et par dager siden toppet det seg da en Bring-bil kom hjem til Heino. De skulle levere dorullene på døren hans.

– Jeg sa klart ifra at jeg ikke skulle ha det. De visste ikke hva som hadde skjedd, og tok med seg rullene tilbake. Jeg fikk ringt opp det som trolig er avsenderen nok en gang. Jeg sa de bare kunne prøve seg igjen, og hvert fall ikke sende meg noen ny regning! sier han.

67-åringen sier han har snakket med to forskjellig personer, én kvinne og én mann. De har han nådd på samme telefonnummer. De har forklart at den høye prisen på dorullene er fordi deler av beløpet går til veldedighet.

Dersom svindelforsøkene fortsetter er Heino ikke i tvil om hva han vil gjøre.

– Da går jeg rett til politiet for å anmelde dem. Dette gidder jeg ikke! Det ga jeg også klar beskjed om til dem på telefon, sier han.