POLITISK TAUTREKKING: Oslo bystyre har vendt tommelen ned for Bærums reguleringsplan for en del av nye E18 vest for Oslo.
POLITISK TAUTREKKING: Oslo bystyre har vendt tommelen ned for Bærums reguleringsplan for en del av nye E18 vest for Oslo. Foto: Junge, Heiko

Ny usikkerhet om E18-utbygging

Bystyret i Oslo vedtok onsdag kveld en innsigelse mot reguleringsplanen for en del av nye E18 vest fra Oslo.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Næringslivet er oppgitt over at det ser ut til å gå mot nye runder om E18 mellom Strand og Ramstadsletta.

– Dette kan bare oppfattes som en omkamp til å kunne trenere arbeidet som gjøres for å skape en bedre og mer klimavennlig E18 vestover, sier administrerende direktør Vibeke Hammer Madsen til Nyhetskanalen torsdag morgen.

Harde forhandlinger

I sommer ble Oslo, Akershus og staten enige om Oslopakke 3. Forhandlingene var meget vanskelige, ikke minst for byrådspartiet MDG, som gikk til valg på at det ikke skal bli noen økt kapasitet på den nye veien. Enigheten går på strekningen mellom Lysaker og Strand.

Når det gjelder strekningen videre vestover, rundt 2,5 kilometer mellom Strand og Ramstadsletta, er det mer usikkert hva som skjer.

Bystyret, ved byrådspartiene Ap, SV og MDG pluss Rødt, vedtok onsdag en innsigelse mot Bærums reguleringsplan for E18. Innsigelsen gjelder delen av planen som omfatter strekningen mellom Strand og Ramstadsletta.

Overbelastet gatenett

Dette er helt i tråd med hva Arbeiderpartiet tidligere har kommunisert om nye E18, sier Andreas Halse, miljøpolitisk talsperson for Arbeiderpartiet i Oslo bystyre.

– I går sa vi ja til den delen av E18 som vi har blitt enige om i Oslopakke 3, og så varslet vi innsigelser mot planene som er lagt for neste del av strekningen hvor man ønsker å utvide motorveien, sier Halse til Nyhetskanalen.

– Arbeiderpartiet i Oslo går nå mot det Arbeiderpartiet i Akershus, det fylket hvor veien ligger, mener. Hvorfor det?

– Dette er en strekning som har veldig stor betydning for Oslo. Det er den strekningen som leder mest trafikk inn til byen. Vi har allerede et overbelastet gatenett i byen og vi er nødt til å redusere trafikken. Beregningene for denne strekningen og utvidelsen av E18 viser en trafikkvekst på opptil 40 prosent som ledes inn mot Oslo, svarer Halse.

– Skal dere utrede mer nå?

– Ja, vi har allerede blitt enige i Oslopakke 3 om at vi ønsker å utrede løsninger for E18 som ikke medfører økt veikapasitet og som ikke minst reduserer kostnadene. Det glemmes ofte i denne debatten at kostnadene er gigantiske, 36 til 40 milliarder for denne veistrekningen.

– Ingen «byvei»

Vibeke Hammer Madsen i Virke mener planen fra Bærum både tar hensyn til folk som bor langs strekningen og til næringsutvikling, og at Oslo-politikerne ikke ser ut til å ta hensyn til at det skjer mye på miljøfronten med lavutslippsbiler.

– Det som nå skjer, skaper stor usikkerhet. Hva kommer til å skje? Næringslivet trenger faktisk en vei som gjør at vi kommer frem i nyttetrafikken raskt, for dette koster samfunnet mye, sier Madsen, og understreker at dette ikke er en «byvei» for Oslo.

– Dette er en riksvei, og det at Oslo setter seg over alle andre og kommer med innsigelser og driver med en uthalingstaktikk som går over alle støvleskafter.