POLITIET UNDERSØKER FLERE KATALOGSELSKAPER I TRONDHEIM:

Drev katalogsalg fra bungalow på Gran Canaria

Da Larvik Begravelsesbyrå ble bedt om å oppgi kontaktopplysningene til katalogselskapet Teleregisteret AS, skjedde det samme som har skjedde med ofrene som fikk en telefon fra 1801 Nummeropplysninga.

– Det er umoralsk og provoserende, sier gravferdskonsulent Peter Grung.

For en tid tilbake ble Larvik Begravelsesbyrå oppringt av en telefonselger fra Teleregisteret AS. Grung, som svarte, fikk tilbud om å kjøpe en oppføring i en nettkatalog, men takket nei.

Men etter bare noen få dager ringte selgeren enda en gang. Denne gangen var det begravelsesbyrået sin sekretær besvarte telefonen.

– Han prøvde seg igjen, da vi andre var ute til lunsj, og sekretæren vår var alene med alle arbeidsoppgaver, sier Grung.

Bekreftet via epost-lenke

Selgeren ba sekretæren om å bekrefte at kontaktopplysningene stemte via en lenke.

– Han sa at dette var avtalt med meg. Jeg ville ikke få et så godt tilbud igjen, så hun måtte trykke på lenken nå. Hun gjorde til slutt som han sa, sier gravferdskonsulenten.

Ifølge Grung skjedde det samme som det TV 2 har fortalt om i reportasjene om katalogselskapet 1801 Nummeropplysninga i Trondheim.

Da Grungs sekretær trykket på lenken aksepterte hun en ny oppføring i en nettkatalog. Avtalen Teleregisteret hevdet å ha inngått med begravelsesbyrået kostet over 6000 kroner.

– Nettkatalogen var fullstendig ubrukelig. Den hadde noen oppføringer, men det var overhode ingen tjeneste vi var villige til å betale for, sier han.

Teleregisteret selv avviser at tjenesten er verdiløs (se tilsvar lenger ned i saken).

Pågrep kataloghaier

For tre uker siden aksjonerte politiet mot 1801 Nummeropplysninga. Styreleder Jonas Voldhagen Myrvold og daglig leder Amir Spjøtvold Mian ble pågrepet og siktet for grovt bedrageri.

De har sittet varetektsfengslet siden 18. oktober. Åtte selgere har status som siktede i saken, som har vakt oppmerksomhet over hele landet.

Per nå har politiet mottatt 70 anmeldelser fra norske bedrifter som hevder seg svindlet av selskapet.

– Ren svindel

Teleregisteret AS står, i likhet ned 1801 Nummeropplysninga og flere andre katalogselskaper TV 2 har undersøkt, registrert med firmaadresse i Trondheim. Til felles har de også at de er blant de norske katalogselskapene som har fått mange klager det siste halvåret.

Eksperter mener en oppføring i nettkatalogen deres har null verdi, utover det som allerede ligger gratis tilgjengelig av bedriftsinformasjon på internett.

Teleregisteret.no finner du ikke via et googlesøk, og etter at TV 2 startet undersøkelsene av katalogselskapet, for flere måneder siden, har nettkatalogen periodevis vært ute av drift.

– Produktet er bare tull, det er ren svindel, sier Grung.

Koblinger til 1801-lederne

Etter at vi avslørte 1801 Nummeropplysninga har vi fått tips fra mange norske bedrifter som hevder at de har blitt forsøkt svindlet av Teleregisteret. TV 2 vet at politiet har foretatt undersøkelser av selskapet i forbindelse med etterforskningen av 1801 Nummeropplysninga.

Det er 28 år gamle Hans-Christian Hynne Wiik som står oppført som referanse på Peter Grungs faktura. Han er daglig leder i Teleregisteret AS, og har siden 2010 drevet med salg og framstilling av annonser på internett. Flere selskaper har blitt slått konkurs etter kort tid, men det har ikke tatt lang tid før nye har blitt etablert.

Wiik har tidligere jobbet i TT Sales Service AS sammen med de to lederne i 1801 Nummeropplysninga, Jonas Voldhagen Myrvold og Amir Spjøtvold Mian.

– Koblingene mellom de som står bak Teleregisteret og personene i 1801 Nummeropplysninga kan tyde på at det finnes et større nettverk i Trondheim, og at aktørene samarbeider tettere enn det politiet tror, sier sikkerhetsrådgiver Thor Martin Bjerke i Hovedorganisasjonen Virke.

Mistenkt for katalogsvindel

I mai ble Wiik mistenkt for å drive med katalogsvindel gjennom selskapet Rettinvest AS. Han unnlot å møte i retten, og bobestyrer fikk aldri kontakt med ham.

Rettinvest AS står registrert som eier av domenenavnene teleregisteret.no og opplysning123.no. Wiik har benyttet begge disse domenene når han har solgt katalogtjenester.

TV 2 har dokumentert at Wiik i september 2015 sendte ut fakturakrav fra konkursrammede Rettinvest AS - på vegne av nummeropplysninga.no. Eposten vi har fått tilgang til har logoen til 1801 Nummeropplysninga, og det er Wiik som står som avsender.

Ringte kunder fra Syden

Allerede i juni forsøkte TV 2 å ringe telefonnummeret som sto registrert på Teleregisteret AS, uten å få svar. Samtalen ble koblet ut før det kom noen ringetone. Vi oppsøkte firmaadressen deres, men heller ikke der fikk vi kontakt med verken Wiik eller de to andre personene som er involvert i selskapet.

Etter å ha gjennomgått brukerprofilene deres på sosiale medier, fant vi ut at de trolig befant seg i et helt annet land enn Norge – men vi hadde ingen adresse å oppsøke dem på.

Det vi derimot hadde var et bilde publisert på sosiale medier, som kunne gi oss noe retning å gå etter. Ved å bruke offentlige informasjonskilder og Google Earth koblet vi detaljer i bildet til en by tusenvis av kilometer unna Trondheim, og videre til et leilighetskompleks i ferieparadiset Maspalomas på Gran Canaria.

– Dårlig telefondekning

Der fant vi Wiik og kollegaene i en bungalow, hvor de hadde drevet virksomhet siden april i år.

– Det er irriterende. Han har hele tiden utgitt seg for å være i Norge. Men jeg stusset jo på at det var så dårlig dekning under telefonsamtalene, sier Grung.

På dette tidspunktet var vi fortsatt i en tidlig fase i researchen, og valgte derfor å undersøke selskapet nærmere før vi konfronterte Wiik.

Nå, flere måneder senere, har TV 2 fått tilgang til mange flere klager på Teleregisteret AS - fra henvendelser gjennom sommeren og utover høsten.

For halvannen uke siden ga vi Wiik anledning til å svare på kritikken mot selskapet han driver.

Avviser forsøk på svindel

Wiik ønsket ikke å stille i et TV-intervju, men ville svare på våre spørsmål skriftlig via e-post. Han avviser at Teleregisteret forsøker å lure kundene:

«Våre selgere opererer oppsøkende på telefon, og hvis det oppnås enighet om et kjøp av oppføring hos teleregisteret.no, oversendes en e-post med oppføringens innhold, pris og varighet til kunde – som så må bekrefte avtalen skriftlig».

Norske bedrifter hevder Teleregisteret AS lurer dem inn i avtaler ved å bekrefte opplysninger via en lenke. Wiiks beskrivelse av salgsmetode samsvarer ikke med den bedriftene beskriver.

– Nettsiden er ikke verdiløs

Ifølge Wiik har Teleregisteret ingen forbindelser til 1801 Nummeropplysninga utover at han har tidligere har vært kollega med de to lederne som nå sitter varetektsfengslet.

«Jeg har tidligere samarbeidet med noen av eierene i 1801 Nummeropplysninga via selskapet Rettinvest. Dette gjelder ikke 1801, men tidligere prosjekt», skriver han i eposten»

Wiik sier han har drevet følgende tjenester: bizwiz.no, deretter opplysning123.no, som senere ble teleregisteret.no.

Han avviser at nettsiden er verdiløs, og sier katalogsiden hans i utgangspunktet skal kunne søkes opp via Google.

Ber Økokrim vurdere omfanget

At tjenesten har verdi er gravferdskonsulent Grung svært uenig i.

– Det er god gammeldags svindel. Hvis man kan stoppe de, så vil det gjøre livene til mange mye enklere. Det har tatt mye energi og skapt mye uhygge for oss. Jeg vil gjøre mitt ytterste for at de blir stoppet, sier han.

Etter at TV 2 omtalte 1801 Nummeropplysninga sendte Hovedorganisasjonen Virke brev til Riksadvokaten hvor de ber om et møte med katalogsvindel som agenda. Noen dager senere henvendte Riksadvokaten til Økokrim.

I brevet ber de Økokrim om å vurdere hvor utbredt og samfunnsskadelig katalogsvindel er i Norge, og om det er behov for ytterligere tiltak for å kunne bekjempe denne type kriminalitet.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook