Ber foreldrene skjerpe seg:

– Vi forgifter barna våre uke etter uke før jul

Blogger og personlig trener Cornelis Elander synes julekosen begynner alt for tidlig. – Sukker er ikke en gift, protesterer ernæringsfysiolog.

– Mange reagerer på at juledekorasjonene kommer opp i oktober. Jeg synes det er mye verre at julekosen starter i november, sier personlig trener Cornelis Elander.

Han peker på at nordmenn blir tyngre og tyngre og ber foreldre ta større ansvar for hva barna spiser i tiden før jul.

– Jeg mener vi forgifter barna våre med sukker. Den usunne maten er det som truer helsen vår mest, sier Elander som tar til orde for å spare julekosen til julen faktisk er her.

– Festen og ekstra kos må spares til julaften, sier han, og på Nyhetskanalen lørdag foreslår han noe så kontroversielt som å sette aldersgrense på smågodt.

– Maten tar liv

I år faller julaften på en lørdag. Det gir en ekstra lang adventstid. Allerede 27. november tenner vi det første lyset i adventsstaken.

– Hvis julen og alt som hører med, varer en hel måned i strekk, er det en veldig stor del av året man spiser usunn mat, sier Elander.

Ifølge Folkehelseinstituttet er hver sjette åtte år gamle jente overvektig eller har fedme. Det samme gjelder nesten hver sjuende norske åtte år gamle gutt. Hver femte 17-åring har overvekt eller fedme.

Foreldre i Norge er for slappe med barnas kosthold, mener treneren som bor, jobber og blogger i Hollywood.

PERSONLIG TRENER: Cornelis Elander er trener og blogger i Hollywood. Her er han under et intervju med TV 2 i 2015.
PERSONLIG TRENER: Cornelis Elander er trener og blogger i Hollywood. Her er han under et intervju med TV 2 i 2015.

– Norske foreldre er flinke til å følge opp skolearbeid og fritidsaktiviteter, men de passer ikke på maten. Det er et paradoks, for det er maten som kan ta livet av barna, ikke videospillet de spiller, sier Elander.

Mindre brus enn før

Klinisk ernæringsfysiolog Mari Eskerud ser ikke like mørkt på norske barns kosthold. Sukkerinntak har faktisk gått ned de siste årene, påpeker hun.

– Barn spiser mer sukker enn de bør, men mindre enn før. Det skyldes hovedsakelig at de drikker mindre brus og mindre saft enn før, sier Eskerud og viser til den siste Ungkost-undersøkelsen som kom i juni i år.

ERNÆRINGSFYSIOLOG: Mari Eskerud er klinisk ernæringsfysiolog.
ERNÆRINGSFYSIOLOG: Mari Eskerud er klinisk ernæringsfysiolog.

Ungkost er en landsomfattende kostholdsundersøkelse blant elever i 4. og 8. klasse. Undersøkelsen viser at barna, til tross for nedgangen, fortsatt får for stor del av sin energi fra mettet fett og sukker.

Små grep, stor effekt

Både treneren og ernæringsfyriologen anbefaler å helt kutte ut brus, kaker, kjeks og godteri i hverdagen hjemme, også i adventstiden.

– Det er vanskelig å nekte barna om det er noe i barnehagen eller andre steder, men hjemme kan man holde det på et minimum i hverdagene. Lørdagsgodt er en fin ordning. De andre dagene er det bedre med snacks som frukt eller nøtter, sier Eskerud som skriver om kosthold på bloggen Eskerud ernæring.

– Det behøver ikke være sjokolade, boller og brus hele tiden. Ikke gi femåringen en flaske julebrus til barn-tv, ikke gi en stor sjokoladeplate, gi heller en klementin eller noen rosiner eller nøtter. Små grep vil gi stor effekt, påpeker Elander.

– Sukker er ikke gift

Ernæringsfysiologen anbefaler smoothie til de som har lyst på noe søtt i hverdagen. Og foreldre trenger ikke være redde for fruktsukkeret, mener hun.

FRUKT, IKKE SJOKOLADE: Gi heller barna en klementin enn sjokolade til barne-tv, sier Cornelis Elander 
FRUKT, IKKE SJOKOLADE: Gi heller barna en klementin enn sjokolade til barne-tv, sier Cornelis Elander  Foto: Sara Johannessen / Scanpix

– Det er ikke så mye sukker i frukt. Å spise en banan er ikke det samme som å spise sjokolade eller pepperkaker, siden frukt inneholder lite kalorier og mer næringsstoffer, sier Eskerud.

Hun er ikke enig i at sukker er en gift for barna.

– Sukkermolekyler i seg selv er det kroppen bruker som energi, men alt er ugunstig i for store mengder. Vann er også dødelig om du får i deg for mye. Så ja, sukker er skadelig i for store mengder, men det er ikke en gift, sier hun.

Kaloritett julemiddag

Elander understreker at han ikke vil ta fra nordmenn julekosen.

BARE FOR DE STORE? Ja, mener treneren. Nei, mener ernæringsfysiologen.
BARE FOR DE STORE? Ja, mener treneren. Nei, mener ernæringsfysiologen. Foto: Gorm Kallestad / Scanpix

– Nei, jeg skal ikke være så slem. Vi skal kose oss. Det er ikke én julemiddag som ødelegger, men alle kveldene og middagene før jul, sier Elander som tar til orde for at den tradisjonelle julemiddagen skal være forbeholdt ungdom og voksne.

– Ribbe, medisterkaker og pinnekjøtt er veldig kaloritett mat, det er ikke noe barn har godt av. Det finnes sunne alternativer. Frem til 12-årsalderen bør barna få julemiddag som er mindre kaloritett og heller rik på proteiner. Kalkun, for eksempel, sier Elander.

Dette reagerer ernæringsfysiologen på.

– Det høres rart ut. Klart at ribbe og pinnekjøtt er fett kjøtt, men julemiddagen består også av grønnsaker og poteter. Jeg kan ikke se at det er noen vitenskapelig basis for å si at barn ikke skal spise det, sier ernæringsfysiologen.

Men hun er enig i at det er sunnere å spise kalkun enn svin og lam.

– Det kan man gjerne gjøre. Men middag med ribbe eller pinnekjøtt et par ganger i julen er helt uproblematisk, sier hun.

Samtidig peker hun på at spesielt små barn ofte har bedre sult- og metthetsregulering enn voksne.

– De tenker ikke som voksne kanskje gjør, at nå må jeg spise tre porsjoner fordi det er julaften.

– Ikke verre enn pizza

Eskerud mener heller ikke det er nødvendig å vente med julematen til julaften.

– Julemat er vanlig mat og det går fint an å spise julemat på en litt sunnere måte før jul. Det er selvsagt ikke smart å spise overdådige middager med ribbe, medisterkake, pølse og saus hele førjulstiden, men litt skinkestek eller julepølse, poteter, surkål og sjysaus kan være en ok middag. Det er ikke så stor forskjell på det og en vanlig norsk søndagsmiddag, som for eksempel kjøttkaker, sier Eskerud.

Hun mener det handler mest om hvor mye man spiser og hva som er alternativet.

– Hvis du sammenligner en ribbemiddag med surkål, rosenkål og tilbehør med å spise take away pizza til middag før jul, så vil ribbemiddagen antakelig være sunnere. Man må heller ikke spise absolutt alt fettet på ribba, understreker hun.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook