Ønsker eget katalogsvindel-politi: 
– Norge tar ikke svindelen på alvor

Sverige har opplevd nedgang i katalogsvindelsaker etter de opprettet en egen politienhet som spesifikt etterforsker slike saker.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mens Sverige har en egen enhet som bekjemper katalogsvindel, opplever mange norske bedrifter at anmeldelser henlegges.

Marita Mørch er daglig leder ved Panduro Hobby i Trondheim. En fredag ettermiddag for noen måneder siden, ringte telefonen til Panduro Hobby i Trondheim. I den andre enden var det en selger fra det nå politietterforskede katalogselskapet 1801 Nummeropplysninga.

En av medarbeidere trykket på en epost-lenke, uvitende om at hun bestilte en tjeneste som kostet penger.

– Det er svindel, mener daglig leder Marita Mørch.

Medarbeideren hennes er en av mange TV 2 har snakket med som opplever seg lurt til å inngå en avtale om oppføring i nettkatalogen nummeropplysninga.no

– Jeg forstår ikke hvordan de som jobber der har klart å sove om natta, sier Mørch.

Forrige søndag ble de to lederne av selskapet 1801 Nummeropplysninga pågrepet, og siktet for grovt bedrageri.

GROVT BEDRAGERI Her blir en av lederne i katalogseskapet 1801 pågrepet. Han er nå siktet for grovt bedrageri.
GROVT BEDRAGERI Her blir en av lederne i katalogseskapet 1801 pågrepet. Han er nå siktet for grovt bedrageri. Foto: TV 2

I fengslingsmøte tirsdag kom det fram at politiet har funnet 330.000 kroner i kontanter hjemme hos styreleder Jonas Voldhagen Myrvold (30).

I løpet av en kort periode i sommer skal han ha overført nær 3,7 millioner kroner fra 1801 Nummeropplysningas konto til sin egen personlige konto.

Anmeldelsen ble først henlagt

Over 50 bedrifter har anmeldt katalogselskapet for svindel, ifølge Trøndelag politidistrikt.

Falsk lege svindlet MS-syke Julie (27) for 133.000 kroner

Panduro Hobby er én av dem.

– Jeg gikk til politiet og anmeldte selskapet, sier daglig leder Mørch.

I en undersøkelse hovedorganisasjonen Virke nylig har utført kommer det fram at kun fire prosent av de som har opplevd svindelforsøk fra katalogselskaper velger å anmelde forholdet.

– Bedragerne lever godt på at bedrifter ikke anmelder dem, mener Mørch.

Flere som har svart på undersøkelsen oppgir at årsaken til at de ikke anmelder er at de ikke har tillit til at politiet etterforsker slike saker.

– De fleste anmeldelsene blir henlagt. Jeg har selv levert en anmeldelse på vegne av et medlem, og fikk høre av politiet at det ikke var noen vits. Anmeldelsen ville mest sannsynligvis bli henlagt uansett, sier sikkerhetsrådgiver Thor Martin Bjerke.

Politiet henla først anmeldelsen fra Panduro Hobby. Nå har bedriftens historie blitt en viktig del av politiets etterforskning.

Etterspør eget bedragerisenter

Hovedorganisasjonen Virke har sendt brev til Riksadvokaten der de ber om at

Norge oppretter et eget bedragerisenter, slik Sverige gjorde i 2014.

Brevet ble sendt samme uke som TV 2s avsløringer om 1801 Nummeropplysninga ble publisert.

Her blir «katalog-haiene» pågrepet

– Vi ser nå antydninger til at kriminaliteten er langt mer organisert og truende enn tidligere. Mye tyder på internasjonale samarbeid og tette bånd mellom ulike kriminelle miljøer i Norge, sier Bjerke.

Han har jobbet med katalogsvindel i 15 år, og ser en urovekkende utvikling av slik økonomisk kriminalitet i Norge.

– Kataloghaiene opererer i gråsoner av hva som er lovlig, og de skifter ofte selskapsstruktur. Aktiviteten har et stort omfang, og vi klarer bare å ta toppen av isfjellet.

Internasjonale forgreininger

TV 2 har i flere måneder undersøkt den norske katalogbransjen, og har gjennom researcharbeidet avdekket tette bånd mellom norske og internasjonale kataloghaier. Mange av dem holder til i Sverige.

Virke har samme oppfatning som TV 2.

– Hjemmesider og tilbud fra svenske selskaper har fått et mer profesjonelt norsk utseende. Språkbruken er også tydelig fornorsket. Aktørene synes å utnytte at det er lite samarbeid mellom norsk og svensk politi på dette området.

Svensk politi har fått oversendt enkelte anmeldelser fra Norge, men de blir sjelden etterforsket.

– Vi har mottatt anmeldelser fra Norge, men de havner nederst i bunken. Vi må prioritere anmeldelsene som kommer fra svenske bedrifter først, sier etterforskningsleder Jon Olsson ved Sveriges nasjonale bedragerisenter.

Måtte ta grep i Sverige

Hvert eneste år svindles det for 1,5 milliarder svenske kroner fra katalogbransjen i Sverige. Som en reaksjon på en økende tendens av økonomisk kriminalitet, etablerte svensk politi et eget bedragerisenter i 2014.

Tusenvis føler seg lurt av kataloghaiene

Senteret har 10 til 15 etterforskere som til enhver tid har som oppgave å samordne, forebygge og utvikle metoder som skal sørge for at politiet avslører nettverk av organiserte kriminelle nettverk lettere enn før.

– Det handler om 11.000 til 13.000 anmeldelser hvert år, sier den svenske etterforskeren Jon Olsson.

Før hadde ikke svensk politi, ett eget system som samordnet informasjon fra de ulike politidistriktene i landet.

– Vi hadde 21 politimyndigheter og 21 ulike systemer som håndterte anmeldelsene som kom inn. Politiet i Stockholm fikk derfor ikke vite at det hadde kommet inn en bedragerisak i Uppsala. Det var behov for et samlet nasjonalt grep for å hemme utviklingen av katalogsvindelen, sier Olsson.

– Omfanget er katastrofalt

Nå samles all datainformasjon og alle anmeldelser ett sted. Det har hjulpet svensk politi med å få oversikt over omfanget av katalogsvindelen, og til å avdekke organiserte kriminelle nettverk.

– I Sverige har vi lyktes med å få ned antallet lovbrudd. Men slutter vi å utrede denne svindelen, så vil omfanget øke igjen, sier Olsson.

Svensk politi ser at problemet øker i naboland, som i Norge.

– Nå ser vi at svenske aktører opererer fra Norge i stedet. Vi skulle gjerne ha samarbeidet mer med Norge, for internasjonalt er dette problemet katastrofalt stort. Og det er umulig for Sverige å bekjempe dette alene.

– Hva driver aktørene til å svindle på denne måten?

– Penger, gjerrighet. Det er lettjente penger, og det er uvanlig at de blir tatt av politiet. Og blir du det, så er straffen veldig lav.

Trond får opp mot 80 telefoner hver dag på grunn av Microsoft-svindlere

– Norge tar ikke svindelen på alvor

Sikkerhetsrådgiver Bjerke tror utviklingen i Norge bare kan stoppes ved å gjøre det samme som det Sverige har gjort.

– Norske myndigheter tar ikke katalogsvindelen på alvor, og jeg ser ingen forebyggingsarbeid fra politiets side. Ved å sentralisere denne type bedragerier vil man raskere kunne se sammenhenger, og stoppe virksomheten som næringslivet og samfunnet taper mye penger på.

Politidirektoratet (POD) avviser at de henlegger anmeldelsene som kommer inn på automatikk.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook