Rema 1000 tilbyr bilforsikring:

Vil logge bilturene dine

PREMIERER FORSIKTIGE SJÅFØRER: For første gang kan forsikringskunder få lavere premie om de lar forsikringsselskapet overvåke kjørestilen. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
PREMIERER FORSIKTIGE SJÅFØRER: For første gang kan forsikringskunder få lavere premie om de lar forsikringsselskapet overvåke kjørestilen. Foto: Berit Roald / NTB scanpix Foto: Roald, Berit
Forsikringselskapet vil belønne sjåfører som kjører forsiktig og unngår kjøring om natten.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er dagligvaregiganten Rema 1000 som tilbyr bilforsikring med produktet «kjør smart». En elektronisk enhet som kobles til bilens datasystem registrerer kjøremønsteret ditt.

Data om akselerasjon, bremsing, hastighet og tidspunkt på døgnet sendes via blåtann til eierens mobiltelefon, som omsetter dataene til en poengsum basert på hvor forsiktig man kjører.

Dataene overføres til forsikringsselskapet. Kjører du fort og om natten, vil du få lavere score enn om du kjører forsiktig på dagtid. Forsiktige bilførere belønnes med 15 prosent rabatt på premien.

Kjør smart-appen er utviklet av det amerikanske teknologiselskapet Dash. Dash og Rema opplyser at de ikke følger med på hvor man har kjørt. GPS-data vil kun lagres i appen for å vise kjøreturene og hvor man har parkert. Dataene vil ikke bli brukt i forsikringsoppgjør, opplyser Rema Forsikring.

Datatilsynet passer på

Avdelingsdirektør Kim Ellertsen i Datatilsynet sier at selskapet har fått konsesjon til å samle inn dataene under forutsetning av at det skjer på frivillig basis fra kundens side og at dataene ikke lagres lenger enn nødvendig.

– Vi har ut fra søknaden kommet til at dataene ikke kan lagres i mer enn ett år og tre måneder, sier Ellertsen til TV 2.

Han understreker at det er stor forskjell på data om hvordan bilen har det under kjøreturen og hvor ferden har gått.

– Logging av hvor man faktisk har vært er av særlig beskyttelsesverdig interesse, sier Ellertsen.

Skeptisk

Rema opplyser at de ikke lagrer GPS-data fra kjøreturene. Svein Johan Knapskog, professor emeritus i informasjonssikkerhet ved NTNU, ville likevel ikke gått inn på en slik forsikringsavtale.

– Det er tusen grunner til å være skeptisk til en slik avtale. Det er ikke et balansert forhold mellom kunde og selskap. Kunden har for få kontrollmuligheter, sier Knapskog til TV 2.

Han viser til at man som kunde har liten kontroll med hva selskapet gjør med dataene og hvordan de lagres.

– Det er også uklart hva som skjer om man oppdager et brudd på avtalen, at opplysningene for eksempel selges eller brukes til statistiske formål uten å være tilstrekkelig anonymisert, sier professoren, som også holder seg unna Gmail og Facebook.

– Google samler systematisk inn data og sier de ikke skal misbruke det, men de bruker det jo til å lage profiler på folk og sende ut tilpasset reklame.

Lover at dataene er trygge

Det er Storebrand som står bak produktene som selges gjennom Rema Forsikring. Rema argumenterer med at systemet er bra både for lommeboka, miljøet og trafikksikkerheten.

NYVINNING: Pia Almvang i Rema Forsikring vil sjekke hvordan kundene kjører. Foto: Rema 1000
NYVINNING: Pia Almvang i Rema Forsikring vil sjekke hvordan kundene kjører. Foto: Rema 1000

– Rema Forsikring vet ikke hvor kunden er eller hvor kunden kjører. Og selv om vi måler hastigheten, så vet vi ikke om kunden overholder fartsgrensen eller ikke. Dataene vi får inn vil aldri bli brukt i forbindelse med skadeoppgjør, skriver administrerende direktør Pia Almvang i Rema Forsikring i en epost til TV 2.

Almvang understreker at datalagring er nøye regulert i avtalen mellom Dash som databehandler, Storebrand som forsikringsgiver og Rema som formidler av forsikringen. Ingen data lagres i USA, men hos europeiske datalagringsleverandører som er valgt ut i samråd med norske myndigheter.

Kunden kan velge å skru av GPS-data i appen om man ikke ønsker å logge hvor man har vært.

– Ingen ansatte i Rema forsikring eller Storebrand har tilgang til GPS-dataene, og har verken behov eller mulighet til å vite hvor kundene kjører. Kundene kan være trygge på at ikke dataene misbrukes eller selges videre, skriver Almvang.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook