Helsekostbutikker avslørt: – Gir livsfarlige råd

UFARLIG I SEG SELV: Ginko Biloba og Ginseng fås kjøpt i helsekostbutikker, og er helt ufarlige alene. Sammen med sterke medisiner kan det derimot gå veldig galt.
UFARLIG I SEG SELV: Ginko Biloba og Ginseng fås kjøpt i helsekostbutikker, og er helt ufarlige alene. Sammen med sterke medisiner kan det derimot gå veldig galt.
En tredel av butikkene henviste ikke pasienter på sterke medisiner til lege – solgte kosttilskudd som kan gi livsfarlige interaksjoner.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Helsekontrollen har undersøkt hvilke råd helsekostbutikkene Life og Sunkost gir til kunder som går på faste medisiner.

Ved hjelp av skjult kamera og to testpersoner har de sjekket 14 forskjellige butikker.

Begge testpersonene går på Albyl E, en svært vanlig blodfortynnende medisin blant norske hjertepasienter. I følge Legemiddelverket kan noen kosttilskudd – som Ginko Biloba og Ginseng – påvirke effekten av medisinen.

I verste fall kan dette være dødelig.

– I likhet med Albyl E har også Ginko Biloba og Ginseng en blodfortynnende effekt, og dermed får du to medisiner som virker blodfortynnende. Da kan en veldig alvorlig konsekvens for pasienten være hjerneslag, forteller lege Elisabeth Holmboe Eggen.

Ginko Biloba og Ginseng er i seg selv ufarlige, men kan gi svært alvorlige interaksjoner med flere typer medisiner.

– Butikkenes ansvar å advare kunden

Medisinsk fagsjef ved Legemiddelverket, Steinar Madsen, er ikke i tvil om hva butikkene skal råde kunder på sterke medisiner til å gjøre:

– Fasitsvaret her er at man må rådføre seg med legen sin først, fastslår han.

IKKE GODT NOK: lege Elisabeth Holmboe Eggen og fagsjef i Legemiddelverket Steinar Madsen er ikke fornøyde med butikkenes rådgivning. Foto: Anette Westergård
IKKE GODT NOK: lege Elisabeth Holmboe Eggen og fagsjef i Legemiddelverket Steinar Madsen er ikke fornøyde med butikkenes rådgivning. Foto: Anette Westergård

Han er ikke i tvil om at dette er butikkenes ansvar, og at de bør ha gode rutiner som forhindrer at slikt skjer.

Testperson: – Jeg ble nesten lei meg

Til sammen ble 14 butikker fra kjedene Sunkost og Life sjekket. Syv fra Sunkost, og syv fra Life. Disse er Norges to ledende helsekostforretninger med over 200 butikker over hele landet.

Testperson Bernhard Rudjord ble nylig utsatt for et stort hjerteinfarkt, og synes det var skremmende at han fikk kjøpt kosttilskudd som i verste fall kan være livsfarlig for ham.

SKREMMENDE: Testperson Bernhard Rudjord synes det var skremmende at Helsekostbutikkene ga ham livsfarlige råd. Foto: Anette Westergård
SKREMMENDE: Testperson Bernhard Rudjord synes det var skremmende at Helsekostbutikkene ga ham livsfarlige råd. Foto: Anette Westergård

– Jeg gikk ut derfra og var nesten litt lei meg. Dette kan jo være farlig for meg, sier han.

Fagsjef Madsen er heller ikke imponert over resultatene.

– Dette er ikke tilfredsstillende. Du kan si at to tredeler bestod testen, og en tredjedel bestod den ikke. Her bør begge kjedene se gjennom rutinene sine, slik at bransjen hever kvalitetsnivået sitt, mener han.

Nesten halvparten av Lifes butikker ga feil informasjon

Life kom dårligst ut i Helsekontrollens undersøkelse, og tre av de syv butikkene – nesten halvparten – advarte ikke kundene sine mot kjøp av kosttilskuddene.

SVÆRT ALVORLIG: Life Academy Manager Maria Hernandez mener at resultatene fra testen ikke er akseptable. Foto: Anette Westergård
SVÆRT ALVORLIG: Life Academy Manager Maria Hernandez mener at resultatene fra testen ikke er akseptable. Foto: Anette Westergård

Life Academy Manager Maria Hernandez ser svært alvorlig på saken.

– Dette er utrolig alvorlig. Vi ser at vi må gjøre endringer her, og har allerede tatt en beslutning om å endre på opplæringen vår, slik at absolutt alle får dette viktige budskapet, sier hun.

Hun mener ikke at butikkene virker mer opptatt av å selge enn av kundenes sikkerhet.

– Her er det rutinen som er problemet. Dette er ikke akseptabelt, og det må forandres på med en gang. Dette skal ikke skje, sier hun.

Life forteller at de nå vil forsterke rutinene sine med nye tiltak, for å forhindre at dette skjer igjen.

Innfører nytt varslingssystem etter avsløringene

Resultatene viste at Sunkost gjorde det litt bedre, men fortsatt var det to av syv Sunkostbutikker som valgte å selge produktene – selv om de hadde kjennskap til kundenes medisiner.

Markedsdirektør i Sunkost, Randi Ditlev-Simonsen, mener at Sunkost har helt klare rutiner på at man skal informere kundene om mulige interaksjoner, og anbefale dem å kontakte lege.

– Dette har vært et beklagelig avvik i våre rutiner, sier hun.

Etter Helsekontrollens avsløringer velger de denne uken å innføre ett nytt varslingssystem på kassa, som skal hjelpe de ansatte i slike tilfeller.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook