Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Er du klar for å bli plukket opp hjemme av en buss uten sjåfør?

Regjeringen vil nå tillate førerløse busser, og foreslår å endre dagens lovverk slik at busser uten sjåfør kan tas i bruk allerede i 2017.

– Dagens lovverk sier at du skal ha en sjåfør som har kontroll over kjøretøyet, men regjeringen jobber nå med å endre lovverket, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

– Når kan vi se førerløse busser på norske veier?

– Jeg håper vi kan ha på plass et nytt lovverk og gjøre dette kommersielt allerede neste år.

På busstur uten bussjåfør
Torsdag kunne Solvik-Olsen være med på en historisk busstur i Lørenskog i Akershus. For første gang på norske veier var samferdselsministeren med som passasjer på en førerløs buss.

Bussen skal du kunne bestille med en app, så kommer bussen og henter deg hjemme og slipper deg av for eksempel ved et kollektivknutepunkt.

Fakta om førerløs buss:

  • For å lage en selvkjørende rute programmeres ruten inn i bussens kontrollsenter. Bussen kjører opp løypen en gang og husker den deretter selv.
  • Laser- og kamerabaserte sensorer vil fange opp hindringer, og sørge for at bussen stopper.
  • Bussen har plass til 12 passasjerer.
  • Bussen kan kjøre opptil 40 km/t.
  • Bussene overvåkes via GPS og med en laser- og kamerabaserte sensorer som har en rekkevidde på 40 meter.
  • Kostnad pr buss: Ca. 200.000 - 220.000 Euro.
  • I Norge samarbeider Ruter, Flytoget, Telenor, Acando og NHO Transport om å å innføre førerløse busser.

– I dag er kollektivtrafikken et kjempekompromiss. Den starter som regel fra et sted du ikke er og går til et sted du ikke skal. Denne løsningen gjør at man slipper å være på en buss med 60 andre passasjerer, for så å komme dit som er kompromisset for de 60, sier administrerende direktør Bernt Reitan Jenssen i Ruter.

I tillegg til kollektivselskapet Ruter er Telenor og Flytoget drivmotoren bak prosjektet i Norge.

– Se for deg en minibuss som kan plukke deg opp utenfor døren, enten hjemme eller på arbeidsplassen, ta deg med til Flytoget og deretter ut i verden, sier kommersiell direktør for Flytoget, Emil Eike.
Tror på en kollektivandel på 90 prosent

Eike mener førerløse busser vil øke kollektivandelen betraktelig på bekostning av privatbilen.

– I 1998 ga de folkevalgte et løfte om at halvparten som skulle til Oslo lufthavn Gardermoen skulle reise kollektivt. I dag er kollektivandelen nesten 70 prosent. Flytoget har en ambisjon om å bidra til å nå 90 prosent innen 2030.

Den førerløse bussen skal nå på Norgesturné. Etter Lørenskog skal bussen vises frem på arrangementer i syv byer denne høsten: Oslo, Kongsberg, Stavanger, Trondheim, Hønefoss, Gjøvik og Bergen.