tv 2s vannflaske-STUNT:

Så lett lar du deg lure – solgte vanlig flaskevann for 99 kroner

Helsekontrollen-programleder Marte Spurkland bruker alle triks i boka for å avdekke hvordan en kynisk bransje tjener penger på deg.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Med hele Norges glamourdronning Dorthe Skappel (53) poserende med en stilren glassflaske med det urnorske navnet «Fonn», reklameres det for et antialdringsprodukt med dokumentert effekt.

Med sitron

Det sitroninfiserte, vitaminrike vannet fra den norske fjellheimen skal redusere produksjonen av frie radikaler som er ansvarlig for aldrende hud og hudskader, og vil på denne måten føre til at huden holdes ung, glødende og vakker. Slik som hele Norges glamourdronning Dorthe.

Sannheten er at flasken kun inneholder helt vanlig springvann med litt sitron.

Vidunderproduktet er et stunt i det nye TV 2-programmet «Helsekontrollen», og programleder Marte Spurkland vil med dette vise hvordan bransjen jobber for å tjene gode penger på noe du kunne laget selv nærmest gratis.

Det prisvinnende reklamebyrået TRY har stått for utviklingen og designet av produktet, og i forrige uke sto Spurkland på stand på et kjøpesenter i Oslo og solgte sitronvann for 99 kroner per flaske.

– Det kjentes deilig å stå der og selge flasker med lettkjøpt lykke. Vi tok helt vanlig vann med sitron, ga det en pen innpakning og brukte trendy salgsargumenteter som rent, naturlig, vitaminboost, antialdrende. Og det virket! Nå har vi selv vært mirakelkurselgere - det gir oss nyttig erfaring når vi skal ut og møte de som selger mirakelkurer på alvor, sier Marte Spurkland.

REKLAME: Denne reklameplakaten ble laget for å bygge opp under merkevaren. Foto: TV 2
REKLAME: Denne reklameplakaten ble laget for å bygge opp under merkevaren. Foto: TV 2
PÅ STAND: Flaskevannet ble solgt i Oslo sist uke, og det var ikke noe problem å få solgt flaskene til 99 kroner. Foto: TV 2
PÅ STAND: Flaskevannet ble solgt i Oslo sist uke, og det var ikke noe problem å få solgt flaskene til 99 kroner. Foto: TV 2

For kundene ble det et sjokk da det viste seg at det hele var en bløff.

– Det ser veldig bra ut, og når man får høre om alle helsegevinstene så er det lett å tro på det. Folk bruker veldig mye penger på å få en bra helsegevinst uten å egentlig tenke. Folk er lettlurte, sier en av kundene.

SE MER PÅ PROGRAMMET HELSEKONTROLLEN ONSDAG 24. AUGUST!

Nytt program

«Helsekontrollen», som har premiere på TV 2 onsdag 24. august klokken 20, skal ta for seg hvilke produkter som prøver å lure deg til å betale ekstra for håpet om skjønnhet og bedre helse.

I tillegg har redaksjonen gått inn på utsatte avdelinger på norske sykehus for å ta stikkprøver av hvor ofte det gjøres rent.

Alle kundene som betalte for sitronvannet fikk refundert pengene sine, i motsetning til hvordan det oftest er i en mer eller mindre kynisk helseindustri.