flere svenske byer herjet av bilbranner:

Slik skal svensk politi stanse bilbrannene

NORRKÖPING: 19 biler ble totalskadd i en brann i Norrköping i forrige uke. Vitner så fire menn komme ut av en lys bil og tenne på. Foto: TV 4
NORRKÖPING: 19 biler ble totalskadd i en brann i Norrköping i forrige uke. Vitner så fire menn komme ut av en lys bil og tenne på. Foto: TV 4
Søndag kveld brant biler både i Malmö, i Olofström og i København.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Søndag kveld brant fem biler i Professorsgatan i Malmö. Natt til søndaag og tidlig mandag morgen brant biler i Olofström sør i Sverige. Alle brannene antas å være påsatt, skriver Expressen.

Også i København ble det for andre natt på rad satt fyr på flere biler. Natt til søndag ble mer enn ti biler påtent i området fra Christianshavn og mot sentrum. Natt til mandag var det to tilsvarende forhold, sier vaktsjef Michael Andersen ved Københavns politi til Berlingske.

Bølge av bilbranner

Siden begynnelsen av juli har en rekke svenske byer vært herjet av bilbranner. Et titalls biler er blitt påtent i Stockholm, Uppsala, Malmö, Göteborg, Linköping, Lund og andre steder. Dansk og svensk politi er i dialog om hendelsene.

Mats Karlsson fra Malmö-politiet forteller til Expressen at politiet har tatt i bruk politihelikopter og drone for å få bukt med bilbrannene.

– Det var første gang noen sinne i Sverige at dronen ble brukt i skarp operativ drift, sier Mats Karlsson.

Malmö-politiet har de siste dagene pågrepet tre personer i forbindelse med brannene. Ifølge politiet har også antallet branner gått ned.

Vet lite om gjerningsmennene

Men stadige bilbranner i en flere byer forteller at problemet stikker dypt. Politiet vet lite om de som tenner på, sier Fafo-forsker Anne Britt Djuve.

– Men vi ser at det i stor grad har skjedd i bydeler og byer i Sverige hvor det er en opphopning av fattige og arbeidsledige mennesker og hvor det bor mange innvandrere. I hvilken grad det er innvandrere som har begått disse handlingene, vet vi heller ikke. Vi har en kunnskap fra andre deler av verden at kombinasjonen av mange fattige og mange arbeidsledige og også en etnisk komponent kan være eksplosiv, sier Djuve til TV 2 Nyhetskanalen mandag morgen.

Forsikringssvindel

Emanouel Ivanovitch har imidlertid en enkel forklaring på bilbrannene. Han er tidligere kriminell og satte selv fyr på biler. Nå jobber han med å få eks-kriminelle tilbake i samfunnet.

I en kronikk i Expressen skriver Ivanovitch at penger var den enkle grunnen til at han tente på biler.

VET LITE OM HVEM SOM STÅR BAK: Fafo-forsker Anne Britt Djuve sier bilbrannene handler mer om sosial ulikhet enn om etnisk bakgrunn. Ofte skjer brannene i bydeler og byer hvor det bor folk med sosiale problemer. Foto: TV 2
VET LITE OM HVEM SOM STÅR BAK: Fafo-forsker Anne Britt Djuve sier bilbrannene handler mer om sosial ulikhet enn om etnisk bakgrunn. Ofte skjer brannene i bydeler og byer hvor det bor folk med sosiale problemer. Foto: TV 2

– Folk tror kanskje at det handler om tilfeldig utvalgte biler når de tennes på i forstedene. Slik er det ikke. Det var ikke slik for meg, i alle fall, og jeg tror ikke det skiller seg så mye fra dagens ungdommer. Den som betalte meg for å tenne på en bil var bilens eier, som ville ha ut penger fra forsikringsselskapet. Pengene jeg fikk for å tenne på var motivet for forbrytelsen, ikke noe annet, skriver han, og beskriver hvordan folk i hans område i Södertälje hadde det vanskelig økonomisk.

– En mamma tjener 5000 i måneden. Kommer det en person til en ung kar som sier «du får 5000 for to biler», så er det klart man gjør det.

Samfunnsproblem

Bilbrannene er et problem som politiet ikke kan løse alene, sier Mats Karlsson. Hele samfunnet må jobbe for å få bukt med problemet. Om politiet var den eneste aktøren som skulle forebygge kriminalitet, ville det føre til et urimelig høyt antall patruljer i gatene.

– Da får vi et overvåkningssamfunn som jeg ikke ville følt meg bekvem i, sier Karlsson til Expressen.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook