UNDERSØKES: Vingedelen skal stamme fra det savnede flyet. Her undersøkes den hos Australias flyhavarikommisjon i Canberra. (Foto: Reuters) 
UNDERSØKES: Vingedelen skal stamme fra det savnede flyet. Her undersøkes den hos Australias flyhavarikommisjon i Canberra. (Foto: Reuters)  Foto: Handout

239 omkom – var i ferd med å gi opp søket:

Nå har de trolig funnet vingedel fra mysterieflyet som styrtet

En stor del av vingen fra savnede Malaysian Airlines flight MH370 skal være funnet på Afrikas østkyst.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Australias transportminister forteller at funnet ble gjort i slutten av juni på Pemba-øya, som tilhører Tanzania. Det skriver CNN.

Den aktuelle delen skal stamme fra den ytterste vingeflappen til Boeing 777-maskinen. Den er sendt til Australias flyhavarikommisjon.

– Ekspertene våre vil fortsette å analysere delen for å finne ut så mye som mulig om den, sier Darren Chester, Australias transportminister.

Ministeren mener det er «svært sannsynlig» at vrakdelen stammer fra det savnede Malaysia Airlines-flyet som forsvant over Indiahavet 8. mars 2014.

Flyet, som hadde 239 personer om bord, var på vei fra Kuala Lumpur til Beijing da det forsvant fra radaren over Indiahavet.

Var i ferd med å gi opp

Det har blitt gjort flere vrakfunn langs Afrikas østkyst, blant annet utenfor øya Reunion ved Madagaskar, i Mozambique, Mauritius og Sør-Afrika, skriver CNN.

Én av vrakdelene tilhører med sikkerhet MH370, mens de fire andre «med stor sikkerhet» tilhører det savnede flyet, opplyser australske myndigheter.

Svaret på hva som har skjedd med flyet får vi neppe før de svarte boksene blir funnet. Imidlertid gir det siste vrakfunnet nytt håp til pårørende.

For åtte dager siden kom nyheten om at myndighetene i Malaysia, Kina og Australia er i ferd med å avslutte søket etter MH370. Den eneste forutsetningen for å fortsette, var at det ble gjort betydningsfulle funn.

400 mil unna

Så langt har letingen etter flyet kostet mer enn 1,1 milliard kroner. Et område på størrelse med Hellas har blitt gjennomsøkt i Indiahavet.

21. juli uttalte Paul Kennedy, mannen som har ledet undervannssøket etter flyet, at de trolig har søkt på feil sted hele tiden. Ingeniørene tror at flyet han ha glidefløyet i mange mil før det traff havoverflaten.

I praksis betyr det at etterforskerne mener at noen fløy flyet helt til det siste. En dyktig pilot kan glidefly i nærmere 20 mil selv om maskinen er tom er drivstoff.

– Hvis flyet var bemannet, kan det ha glideflydd lenge. I praksis kan det ha fløyet ut av søkeområdet vårt, sa Kennedy til Reuters.

Funnene som gjøres ved Afrikas østkyst ligger om lag 400 mil vest for søkeområdet.

Her er teoriene

Det verserer flere teorier om hva som skjedde med MH370. Det siste pilotene sa til flygelederne var «Good night, Malaysian three seven zero».

Hemmeligstemplede dokumenter fra malaysisk politi viser at piloten om bord på det savnede Malaysia Airlines flight 370 kan ha styrtet flyet med vilje. En måned før styrten, fløy han en mistenkelig rute i sin perosnlige flysimulator.

Ruteflypilot Ewan Wilson, som deltok i bokprosjektet «Good Night Malaysia 370: The Truth Behind the Loss of Flight 370», mener det ikke er noen annen mulighet enn at flyet ble styrtet med vilje.

Andre teorier er at flyet kan blitt kapret, at det var et kraftig trykkfall om bord eller at en brann brøt ut om bord i flyet.