IKKE AKKURAT DREAMLINER: Carpat Airs Fokker 100 betjener Norwegian-ruten Marit Berntsen har kjøpt billett til. Flymaskinen på bildet, som fortsatt er i tjeneste for det rumenske selskapet, tok av første gang samme året som kong Olav døde. Foto: Carpat Air/privat
IKKE AKKURAT DREAMLINER: Carpat Airs Fokker 100 betjener Norwegian-ruten Marit Berntsen har kjøpt billett til. Flymaskinen på bildet, som fortsatt er i tjeneste for det rumenske selskapet, tok av første gang samme året som kong Olav døde. Foto: Carpat Air/privat

Marit (31) bestilte Norwegian-billett – får gammelt rumensk fly og mindre bagasje

Marit Berntsen og vennegjengen lurer på om de må droppe hele turen til Stavanger etter at Norwegian plutselig endret betingelsene for reisen.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Jeg føler jeg er blitt lurt, sier Marit Berntsen (31) til TV 2.

Hun skal på tur til Stavanger med venner neste helg og har kjøpt billett hos Norwegian.

Onsdag fikk hun en sms fra Norwegian om at selskapets flight DY544 fra Oslo til Stavanger 8. juli blir betjent av en Fokker 100-maskin fra selskapet Carpat Air.

– Vær oppmerksom på at du kan ta med 6 kg håndbagasje (ett kolli). To 20 kg innsjekket bagasje er tilgjengelig mot et gebyr på LowFare-billetter (inkludert på Flex-billetter), heter det i meldingen.

40 prosent mindre bagasje

På Norwegians nettsider står det at 10 kg håndbagasje er inkludert i LowFare, LowFare+ og Premium-billetter. Flex- og PremiumFlex-kunder kan ta med seg 15 kg håndbagasje.

Marit og vennene har ikke tenkt å ta reise med innsjekket bagasje. At hun får beskjed ni dager før avreise om at hun bare kan ta med seg seks kilo håndbagasje i stedet for ti, er mildt sagt ubeleilig.

– Det er dumt at 40 prosent av bagasjen må ligge igjen hjemme, sier Marit.

– Jeg skal ha med turutstyr og sengetøy og skal kanskje handle litt, så dette tror jeg skaper trøbbel for de fleste som tar seg en helgetur, sier hun.

SEKS KILO BAGASJE: Dette er beskjeden Marit fikk fra Norwegian.
SEKS KILO BAGASJE: Dette er beskjeden Marit fikk fra Norwegian.

Norwegian tilbyr seg å refundere billettene om passasjerene ikke vil benytte seg av tilbudet. Marit har undersøkt prisene hos SAS, men billettene koster mer når man bestiller kort tid før avreise. Hun ble heller ikke imponert over hjelpen hun fikk da hun kontaktet Norwegians kundeservice.

– Der ble jeg avvist og fikk beskjed om at slik er reglene og de kunne ikke hjelpe meg. Vi har snakket om å droppe hele turen. Vi skal bare være borte fra fredag til søndag, så å ta buss eller tog vil ta for lang tid.

Mangler flygere

Presseansvarlig Daniel Kirchhoff hos Norwegian skriver i en epost til TV 2 onsdag kveld at selskapet ikke har nok piloter i en periode utover sommeren.

– Derfor har vi leiet inn fly fra andre europeiske operatører. Dette dreier seg blant annet om fly av typen Fokker 100. Flyet er mindre enn våre Boeing 737-800, og derfor må passasjerene også ha med seg litt mindre håndbagasje. Vi beklager situasjonen overfor de berørte passasjerer, skriver Kirchhoff.

Norwegian markedsfører seg som et selskap med en av verdens yngste og mest miljøvennlige flåter med flymaskiner. Snittalderen på flyene er på 3,6 år, hevder selskapet.

Det samme kan knapt sies om de «europeiske operatørene» Norwegian har alliert seg med for å få unna sommertrafikken. Carpat Air, som betjener ruten Marit har booket seg inn på, er basert i Romania.

KLARE REGLER: Norwegian opplyser selv at ti kilo håndbagasje er tillatt. Skjermdump/Norwegian.no
KLARE REGLER: Norwegian opplyser selv at ti kilo håndbagasje er tillatt. Skjermdump/Norwegian.no

Selskapet har tre Fokker 100-maskiner. Et av flyene, med registreringsnummer YR-FKA, fløy første gang 31. mai 1991 og er dermed vel 25 år gammelt, ifølge nettstedet planespotters.net.

Et annet av Carpat Airs Fokker 100-fly, YR-FZA, er over 24 år gammelt.

Denim Air

Hvor mange av Norwegians passasjerer som skal fraktes rundt i gamle rumenske fly i sommer, kan ikke Daniel Kirchhoff svare på. Det som er klart, er at norsk innenrikstrafikk blir berørt.

Aftenposten skrev forleden at Norwegian-passasjerer som skal mellom Oslo og Trondheim i sommer, kan bli fløyet av det nederlandske selskapet Denim air og deres velbrukte Fokker-maskiner. Ruter mellom Oslo og Bergen vil betjenes av det tyske selskapet Avantair.

– Vi forstår hvis folk er ergerlige over at de ikke kommer til å fly med våre fly, og derfor har vi også tilbudt at man kan få pengene tilbake hvis man likevel ikke ønsker å reise, skriver Daniel Kirchhoff i eposten til TV 2.

Marit Berntsen har ingen ting imot å reise med Carpat Air og deres Fokker-maskin. Men hun synes ikke det er greit at hun blir avspist med seks kilo bagasje.

– En ting er at de bytter flyselskap, men å endre vilkårene litt mer enn en uke før vi skal reise er dårlig, mener hun.

OPPDATERT: Norwegian skriver i en mail til TV 2 torsdag ettermiddag at passasjerer som skal reise med Fokker 100-maskiner, får ta med seg fire kilo ekstra i den innsjekkede bagasjen. Passasjerene må fortsatt betale for innsjekket bagasje.